close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: Meer gas en "noodloop" (geen turbodruk) bij een warme (her)start

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: BMW 2.5TD

Mijn Opel Omega 2.5 TD officieel van april 2000 (bouwjaar1998 ?), met een BMW 5-serie motor loopt zelfs na 300.000 Km. als een tierelier, “zweeft” over de weg en zelfs over de meeste, veel te vele, zéér irritante en energieverslindende verkeersdrempels, echter alléén na een koude start.

Na een koude (ochtend) start gaat alles goed en loopt deze Omega perfect.
Als ik na ‘n ½ minuut, na 25 meter of na 200 Km. het contact uitschakel gaat ie na herstart in de noodloop.
Na een koude start 100 Km. of meer rijden, de motor op contact (in de 5e versnelling) af laten slaan en daarna, na herstart, dus zonder het sleutel-contact te onderbreken 100 Km. of meer terugrijden gaat prima.
Als ik de auto ná contact-onderbreking, na ‘n ½ minuut, na 25 meter of na 200 Km. (het contact uitschakel) gaat ie na de herstart meteen in de noodloop.

Bij deze “warme ?” herstart geeft hij (automatisch) meer gas en gaat na ‘n ½ seconde in de noodloop; het Motor Management lampje licht blijvend op en de Turbo-druk wordt (automatisch) uitgeschakeld.
Uitlezen bij koude en/of warme start geeft géén extra foutcode en als ik de Lucht Massameter (electrisch) uitschakel heb ik exact hetzelfde probleem; Koude start is perfect en na een warme start: meer gas, het M.M. lampje licht constant op, auto gaat in de noodloop en de turbodruk valt daardoor (automatisch) weg.

Wie heeft enig idee, welk onderdeel na geringe of snelle warmte ontwikkeling en alleen na contactsleutel-onderbreking dit extra gas en daardoor de noodloop, zonder trekkracht (geen Turbo-druk) kan veroorzaken ??

Begin vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Na het opladen van de accu, de oplader (per ongeluk gedurende plm. 5 seconde) op 24 Volt gezet en het probleem was bijna een ½ jaar en ruim 10.000 Km. verdwenen.
Ik weet niet wat het risico is, als ik hetzelfde (zonder contact op 24 Volt) nog een keer uitprobeer ? ?

Bij voorbaat dank voor alle goede tips en/of adviezen. (uitlezen geeft dus geen resultaat !)

Groet,
Jo.

Geplaatst door

Oldemaat (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou de lucht massa meter eens vervangen.

24v kan je hele systeem opblazen in het ergste geval je hele auto electronica slopen.

Wat je ook eens kunt proberen is de water tempsensor vervangen.

Gr Jack

@ Jack,

Zoals eerder gemeld: Uitlezen bij koude en/of warme start geeft géén extra foutcode en als ik de Lucht Massameter (electrisch) uitschakel heb ik exact hetzelfde probleem; Koude start gaat perfect en na een (warme) herstart: meer gas, het M.M. lampje licht constant op, auto gaat in de noodloop en de turbodruk valt daardoor (automatisch) weg, waardoor de trekkracht sterk wordt vermindert.
Toch heb ik geen zin om Opel e.a. te sponsoren door allerlei onderdelen, zonder resultaat, te vevangen.

Oldemaat 0

14 jaar

Het vervangen van de LMM (Lucht Massa Meter) gaf helaas geen oplossing :-(. Waarom zou deze ook niet goed zijn, als het na een koude start (zonder contact-onderbreking) wel een hele dag goed gaat ?.

De sensoren bekijken en controleren: Ik had al langer een "koelvloeistofpeil" waarschuwing.
Inmiddels heb ik het koelvloeistofreservoir inclusief de onderliggende sensor vervangen.
De "koelvloeistofpeil" waarschuwing is verdwenen . . ., echter het echte, zoals hierboven omschreven, probleem is nog steeds niet opgelost.
Bij een “warme” her-start (na enkele minuten) geeft hij (automatisch) meer gas en gaat direct in de noodloop; het Motor Management lampje licht blijvend op en de Turbo-druk wordt (automatisch) uitgeschakeld. Dus boven 2000 t/min. geen extra turbo-trekkracht en klimmen in een zeer irriterende slakkengang in de 2e versnelling.

Blijft de vraag: Welk onderdeel kan na ‘n ½ minuut of na 100 meter rijden en ná contact-onderbreking bij de her-start (automatisch) meer gas produceren, waardoor het M.M. direct in de noodloop gaat ? ?
Na een koude start 100 Km. of meer rijden, de motor op contact (in de 5e versnelling) af laten slaan en daarna her-starten, dus zonder het sleutel-contact te onderbreken 100 Km. of meer terugrijden gaat prima. Dus zonder sleutel-contact onderbreking wordt het noodloop-probleem niet geactiveerd.
Alleen de auto plm. één minuut op contact zetten geeft (waarschijnlijk) al hetzelfde noodloop-probleem.

Dank voor de reacties en graag nieuwe ideeën en/of opties van alle deskundige lezers.

Bij voorbaat dank en Groet,
Jo Oldemaat.

Oldemaat 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.