Opel Astra: mijn opel astra1616v trekt zeer traag op motor komt moeilijk op

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16-16

mijn opel astra 16-16v trekt zeer traag op motor komt moeilijk op toeren
als ik mijn gaspedaal in trap doet mijn motor eerst niets en dan naar 1 sec. schiet het toerental omhoog
en ga ik rijden dan moet ik mijn motor hoog in de toeren houden anders kom ik niet vooruit.

ps. het is niet de koppeling ik trek de auto door mijn rem heen.







[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u een nieuwe vraag retour krijgt.... Zie ook onze mededeling in uw mailbox[/b]

robbiew

Geplaatst door robbiew (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

kaleido 1 (1895) PRO, 10 jaar geleden

Kat. of uitlaat verstopt ?
Geen storingslampje wat brandt ?
Laat hem anders eens uitlezen.

robbiew (0), 10 jaar geleden

uitlaat al los gemaakt maar maakte niets uit en het motor lampje brand niet
en uitlezen is dit een odb1 of 2

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

De motorcode geeft aan of je met EOBD (Europese versie van OBD2) kunt uitlezen of niet.
Indien de motorcode met een "Z" begint gaat dat, anders niet.
Overigens zelfs als uitlezen met EOBD gaat, dan nog zul je geen foutcodes aantreffen.
Dit omdat je zegt dat de motorlamp niet brandt - tenzij die defect of uitgechakeld is.
En daar komt bij dat je met Opel-specifieke apparatuur meer kunt zien dan met EOBD.

robbiew (0), 10 jaar geleden

ik heb de luchtmassameter door gemeten op aanraden kennis er gaat ca. 4V in maar er komt maar 0.01V uit met gas er op of af maakt bijna geen verschil

robbiew (0), 10 jaar geleden

luchtmassameter vervangen maar help niet even de auto uit laten lezen heb de volgende code's
Code Description
P0110 Intake Air Temperature Sensor(Above maximum threshold)
P0105 Manifold Absolute Pressure Circuit Malfunction(Above maximum threshold)
P0105 Manifold Absolute Pressure Circuit Malfunction(Below maximum threshold)
P1405 Exhaust Gas Recirculation Feedback Circuit(No fault symptom available)

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ergens klopt er iets niet. De auto heeft een luchtmassa meter of een Map-sensor, maar niet allebei.
Dus ik ben benieuwd welk onderdeel je dan wel vervangen hebt? Foto maakt een hoop duidelijk.
Wat is de motorcode?

Anita106 (0), 10 jaar geleden

das een inlaatlucht temperatuur meter, x16xel motorcode?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Komt die P0110 terug na het wissen? Zo nee, dan was het een oude code.
Zo ja, dan is er mogelijk iets mis met de bedrading van de lucht temperatuur sensor - draadbreuk bijvoorbeeld.

robbiew (0), 10 jaar geleden

alle code's komen terug na het wissen!

robbiew (0), 10 jaar geleden

ik heb even verder gezocht op internet met deze code en klacht kan het ook de map sensor zijn?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Nee, want die heeft deze motor niet.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Jazeker, deze motor heeft een map-sensor en je krijgt er 2 foutcodes op.
Met zowel een foutcode voor signaal te laag als een foutcode voor signaal te hoog denk ik aan een kabelboom probleem. In soortgelijke gevallen was een draadje los in de stekker van de map-sensor.

Maar ook de inlaat lucht temperatuur is een probleem mee.
De map-sensor en de inlaat lucht temperatuur zijn precies die 2 sensoren die bij warme motor hoofdzakelijk de ingespoten hoeveelheid brandstof bepalen.

Anita106 (0), 10 jaar geleden

de map sensor hangt bovenaan het schutbord onder de rubber strip , bij een x16xel blok
( ik ga ervan uit dat jij dit type blok hebt omdat jij een inlaatlucht temp sensor hebt).

het kan zijn dat 1 sensor of connector of draad zorgt voor alle codes omdat deze sensoren bedrading delen zoals massa.
ik zelf heb problemen van dezelfde aard gehad.
bleek dat de pennetjes in de connector van de mapsensor en de gasklepsensor slecht contact maakte.


simpel te testen bij lopende motor aan de connector wiebelen of er op te tikken met de handvat van een schroevendraaier.
geen 100 procent garantie, maar als je motor opeens anders gaat lopen heb je iig beet.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Er werd eerder door de TS gezegd dat hij de LMM heeft vervangen.
Dat klopt dus niet omdat een auto of een LMM of een MAP sensor heeft.

Anita106 (0), 10 jaar geleden

hij heeft inlaatlucht temperatuur sensor vervangen, laat hij zien op de foto.
en zoals de storingscodes al aangeven

P0110 Intake Air Temperature Sensor(Above maximum threshold)
P0105 Manifold Absolute Pressure Circuit Malfunction(Above maximum threshold)
P0105 Manifold Absolute Pressure Circuit Malfunction(Below maximum threshold)

heeft dit blok een map en een inlaatlucht tempsensor.

Anita106 (0), 10 jaar geleden

en een auto kan een map en llm tegelijk hebben, heeft mijn volvo van 99 ook.

alleen bij deze blokken van opel is dat niet zo

robbiew (0), 10 jaar geleden

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
1) zonder uitlaat maakte geen verschil
2) nieuwe temp sensor
3) EGR klep schoon gemaakt en afgedicht
4) gasklep schoon gemaakt
5) mapsensor getest (gaat 5 volt in en als je er vacuum zuigt gaat de voltage naar beneden)
6) aarde kabel naar motor vervangen was los van motor
en als laatste vannacht de accu los gekopeld en vanmorgen er weer aangezet om de ECU te resetten lees geen fout code's meer maar het probleem blijft en wat mij ook opvalt is als je het kontakt afzet met de deur open krijg je een hoge toon te horen en als je de sleuter er uit trekt is die toon weg maar nu blijft die toon zeker 3 a 4 sec horen dit was nooit zo!?
zal het dan toch de ECU zij????

robbiew (0), 10 jaar geleden

update!

heb gisteren een ECU specialist laten komen en alles wat met de motorcomuter te maken heeft laten testen zijn conclusie was dat er elektronice niets aan de hand is zelfs nog een andere ECU getest maar maakte geen verschil.

hij dacht dat het twee dingen zou kunnen zijn of de uitlaat of de brandstofdruk!

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Heb je al gecontroleerd of er geen losse stukken in de katalysator zitten?

robbiew (0), 10 jaar geleden

de kat is leeg

kaleido 1 (1895) PRO, 10 jaar geleden

Er zit ook geen stuk nu , iets verderop in de pijp klem , als je gaat rijden met de pijp na de kat een beetje los , zodat de uitlaatgassen weg kunnen , wat doet hij dan ?

robbiew (0), 10 jaar geleden

Update!
uitlaat vervangen en de brandstofpomp gecontroleerd weet niet of de brandstofdruk goed is maar hij draai

nogmaals de klacht:
als de auto stationair loopt en geef in een keer volgas smoord de eerst ca. 2 sec het toerental en dan loopt het toerental pas op
onder het rijden en ik schakel over en geef gas duurt het 4 tot 6 sec tot het toerental om hoog gaat en het om hoog gaat dan ook nog eens zeer traag

kleijn (0), 10 jaar geleden

ja het is geen ferrari

check

Beste antwoord, geplaatst door robbiew (0), 10 jaar geleden

PROBLEEM OPGELOST!!!!

op de foto's is te zien dat de helf van de spie van de krukas tandwiel is versleten waardoor de afstelling niet meer klopte!!!!!

kleijn (0), 10 jaar geleden

Zo zoekplaatje geweest

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.