Opel Astra: MM lampje gaat onregelmatig aan / motor houd in

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTL

Hallo, ik zal me even voorstellen.
Ik ben Bert uit Rijswijk NB en heb een Astra G station 2.0 DTL uit 2000.

Mijn MM lampje gaat regelmatig branden en dan houd de motor in. Bij een lage snelheid kan ik het gas weer intrappen waarna het lampje weer uitgaat en de motor weer de oude wordt. Dit gebeurd regelmatig. Als ik op de snelweg zit krijg ik het lampje niet meer uit waarschijnlijk omdat de snelheid dan hoger is. Als ik het gas intrap krijg ik af en toe wel het gevoel dat de motor teveel brandstof of misschien wel teveel lucht krijgt. Ik ben niet echt technisch en dat is dus jammer. Ik heb de storing bij mijn Opel dealer uit laten lezen en daar had men het over P0400 dat regelmatig terugkwam. Ze hebben de vacuumslangetjes gecheckt met een vacuummeter en dat was volgens hun goed. Ze hebben daar ook nog een vacuumklepje of iets dergelijks gecheckt want er moest iets bewegen als het toerental veranderde. Dit hebben ze m.b.v. Tech II gedaan. Er is zelfs al een nieuwe Bosch luchtmassameter geplaatst en de storing was nog niet weg. Nu kan een nieuwe ook wel eens kapot zijn volgens de monteur en die heeft vervolgens uit zijn privéwagen de luchtmassameter gehaald en bij mij geplaatst, nog steeds storing. Een andere monteur heeft volgens mij wel een instelling veranderd via Tech II voordat de nieuwe LMM binnen was en werd gemonteerd. Soms als ik gas intrap reageert ie namelijk traag en daarna er als een speer vandoor. Kan dat een probleem opleveren ? Ik heb inmiddels de EGR klep eruit gehad en schoongemaakt en deze weer teruggeplaatst maar nog steeds storing. Ondertussen ben ik bij de dealer een hoop geld kwijt en het heeft niets opgeleverd. Op aanraden van een kennis heb ik een EPPC klepje verwisseld maar ook dit had helaas geen nut. Slang naar EGR los gehad en gecheckt op eventuele lekkege maar dat was er ook niet. Eigenlijk had mijn wagen vrijdag weer naar de dealer gemoeten om verder te zoeken maar ik heb daar geen goed gevoel over. Ben inmiddels een hoop geld kwijt zonder dat het iets heeft opgeleverd. Weet iemand misschien wat dit kan zijn ? Bij eventuele reactie's graag een duidelijke uitleg want ik ben eigenlijk een leek op auto gebied. Als het lampje niet brand trekt de wagen behoorlijk.

Alvast mijn dank voor de door jullie gedane moeite.

Groeten Bert

Bert 1962

Geplaatst door Bert 1962 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

bert,
om te beginnen,goede uitleg!
De p0400 foutcode staat voor een fout in het EGR systeem. Ik heb dus stiekem toch het idee dat het in dat systeem moet zitten. Mocht je het willen proberen,dan kun je even de (inlaatlucht)slang zo dicht mogelijk bij de motor loshalen tijdens lopen. Zie je hier dan veel donkere gassen de motor in gaan? Welk toerental schakel je meestal over?(neem aan dat het handgeschakeld is).Problemen met EGR komen vaak voor bij het nieuwe rijden,dus overschakelen bij ong 2000 rpm.

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=15...

Bert 1962 (0), 12 jaar geleden

Maarten,

De inlaatluchtslang, is dat de slang voorbij de LMM ?
Heb inmiddels ook vacuum op de egr gehad en deze hoor je heel netjes in en uitschuiven.
Dat lijkt mij dus ook goed. Misschien proberen om een een of ander goedje bij de brandstof te gooien om te reinigen.
Ik zou het verders ook niet weten.

Bert 1962 (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal,

Heb inmiddels ook de harde vacuumslangen vervangen en de storing blijft.
De egr klep reaggert wel op vacuum maar dit zou misschien ook wel kunnen komen doordat de vacuum om te testen sterker is dan de vacuum die de auto levert. Heeft iemand hier ervaring mee ? Een collega had het er over dat de Lamdasonde misschien niet goed zou kunnen zijn. Wat is jullie mening hier over en waar zit dit onderdeel precies ?

@ Maarten, Heb mijn toerental een tijdje in de gaten gehouden en je hebt wat dat betreft wel gelijk. Tijdens mijn woon/werverkeer kom ik vaak niet boven de 2000/2500 toeren uit doordat ik door dorpen heen moet rijden en een stukje A27 waarbij het door verkeersaanbod ook niet mogelijk is om eens door te trappen. Voorheen trapte ik hem nog wel eens op z'n staart als ik ergens heen ging in het weekend. Het is mij wel opgevallen dat het lampje vaak gaat branden rond de 2000/2500 toeren. Geef ik dan gas gaat ie 8 van de 10 keer weer uit en reageert ie eerst traag en daarna weer normaal. Zelfs met een aanhanger van ongeveer 700 kg. Ik hoop dat iemand nog goede raad heeft.

Groeten Bert

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

zie nou dat ik vergeten ben te reageren op je post van 4-4...

vroeg opschakelen (nieuwe rijden) is killing voor je EGR. Het roet kookt helemaal de egr dicht. Ben dus benieuwd of de egr klep wel werkt tijdens deellast...
wat betreft je collega, een fout op de labdasonde zou best kunnen,maar naar mijn inzicht is dat (vaak) een gevolg van de egr. (lambda meet veel uitlaatgas,heeft invloed op het lambdagetal)
probeer eens de egr klep te demonteren en te reinigen. daarna weer rijden en opschakelen bij 3000 rpm.
ik hoor het graag...

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Fout op de lambda is het in ieder geval niet. Een diesel van 2000 heeft nog geen lambda sonde.
Fout zit in het circuit van de EGR. Helaas is alleen de foutcode P0400 niet specifiek genoeg om een exacte oorzaak aan te wijzen.
Gezien de klacht van traag reageren denk ik aan een EGR-klep die niet goed sluit (vervuiling).

Bert 1962 (0), 12 jaar geleden

Heb de egr al een keer gereinigd maar heb het vermoeden dat ik wat agresiever spul zou kunnen proberen. Er bleven wel wat donkere vlekjes achter ondanks dat 99% van de aangekoekte roet is verwijderd. Misschien dat die 1% de boosdoener is. Ik had deze schoongemaakt met wasbenzine Maar sta open voor goede raad omtrent andere producten die het misschien beter doen wat betreft het reinigen. Daarna heb ik het asje getest en ingespoten met glijmiddel zonder soleconen ( R139 ) om het wat soepeler te laten gaan. Ik hoop dat dit geen kwaad kan.

Opschakelen bij 3000 rpm gaat in deze regio niet zo gemakkelijk omdat ik door diverse dorpjes heen moet waarbij ik niet op snelheid kan komen. Ik gebruik ook maar ongeveer 2 km snelweg waarbij ik ook vaak niet hoger kom dan 80 km/u.

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou dan met een schroevendraaier de roet weghakken,daarna met remmenreiniger de klep schoonspuiten. wat betreft het opschakelen,je zult iets aan je rijstijl moeten veranderen,anders heb je dit probleem over een half jaar weer. laat dan eens een kleinere versnelling staan of zoiets...

Bert Sappemeer (0), 12 jaar geleden

Hallo
Ik kom uit Sappemeer en heb ook geen verstand van auto's,en heb het zelde probleem als Bert uit Rijswijk .
Ook ik heb veel problemen met ??? lucht/brandstof/.
Ik woon dichtbij de snelweg en moet elkedag 20 kilometer naar mijn werk over de snelweg,en toch heb ik het zelfde probleem.
Ik moet terugkomen voor een nieuwe de 2e rge klep/meter nu moet er ook een krukas sensor vervangen worden .
Heeft dit wat met elkaar temaken ??

Bert 1962 (0), 12 jaar geleden

@ Bert,
Bij mij hebben ze ook ooit een krukassensor vervangen maar toen bleef mijn MM lampje constand branden en bleef de wagen in noodloop. Na vervanging was het weer okee. Maar de storing waar ik over heb geschreven is bij mij nog steeds. Binnenkort heb ik vakantie en ga ik verder zoeken met behulp van tips. Het valt mij tegenwoordig wel op dat als ik mijn motor heb gestart en ik gelijk langzaam wil wegrijden de motor ff inhoud alsof er ff niet voldoende brandstof komt of iets dergelijks. Misschien dat het de overige lezers bekend voorkomt. Mijn brandstofverbruik is 1:15.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.