Beste medeforumgebruikers,
Ik heb een elektronisch probleem met een astra H 1.3cdti van 2008.
Het motormanagement is niet uitleesbaar en er branden talrijke lampjes in het intstrumetenpaneel. De toerenteller slaat geregeld omhoog tot ongeveer 800 toeren bij niet draaiende motor, de km-teller werkt niet tijdens het rijden, de brandstofmeter staat op leeg terwijl de tank dit niet is, en het benzinepompembleempje knippert, enz, enz... Bij het uitlezen met de KTS en SNAP-ON is het eveneens onmogelijk om in het motormanagement te geraken en deze uit te lezen. De wagen start pas na de sleutel om te draaien en enkele seconden te houden, en valt dan onmiddellijk weer uit. Soms blijft hij dan weer wel draaien zonder stilvallen, maar dezelfde problemen blijven in het combi-instrument. Andere systemen kunnen wel worden uitgelezen en geven fouten op zoals talrijke canbusstoringen, fouten in ABS, enz...
Andere dingen werken wel perfect zoals de radio, centrale vergrendeling, enz...
De wagen is reeds bij een officiële Opel-garage binnen geweest, welke me vertelden dat er een fout zat in de ABS-module, dat dit zo'n 560+btw zou kosten + coderen enz..., me niet konden garanderen dat het probleem zou opgelost zijn, maar me toch meteen een rekening presenteerden van 195+btw(enkel om de wagen uit te lezen, en niet verder geraakten dan mezelf), maar hun diagnose werd dan weer tegengesproken door een andere Opel-garage die niet in deze oplossing geloofde maar zelf ook niet echt een idee hadden.
Ten einde raad ben ik nog maar eens zelf gaan zoeken en heb ik een vaag vermoeden dat het hier om een slechte massa of voeding gaat.
Heeft er iemand een andere hypothese of soortgelijke ervaring?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!
Groeten, Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb laatst een soortgelijke storing met een Focus gehad,daar heb ik toen de accu van vervangen en het probleem was weg.
Zelf heb ik er niet echt een verklaring voor,maar in jouw geval zou ik het toch even proberen met een nieuwe accu.
gaat je MMS lampje wel branden in je display?
ik zou eens beginnen met de massa's te controleren. zet een startkabel op de accu min en blok en een van accu min naar chassis. verder can bus eens controleren,MITS JE WAT TECHNISCH BENT! in de EOBD stekker pin 6 t.o.v. massa meten en pin 14 t.o.v. massa meten. Wat krijg je voor waardes??
Beste garage van horne, aan de accu ligt het niet, toch bedankt voor de tip!
Beste Maarten, ik heb vandaag alle mogelijke stekkers en contacten gecontroleerd, en tevens de massacontacten opgeschuurd. Zelf dacht ik uiteindelijk aan de CIM-module. Uiteindelijk ben ik na de batterij ontkoppeld te hebben voor een langere tijd in het motormanagement geraakt en heb bijna alle fouten kunnen wissen. De enige fout die constant bleef was de ......ABS-module!!! Dan toch?!?!
Ik ga in elk geval jouw mogelijke oplossing morgen proberen en houd je uiteraard op de hoogte.
Alvast bedankt!
Nog even dit: hebt u misschien ervaring met het laten herstellen van een ABS-module via ACTronics of een soortgelijke firma, en dient deze dan achteraf terug bij het merk gecodeerd te worden?
Groeten, Patrick
dat is in ieder geval een begin...
ik heb zelf geen ervaring met Ac tronics. Wel weet ik dat ze daar alleen voor bedrijven werken. dus niet voor particulier.
tot hiertoe heb ik er goede resultaten van... 'k zal ze morgen eens bellen i.v.m. mijn vraag. Van welke soortgelijke firma bent u tevreden?
De ervaringen die ik met ACTronics heb gaan vooral over display- en combiproblemen....
Controleer de stekker van het ABS module eens kijken od canbus stekkertjes wel goed contact maken, dat kwam bij de Vectra C nog wel eens voor hier waren andere stekkers voor.
AC tronics kun je hem laten reviseren als je een storing hebt in het druksensor maar electronica weet ik niet??n effe bellen.
Gr Ron
Wij hebben bij ACtronics een tijdje geleden een MM-computer laten repareren van een vectra en die hoefde niet opnieuw ingeleerd te worden terwijl dit met een nieuwe wel zou moeten. Dit is bij ons prima naar wens verlopen.
Beste jongens, jullie zijn alvast hartelijk bedankt voor de tips. De ABS-module is naar ACtronics gestuurd, en werd defect maar niet te repareren bevonden. Er is nu een nieuwe besteld en deze zal één dezer gemonteerd worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar