Opel Astra: Uitlaat en/of oliegeur in interrieur

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 cdti 88 Kw

Beste lezers,
Ik ruik sinds enige tijd een hinderlijke motor of uitlaatgeur in mijn interrrieur van de auto. Meestal is dit goed te ruiken, wanneer ik mijn (warme) motor start, en de lucht dan via de aanjager en ventilatieroosters naar binnen komt. Tijdens het rijden is deze lucht vrijwel niet aanwezig, maar dat komt volgens mij doordat de rijwind de lucht heeft verplaatst. Mijn Astra (1.9 88 Kw diesel ) heeft op dit moment 237000 km gelopen. Omdat de auto af en toe wat stoterig rijdt, zat ik zelf te denken aan (wederom) een defecte Egr-klep of mischien nog erger, een lekke spruitstuk (uitlaatlucht) want dat had ik ook al ergens gelezen. De Egr-klep was bij 198.000 km al eens vervangen, omdat de auto destijds stoterig reed. De uitlaat en/of olielucht verontrust mij gezien mogelijke kans op koolmonoxide vergiftiging.

Wie heeft heeft soortgelijke ervaringen gehad, en kan mij zeggen hoeveel een eventuele reparatie van een lekke spruitstuk ongeveer gaat kosten ?

Graag jullie reactie(s)

A31964

Geplaatst door A31964 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kleijn (0), 13 jaar geleden

probeer het eens met een nieuw interieur filter
origineel met kolstoffilter

A31964 (0), 13 jaar geleden

Hallo Willem, bedankt voor de tip, maar ik was verder nog ook vergeten te vertellen dat de lucht buiten de auto zelfs nog te ruiken is wanneer de motor warm is ( passagierskant ). Wanneer ik de motorkap dan open, komt de lucht "ergens" bij de distributie kant vandaan.

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

lekt er geen olie op de uitlaat

kleijn (0), 13 jaar geleden

wat jan al zegt oliefilter nog vast ?
lekke kleppendeksel

kleijn (0), 13 jaar geleden

Klacht: Lekkages/scheuren in olie/water-warmtewisselaar als gevolg van corrosie. Deze zijn veroorzaakt door koelvloeistoffen, resp. mengverhoudingen die niet aan de Opel-specificatie voldoen.
Oorzaak: Verkeerde koelvloeistof resp. verkeerde mengverhouding.
Productie:

Oplossing:
Wanneer de koelvloeistof vanwege onderhoud of reparatie moet worden
ververst, dient u erop te letten, dat
a.) het juiste koelmiddel en
b.) de juiste koelmiddelsamenstelling wordt gegarandeerd.
De juiste koelvloeistof en de mengverhoudingen staan in de
TIS2000-service-instructies


stuur dit maar even mee kun je zelf zien of dat ermee te maken heeft

A31964 (0), 13 jaar geleden

Allemaal bedankt voor jullie reactie's. Ik zal jullie tips dan ook nalopen. Ik laat het jullie nog wel weten hoe het afgelopen is.

A31964 (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal, het heeft even geduurd met mijn reactie, maar het probleem is inmiddels gelukkig opgelos. Was er zelf achtergekomen dat er in de schacht van de 1e verstuiver een zwart teerachtig substantie (een kraag) om de vertuiver zat t.o.v. de overige 3 verstuivers. Tevens kon je als je goed keek tijdens het lopen van de motor, 'miniscule' belletjes zien ontsnappen om de verstuiver. Deze belletjes ( verbrandingsgassen ) rook ik dus al die tijd in mijn interrieur via mijn ventilatiesysteem. Ik heb toen bij een revisiebedrijf in Soesterberg (Carrec ) deze verstuiver laten controleren en testen. Vervolgens deze laten vervangen door een nieuwe omdat deze verstuiver niet goed meer functioneerde. Het probleem was hierna gelukkig opgelost ! Iedereen nog bedankt voor de reacties !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.