Opel Vectra: MM lampje iemand een idee?

Bouwjaar: 2001

Vanaf dag 4 na aanschaf auto, brand het lampje... Kijk hier veel rond om het antwoord te vinden.
Het volgende is gedaan:
-nieuwe LMM
-vacuum nagekeken OK
-het inlaatspruitstuk is vorige week gereinigd
(hele nacht liggen weken, incl. een paar kleppen ERG??)

helaas vanmorgen en op terugweg naar huis kwam weer het lampje op... na een kleine week.
Wat mij wel op valt, is (komt veel voor op dit forum) dat hij in de 1e versnelling in houdt tot de 2000 toeren. Dit is niet echt het geval bij de rest van de versnellingen.
Dan bij het rijden rond de 80 km/h, (laat dan het gas bijna helemaal los om af te remmen) geeft ie af en toe een soort klein hikje... hieraan herken ik nu wel, dat het lampje op gaat komen....
Na een dag of meer rond te hebben gereden met het lampje... (altijd in de ochtend, als hij koud is) lijkt het of hij enorm inhoud bij optrekken en er iets los schiet... daarna rijdt hij beter en komt het lampje ook niet meer.
Ook bij het wegrijden (nadat de auto een nacht heeft stil gestaan) viel me al een tijd op dat hij (niet altijd) een hoog fluitend geluid maakt bij het optrekken in z'n 1. Dit doet ie maar even en verder hoor je het helemaal niet meer. Is dit puur de turbo die opkomt en verder niets??.
Zou dit alles verband kunnen houden met de LMM die op instorten staat?

DvanLeen

Geplaatst door DvanLeen (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

DvanLeen (0), 18 jaar geleden

Heeft echt helemaal niemand een idee waar het verband mee zou houden??? Ben bang dingen te vervangen (met de nodige kosten) zonder dat dit het gewenste effect heeft.

astra rijder (0), 18 jaar geleden

Ga eens langs bij de dealer of vakgarage die kunnen hem uitlezen welke foutcode er opgeslagen is in je motorcomputer kost niet zo veel.

Groetjes
Astra Rijder

Mistral (0), 18 jaar geleden

Diesel of Benzine ? Ik ben het met astra rijder eens, MM lampje betekent electr. storing meestal een sensor. De kosten van uitlezen zijn max 10 euro. Ik denk dat je nokkenas-sensor er de geest aan geeft.

DvanLeen (0), 18 jaar geleden

Dank voor jullie berichten astra rijder en mistral.
Allereerst het is een vectra 2.2 dt(h)i uit 2001. De auto is al meerdere malen naar de dealer gegaan en daar leest men alleen maar P0400 "iets van ernstige systeemstoring 2" of zo iets...
Ik weet dat dit de LMM, ERG of Vacuum kan zijn, maar
helaas heeft men niets concreets kunnen vinden voor die P0400.
De auto gaat alleen in noodloop rond de 2200 toeren. Alles qua toeren daarboven juist niet! Het optrekken gaat af en toe moeizaam, maar boven de 2500 toeren blaast ie weg...
- Zou het de turbo of klep van wastegate kunnen zijn?
- en veroorzaakt de nokkenas sensor ook de P0400 storing?
- Als laatste, de opeldealer geeft aan een check te kunnen door al rijdend een "snapshot" te kunnen maken op het moment als het lampje brand. Iemand hier ervaring mee en is dit aan te raden?en kan ik hiervan 100% op aan?

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Met een "snapshot" maken wordt bedoeld het opslaan van alle data van alle sensoren/uitgangen op het moment van de storing. Daarna kun je op je gemak deze data analyseren om de oorzaak van de storing te vinden. Dit kan zowel positief (voorbeeld: op het moment van storing is koelwatertemp. -30 graden; probleem in koelwatertemperatuursensor en/of bedrading) als negatief - het uitsluiten van mogelijkheden - (voorbeeld: koelwatertemp. blijft 90 graden voor, tijdens en na de storing; geen probleem dus).
Is het aan te raden? Ja. Hierdoor krijg je meer informatie die kan helpen bij het oplossen van de storing. Kun je er altijd de storing mee vinden? Nee, maar wel vaak en je kunt zeker een aantal oorzaken uit sluiten.

DvanLeen (0), 18 jaar geleden

Old ford dank voor de uitleg, ik denk deze "snapshot" volgende week te gaan doen, maar weet je toevallig ook of, bij het wegrijden in z'n 1e versnelling na het starten van de auto, dat fluit toontje (duurt maar 1 sec.) wel goed is? Dit is maar af en toe.
Daarnaast is het normaal dat deze MM storing altijd bij en constante 2200 toeren opkomt? Ik ging de auto testen na het schoonmaken van LMM en turbodruk sensor door in z'n vrij het gas in te trappen tot ongeveer 1800 toeren even vast te houden en plop daar kwam het lampje... klinkt dit bekend?

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

MM lampje dat aan gaat is nooit normaal. Als je het met intrappen van het gas ook kan, scheelt dat een proefrit. Tester eraan, gas geven en snapshot nemen. Gelijk ook naar foutcodes kijken, als de lamp brandt, dan is er een code aanwezig.

DvanLeen (0), 18 jaar geleden

Klopt Old ford, lampje is ook nooit normaal, maar helaas alleen een p0400 code en meer niet... Valt ook op dat auto steeds meer begint in te houden bij het optrekken... evt cat. vol?
Of moet het puur in de sensor etc. zitten?

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Katalysator kun je nu eenvoudig testen, als die eronder zit - ik ben niet zo'n diesel expert. Koppel de katalysator los, zal wel wat geluid gaan maken. Geef gas tot ongeveer 1800 toeren zoals je al eerder deed. Gaat het lampje aan, dan is het niet de katalysator. Blijft het lampje uit, kun je de katalysator demonteren en een proefrit maken.
Aan de andere kant je zegt zelf: boven de 2500 toeren rijdt de auto goed. Ik geloof niet zo in een verstopte uitlaat, want dan heb je op hogere toeren er nog meer last van.

DvanLeen (0), 18 jaar geleden

De kat zou ik kunnen proberen, maar als het goed is gaat men hem nu deze week helemaal uitlezen en nakijken wat het kan zijn. Men verdenkt toch de LMM (zoals al aangegeven was door Opeltje). Ik laat nog wel weten op dit forum wat de oorzaak is geweest en waarschijnlijk nu na 8 mnd aanmodderen opgelost gaat worden!? we wachten af... alsnog bedankt voor de antwoorden!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.