Opel Astra: MML na vervangen koppakking

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 XEL

Na vervangen koppakking en opfrissen cylinderkop hou ik mijn mml lamp. Voor het vervangen geen problemen gehad . Meteen ook de EGR afgedopt omdat ik daar nu mooi bij kon . Alles weer ingebouwd en in 1 keer starten . Kreeg echter meteen mijn mml te zien .

De ecu uitgelezen en de volgende codes kreeg ik : 1e 0412 secundairy solenoide valve
2e 1410 secundairy airpump relay
3e 0340 camshaft sensor (nokkenas)
4e 0105 intake manifold pressure sensor (MAP)

Bij de proefrit schokte de auto nogal wat en hield aardig in . Al met al de symptomen van noodloop .

De nokkenassensor vervangen met geen resultaat (shit ) . De bedrading doorgemeten (3 aansluitingen ) tot de stekker . Gaf hier geen afwijkingen volgens mij nl. 1 draad voeding 12 V
2 draad signaal draad 5 V
3 draad massa .
Zou de stekker nog de boosdoener kunnen zijn natuurlijk wat vaker voorkomt . Om alles uit de sluiten de stekkers eraf geknipt en de draden doorgesoldeerd . Geen resultaat (weer shit ) . Een andere mogelijkheid zou de timing op zich kunnen zijn (pennetje afgebroken in de nokkenas waar het nokkenasriemwiel in gecentreerd wordt ). De nokkenas sensor zou zo een verkeerd signaal kunnen krijgen . Alhoewel ik vrij zeker was dat dit niet het geval zou zijn toch de hele distributie weer losgehaald (stond perfect op tijd en geen afgebroken pennetjes) en weer gemonteerd . Dubbel gecontroleerd !!!!! en staat perfect op tijd . De nokkenassensor aangesloten of niet geeft geen verschil in motorloop . De krukassensor bepaalt dus duidelijk de timing . Als ik de krukassensor loshaal en de nokkenas sensor aansluit loopt de motor dus niet . Zou op alleen de nokkenassensor wel moeten volgens mij . Heel apart . Zou de nieuwe nokkenassensor misschien niet deugen ??? Kan de puls niet meten omdat ik geen scoop heb helaas .


Wat betreft de Map sensor ; Ook hier 3 aansluitingen , 1 draad massa , 1 draad 5V voeding en 1 draad signaal (variabele spanning) welke wordt aangestuurd door het vacuum in het inlaatspruitstuk .
met draaiende motor 1.5 V (stationair ) in de signaaldraad en varierend binnen de grenzen bij gasgeven . Geen afwijkingen in de Map sensor dus maar wel de storing in de ecu .

Die andere storingen maar voor kennisgeving aangenomen omdat die volgens mij niet de hoofdoorzaak zijn van het schokken en inhouden bij bedrijfstemperatuur

Voordat ik de auto naar de dealer breng en voordat die alles maar op goed geluk gaat vervangen met een navenant kostenplaatje wilde ik eerst jullie advies eens horen . Ben benieuwd .



groet Oscar !

fanskar

Geplaatst door fanskar (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

fanskar (0), 14 jaar geleden

Niemand ??????? Ook de profs niet ??

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

is er tijdens het vervangen van de pakking niks verkeerd aangesloten/klem komen te zitten? waarom is de koppakking vervangen? en waarom heb je de EGR afgestopt? was dit laatste omdat je problemen had of uit voorzorg?
jou bewering over de nokkenassensor klopt niet. de krukassensor zorgt inderdaad voor de timing,maar zonder deze sensor zat de motor -bijna- nooit aanslaan. de krukassensor zorgt voor het BDP signaal...de nokkenassensor voor cilinderherkenning.. als een motor loopt en je trekt de nokkenassensor los zal ie gewoon blijven lopen,maar na het afzetten,zal ie niet meer aanslaan (door de cilinderherkenning) soms wil het nog wel eens gebeuren dat je na lang doorstarten de motor wel lopend krijgt,dat heeft de nokkenassenor de functie van krukassensor overgenomen. maar dit is zelden.
je meting op de sensoren klopt wel,volgens mij heb je dit alleen met een multimeter gemeten? ook al met een led-spanningszoeker -of nog beter- met een scoop gemeten?

fanskar (0), 14 jaar geleden

Hé Maarten bedankt voor je reaktie .

Koppakking vervangen omdat ie lek was , koelwater verbruik , sludge en bubbels in koelwaterreservoir . Alle draden lopen mooi vrij zonder afknellingen . Gisteren de inlaat weer geheel losgehad en alle stekkers weer gemonteerd . De stekkers kunnen niet verwisseld worden want ze passen maar op 1 manier . Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat er misschien een vacuumslangetje op de verkeerde plek zit maar dat heeft niks met het nokkenassensor verhaal te maken De EGR afgedopt uit voorzorg . Nog wel gereinigd voor montage en de plunjer beweegt mooi vrij . Tevens een extra massa naar het motorblok gelegd zonder resultaat . Alle inlaataansluitingen ingespoten met "motorstart" om valse lucht problemen uit te sluiten . Hier ook geen verschil in stationair torental . Je verhaal over de krukassensor klopt iid . Heb op 2 manieren geprobeerd de motor aan het lopen te krijgen (houden).

1e manier , alleen starten op nokkenassensor ...... Lukt niet zoals je al zegt . ( Krukassensor dus duidelijk ok )
2e manier , Alles aangesloten , motor loopt , krukassensor loshalen ............ motor valt meteen uit . Is dit normaal of zou ie gewoon moeten blijven lopen op alleen de nokkenassensor ? Volgens mij neemt de nokkenassensor het bij storingen aan de krukassensor alles over , weliswaar in noodloop maar toch .


Alle metingen verricht met een multimeter waarmee ik iid de puls niet zal kunnen meten . Heb niet de beschikking over een scoop helaas .
Zoals gezegd een nieuwe nokkenassensor gemonteerd (origineel Opel) zonder resultaat . Heb de accu ook al een paar uur losgehad maar de storingen komen meteen terug . Weet niet of deze ecu zichzelf reset door hem spanningsloos te zetten (dacht het eigenlijk wel ) of dat ie met tech 2 gereset moet worden . Als dat het geval is is het natuurlijk logisch dat de storingen erin blijven staan .
. Zal vandaag nog proberen om de EGR met originele pakking terug te monteren om dat ook uit te sluiten en dan beginnen mijn mogelijkheden een beetje uitgeput te raken .


groet Oscar

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Je hebt de distibutie gecontroleerd en zal wel goed zijn, maar als die toevallig toch net niet perfect staat
kan je zo'n P0340 krijgen.
Je vacuum veranderd ook iets door een iets verkeerde timing en eventueel is de Map fout dan ook te verklaren.
Juiste dikte koppakking gebruikt? (in verband met de timing)
Krukas BDP stand gecontroleerd door zuigers in bovenste stand te zetten?
(Is soms wat duidelijker als het streepje op een of andere poeli)

Oiram

fanskar (0), 14 jaar geleden

Universeel ook jij bedankt voor je meedenken .
De koppakking zat in een standaard koppakkingset voor een XEL 1,6 (1)
Voor het vervangen van de koppakking heb ik de gehele distributie incl rollen en waterpomp vervangen ( Was er toen nog niet achter dat de koppakking lek was ).
Ik heb toen dezelfde afstelmerktekens gebruikt en geen storingen gekregen .
Ik kan er dus wel van uit gaan dat de merktekens ok zijn .
Pas na de operatie koppakking zijn de storingen gekomen . Het wil mij niet aan dat in een keer alle sensoren naar de knoppen zijn .
Misschien toch het beste om er een scoop op te zetten om alle pulssignalen te controleren van zowel nokkenas als krukassensor en zo het probleem van een defecte sensor uit te sluiten .


groet Oscar

fanskar (0), 14 jaar geleden

FF een update .

Vanmiddag nog een keer alles doorgemeten . Met een Led spanningszoeker puls kunnen meten op zowel de nokkenassensor en de krukassensor . Weliswaar zegt dit niks over de juistheid van de puls maar er is iig een puls .
Om alles uit te sluiten de EGR weer teruggebouwd naar origineel ( met open pakking ) . Lekker klusje bij deze motoren . Alles weer aangesloten , starten .......................Drie keer raden ............... Geen mml lamp meer ( hoe is het mogelijk ) . Alle storingen verdwenen . Proefrit gemaakt en de auto rijdt weer als nieuw .
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden dat de EGR verantwoordelijk is voor zoveel storingen .
Er rijden genoeg mensen rond met een afgedopte EGR die helemaal geen mml krijgen . Het blijkt maar weer dat een heleboel storingen bij deze ecotec motoren te maken hebben met het niet goed functioneren van de EGR klep ook al denkt men dat deze er niks mee te maken heeft .
Als ik weer eens zin heb ga ik de EGR toch nog eens afdoppen om te kijken wat er gebeurd . Voorlopig maar ff niet want ik ben zo langzamerhand helemaal flauw van die storingen .
Eerst maar weer eens rijden .

Allemaal bedankt voor de gegeven input !!!!!!!!!!!!!!!


Groet Oscar

fanskar (0), 14 jaar geleden

Oplossing gevonden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Zie mijn laatste bericht .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.