Opel Calibra: Motor CALIBRA X2.0XEV E2 valt zomaar weg en begint te stotteren

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: X2.0XEV E2

Gister 24 mei reed ik op de snelweg en begon de motor in de 5de versnelling elke keer in te houden en dan weer op te pakken, daarna weer inhouden.
Toen ik bijna thuis was en de koppeling moest intrappen viel de motor uit. volgende dag heb ik weer gestart en leek alles goed maar na een stukje rijden begon de auto weer te stotteren en te ploffen uit de uitlaat.

Nu denk ik zelf dat op het moment dat de auto inhoudt dat er geen één cilinder meer actief is.

mvg,

Michael Stremmelaar

discutabel

Geplaatst door discutabel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ploffen in de uitlaat betekent dat overbrande benzine daar verbrandt. Dit is zeer slecht voor de kat!
Meest voor de hand liggende probleem is de ontsteking.
Hoelang zitten de bougies er al in? Hoe oud zijn de bougiekababels?

Bobine en bougiekabels kun je 's avonds (in het donker) testen door er met een plantenspuit wat water over te vernevelen.
Zie je dan vonken, dan de betreffende kabel(s) en/of bobine vervangen
Rijd er niet te lang (liefst helemaal niet) mee door, andes gaat de kat ook kapot en die zijn duur!

discutabel (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Ploffen in de uitlaat betekent dat overbrande benzine daar verbrandt. Dit is zeer slecht voor de kat!
Meest voor de hand liggende probleem is de ontsteking.
Hoelang zitten de bougies er al in? Hoe oud zijn de bougiekababels?

Bobine en bougiekabels kun je 's avonds (in het donker) testen door er met een plantenspuit wat water over te vernevelen.
Zie je dan vonken, dan de betreffende kabel(s) en/of bobine vervangen
Rijd er niet te lang (liefst helemaal niet) mee door, andes gaat de kat ook kapot en die zijn duur![/quote]
Bougies zijn nieuw, kabels niet. dus dat zal ik eens proberen. komt dat vaak voor dan dat de kabels niet meer goed zijn?
Het lijkt er op dat de cilinders op het moment dat het gebeurd helemaal geen ontsteking meer krijgen, of kan dat ook gebeuren als 1 van de kabels niet meer goed is dat de rest dan ook niet meer werkt..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

als 1 kabel slecht is kan hij ook gaan ploffen of stotteren,de andere werken dan wel nog ( als deze goed zijn )

discutabel (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]als 1 kabel slecht is kan hij ook gaan ploffen of stotteren,de andere werken dan wel nog ( als deze goed zijn )[/quote]
Ok, bedankt voor de reacties. Ik heb de bougiekabels bewogen, los gehaald. en vanavond ook nog met water natgespoten onder het stationair lopen.

Ik kan nu ook weer wat preciezer zijn na wat testen. als ik de auto stationair laat draaien is er niets aan het handje zodra ik wegrijd en meer toeren maak begint de auto na een aantal seconden met het stotteren en onderbreken.

Nu heb ik even met iemand gebeld die mij weleens helpt met klusjes aan de auto en die denkt dat de brandstoffilter weleens zo vervuild kan zijn dat deze nu precies genoeg brandstof doorlaat voor stationair en zodra ik hogere toeren maak dat ik dan het "buffertje" uit de brandstofleiding verbruik. Want hoe langer ik rij hoe minder de motor aan blijft en moeite heeft met niet uitvallen. zodra ik de auto weer naar stationair laat gaan dan blijft de auto nog net aan met ongeveer 200 toeren en herstelt weer of valt uit. daarna kan ik vervolgens weer starten en loopt hij weer netjes stationair.

Dus dit zal ik even nakijken, als ik meer weet houdt ik jullie op de hoogte.

alfons262 (0) PRO, 14 jaar geleden

laat de wagen eens uit lezen, naar je verhaal te oordelen denk ik dat je krukassensor kapot is.kijk eens naar het krukassignaal op een scoop.

discutabel (0), 14 jaar geleden

[quote=alfons262]laat de wagen eens uit lezen, naar je verhaal te oordelen denk ik dat je krukassensor kapot is.kijk eens naar het krukassignaal op een scoop.[/quote]
Krukassensor en nokkenassensor zijn beiden vervangen vorig jaar. Ik hoop dat dat het niet is, vanavond ga ik op een brug proberen er achter te komen wat het is.

Toen de krukassensor en nokkenassensor niet goed waren ging de motor in noodstand en kwam ik niet boven de 4000 toeren en brandde het motormanagementlampje.

Ik hou jullie op de hoogte.

discutabel (0), 14 jaar geleden

Ok, probleem opgelost..

Wat heb ik gedaan:
Bougies schoongemaakt
stappenmotor schoongemaakt
compressie gemeten
alle stekkertjes los gehaald en ingespoten met contactspray

motor starten, nog steeds problemen

brandstoffilter uitgespoten en problemen waren verdwenen.
de auto trekt nu zelfs iets beter door in hoge toeren.

kortom, vervang je filter op tijd en je krijgt niet van deze vreemde problemen.

groetjes,

Michael

stefan84 (0), 14 jaar geleden

bedankt voor je feedback!

Gr Stefan

kleijn (0), 14 jaar geleden

zelfs onderhoud heeft zijn voordelen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.