Ik ben hier nieuw en ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen met het volgende.
Op vakantie begon mijn auto ineens een heel gek geluid te maken en reed niet meer verder. Na controle bleek dat waarschijnlijk de lager van de spanband het begeven had waardoor de hele boel kapot was. Er zat niets anders op dan de garage waar de auto heen gesleept was de auto te laten maken. Hierbij zijn de kleppen gereviseerd, nieuwe distributieriem en alles. Nogal een dure grap, maar het bedrijf kwam erg professioneel en vriendelijk over dus ik had er alle vertrouwen in.
Na de reparatie valt het mij op dat ik veel later moet schakelen dan vroeger omdat de auto anders begint te haperen. Dus waar ik vroeger gemakkelijk in zijn vijf zat rond de 70, moet ik dat nu niet proberen, pas na de honderd is er niets meer aan de hand en loopt de auto probleemloos. De auto lijkt dus vooral problemen te hebben met een laag toerental en bijvoorbeeld een helling of iets dergelijks. Als ik heel laat schakel en veel gas geef, is er niets aan de hand, maar helemaal normaal lijkt het me niet.
Als de auto stilstaat is er meestal niets, maar bij een stoplicht viel me op dat er soms een heel klein schokje te voelen was, ik denk dat hij toen wel in de eerste versnelling stond en ik gaf misschien een beetje gas. Als ik hem stationair laat lopen, klinkt alles goed. Als ik snelheid minder gaat eigenlijk ook alles wel goed.
Wat kan het zijn? Heeft het te maken met de reparatie? Of kan het zijn dat een onderdeel niet gerepareerd is waar dat wel had gemoeten?
Ik ervoer dit probleem trouwens al een klein beetje op vakantie, dus ik ben ook nog naar de garage terug geweest. Die heeft de auto uitgelezen en er kwamen geen foutcodes uit. Omdat het probleem toen anders dan nu (wellicht omdat de auto vandaag helemaal vol zat?) heel zo nu en dan voorkwam, en de garage niet wist wat het kon zijn, heb ik het zo gelaten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wilmernl
Een mooi verhaal, om het kort te houden: Wat zegt de garage er zelf van ??
Moderator Problemcar
Bedankt voor je snelle reactie. De garage is in Oostenrijk en mijn Duits is niet heel goed. Ik heb net nog toegevoegd dat ik terug ben geweest naar de garage en dat die zich het probleem niet goed kon voorstellen, maar dat was toen het zich veel minder voor deed. Vandaag schokte de auto zo nu en dan best wel, toen ik bij de garage kwam was het vooral dat ik eerder moest schakelen omdat de auto naar mijn idee minder kracht had. Daar konden ze niets mee.
12 jaar
Schokken kan bij deze een aantal oorzaken hebben:
- bougies die niet goed afesteld zijn: zou kunnen dat de oude weer gemonteerd zijn en misschien 1 er intussen 'n keer is gevallen o.i.d.
- bobinebrug die (soms) doorslaat
- massagebrek van de luchtmassameter
- luchtmassameter zelf niet goed (meer)
- egr-klep die niet (goed meer ) afsluit
- ergens een stekkerverbinding vergeten?
- timing nokkenassen
Al deze zaken zijn losgeweest bij het vervangen van de kleppen en het zou dus zo maar kunnen dat daar ergens de oorzaak ligt
Laat een en ander eens goed nakijken bij een dealer of goede garage die met Opel op de hoogte is.
Bedankt voor je tips. Ik laat het mijn garage hier nakijken.
Na de reparatie kwamen er nog twee problemen naar boven die volgens mij puur toeval waren, maar wellicht zie je toch een verband.
1. De kachel werkt alleen in stand vier. De weerstand is enkele maanden geleden nog vervangen, maar nu precies weer stuk gegaan. Waarschijnlijk ongerelateerd. Toch?
2. Soms branden de abs en tc lampjes. Uitlezen gaf aan dat de sensor links voor niet goed werkt, maar vandaag de hele dag die lampjes niet gezien. Ook niet gerelateerd?
Beide problemen kwamen niet voor voordat de auto gerepareerd werd. Volgens mij moet het haast stom toeval zijn, je komt bij deze reparatie toch helemaal niet bij die onderdelen?
12 jaar
Beide hebben niets met de motor te maken en zouden dus ook zijn gekomen zonder die reparatie.
De 1e zal wederom een kwestie van de weerstand zijn. Laat dan ook naar de waaier zelf kijken. Als deze zwaar loopt, kan de weerstand dat niet aan. Probleem komt ook bij andere auto's voor.
Bij de 2e is het de moeite om de aansluitstekker bij het wiel eens goed te bekijken of deze goed zit of geoxideerd is. Meestal is het de de spoel in het wiellager, soms echter, ligt de oorzaak ook in de print van het dashbordpaneel. Diverse mogelijkheden dus.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar