Opel Astra 1.7D: Motor help

Bouwjaar: 1992

Mijn motor heeft schade opgelopen nadat de distributie riem eraf was gelopen. Alle volgers zijn gebroken en nu wil ik de schade aan de zuigers en kleppen bekijken. Probleem is dat om dat te kunnen zien ik de cilinderdeskel eraf moet halen. De nokkenas zit vast aan een tandwiel (waar de distributie riem overheen ligt). Tussen het tandwiel en het motorblok zit de plastic behuizing van de riem vast. Om het cilinderdeksel eraf te kunnen halen moet ik dus eerst zorgen dat die behuizing los is. Hoe kan ik dat tandwiel los krijgen. Er zit een grote bout in maar de hele nokkenas draait mee als ik eraan draai en kan hem niet goed genoeg tegen houden. Iemand een tip om de cilinder deksel eraf te krijgen?

Tweede probleem is dat een van de bouten van de plastic behuizing van de distr. riem dol is. Is die behuizing een essentieel onderdeel of kan ik die bout gewoon afzagen en me er later wel weer druk om maken hoe ik die behuizing er weer op krijg? Kan ik hem ook helemaal weglaten of zorgt ie er toch wel voor dat die riem er niet af kan draaien?
Elke hulp wordt erg gewaardeerd dus alvast bedankt.

breakdown

Geplaatst door breakdown (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jan5047 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik heb al verschillende gebroken riemen gedaan bij opel diesel en de riem vervangen en de gebroken slepers (volgers) zonder kop demontage en nooit problemen erna gehad.
Wel speciaal gereedschap nodig,ongeveer 2,5 uur arbeid
de kap moet er wel terug op natuurlijk maar een boutje minder kan geen kwaad
succes Jan

sarabande99 (0) PRO, 20 jaar geleden

nokkenastandwiel kun je losmaken met een pneumatische sleutel
er zit geen spie in dus goed aftekenen hoe het zit
je luchtdruk op de cilinders zetten als de zuiger bovenstaat en de kleppen gesloten zijn
dan kun je horen of de kleppen krom zijn en /of de zuiger kapot is

breakdown (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor de reacties. Toch wel grappig om de reacties te lezen. Ik ben een particulier (vandaar deze categorie) en beschik niet over ontzettend geavanceerde gereedschappen. Pneumatische sleutel heb ik dus niet. Bedankt voor de tip dat er geen spie op het tandwiel zit. Ik zal zorgen dat ie afgetekend staat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.