Opel Astra: Motor loopt niet op de cilinders 1 en 4

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6SZR

Hallo allen,

Mijn motor doet het niet meer op de cilinders 1 en 4.

De km-stand van de auto is 364.600.

Het probleem treed op bij benzine en lpg.

I.v.m. met een verhoging van het olieverbruik ben ik 4 maanden terug overgestapt van 10W40 naar 15W40 olie.

Als je de bougiedoppen er af trekt vonk ze wel op de cilinders 1 en 4.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn of is de motor gewoon af bij deze km-stand. (Ik hoop het niet want ben zeer tevreden met de auto.)

Alvast vriendelijk dank voor het meedenken.

Vriendelijke groet,

Bert

prijs_stunter

Geplaatst door prijs_stunter (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Even compressie meten..

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

haal op de sloop eens een bobine, heb ik ook gehad mat een ford ka, die vonkten ook gewoon op alle 4 maar bleek zo gaauw als hij belast werd dat deze niet meer vonkten!!!

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Bert

Hoe heb je gecontroleerd dat cilinder 1 en 4 niet meer werkt ?

inderdaad eerst even de compressie meten,het liefst met warme motor..

Zo is er namelijk het e.e.a. uit te sluiten..

Gr Stefan

prijs_stunter (0), 15 jaar geleden

Hallo Allen,

Even een terugkoppeling.

Allereerst wou ik eenieder even bedanken voor de reacties.

@stefan84: Dat de cilinders 1 en 4 niet meer werkten hebben wij als volgt gecontroleerd: motor gestart en aan de praat gehouden. Werd het lopen slechter (bij de cilinders 2 en 3) dan kun je er van uit gaan dat die normaal werkten.

Trokken we de kabels van de cilinders 1 en 4 dan veranderde er niets waaruit de conclusie getrokken werd dat deze cilinders niet meer meededen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er gloort weer hoop: vandaag de kop verwijderd. Van de uitlaatklep van cilinder 4 is een hoek(je)/randje uitgebroken waardoor deze niets meer deed. Dat wordt dus een nieuwe klep. (Hopelijk kan de Opel dealer die nog leveren.)

Morgen de rest maar eens demonteren. Vermoedelijk dicht cilinder 1 ook niet goed meer af, maar aan de klep is zelf niets te zien.

Misschien zijn de klepzittingen ingeslagen maar dat moet even nagemeten worden. (Zag dat de steel van de klep op een bepaald punt 13,75 tot 14,25 mm mocht uitsteken. Mocht de zitting ingeslagen zijn dan overweeg ik de stelen wat af te slijpen(vroeger dat ooit eens met kleppen van een Ford Sierra gedaan en dat ging nog jaren goed) want een andere kop kan altijd nog.) Haal er in ieder geval nog de klepfreesjes over heen.

Aan roetvorming bij de EGR klep was te zien dat die niet geheel meer goed afsloot.

Verder alle pakkingen maar vervangen en de klepsteelrubbers (hopelijk daalt het olieverbruik weer.)

Cilinders zien er goed uit. Geen groeven en geen dikke rand bovenin.

Vriendelijke groeten,

Bert

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

kun je niet beter een kop op de sloop halen.
Daar even de kleppen van laten afpersen en kop laten vlakken.
ben je voor een 200 euro waarschijnlijk klaar.
die gebruikte kop heeft waarschijnlijk minder gelopen als jouw huidige!!!
mijn ervaring met auto's op gas met die km stand is dat waarschijnlijk alle kleppen aan vervanging toe zijn!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.