Opel Astra: motor loopt slecht en lijkt af en toe op hol te slaan

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16NZ

koude/halfwarme motor bokt bij lagere toerentallen en loopt stationair soms ineens 2500/3000 toeren om langzaam af te zakken naar normale 900 toeren. Verdeler/rotor/bougiekabels/bougies recent vervangen. Bij warme motor is er redelijk mee te rijden, loopt stationair redelijk maar schokt soms heftig bij 3000 toeren. Weet iemand in welke richting ik het moet zoeken? Alvast bedankt

anoniem-1573996169

Geplaatst door anoniem-1573996169 (0) , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

check het rubber eens vanaf het luchtfilter naar het gasklephuis, die zij nogal eens lek.

gr

Peco Power

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Of de voetpakking van het monopoint inspuithuis.

kleijn (0), 14 jaar geleden

of gasklep potentie meter

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de snelle feedback. Stappenmotor even eraf gehaald en nagekeken. Vacuumslangetjes nagekeken. Rubber slang tussen luchtfilter en gasklephuis aan de onderzijde licht gescheurd! Alles weer gemonteerd maar als ik de motor nu start loopt ie gelijk op maximale toeren. Wat doe ik fout?

kleijn (0), 14 jaar geleden

Blijft Je Gas Kabel Niet Hangen ??

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

neen, beweegt goed bij gasklephuis en ik start hem uiteraard zonder gasgeven. Snap er niets van, als ik hem weer afzet deksel gasklephuis weghaal en kijk, staat gasklep gewoon (bijna) dicht. Is stappenmotot de kluts wijt?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Vreemd dat hij met een gesloten gasklep op volle toeren gaat draaien als hij gestart word..

Controleer deze eens :

[url=http://img136.imageshack.us/i/16867658.p...][img]http://img136.imageshack.us/img136/6095/...[/img][/url]

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

ik heb de stekker van de stappenmotor eraf gehaald en gemeten zoals hierboven. Ik meet hier tussen A en B en C en D oneindig, dus geen 50-65 ohm. Volledigheidshalve: ik heb op de stekker gemeten en niet op het huis.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Veiligheidshalve ???

Er staat dat je moet meten op de aansluiting van de klep zelf,niet op de kabelboomstekker..Dus even opnieuw!

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik meet hier tussen A en B en C en D oneindig, dus geen 50-65 ohm. Volledigheidshalve: ik heb op de stekker gemeten en niet op het huis.

volledigheidshalve is niet hetzelfde als: Veiligheidshalve ???

Maar meten op de kabelboom heeft idd geen zin, daar heb je gelijk aan Stefan.

en dit?:
Rubber slang tussen luchtfilter en gasklephuis aan de onderzijde licht gescheurd! Alles weer gemonteerd maar als ik de motor nu start loopt ie gelijk op maximale toeren. Wat doe ik fout?

heb je de zaak dichtgekit? een beetje kit tussen je gasklephuis geeft hele rare reacties. laatst nog gezien, klant gestrand, pechhulp smeert de zaak dicht met vloeibare pakking en volgende dag de zelfde klachten als citroen 2002. Nieuw rubber, en gasklephuis schoongemaakt en liep weer als een trein.

gr

Peco Power

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Slang MAP sensor soms verwisseld achterop inlaatspruitstuk

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Ik ga vanmiddag verder met de Astra. Ik kan in ieder geval verder met deze tips. Grote klasse dat ik zo snel hulp krijg. Ik laat eind van de middag het resultaat weten!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Peco..Had even een $*&@^% lees foutje gemaakt :D

Gr Stefan

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

daarom zijn er ook moderators.... ;-)

gr

Peco Power

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

Probleem opgelost! Eerst de waarden gemeten zoals stefan84 aangegeven: zowel tussen A en B als tussen C en D 53 ohm. Dus de stappenmotor lijkt me goed (nieuwe kost € 125,=). Ook ondekt dat het slangetje tussen de uitlaatgasrecirculatieklep en de voet van het gasklephuis poreus was en toen ik er even aan voelde gewoon afbrak bij de aansluiting op gasklephuis. Dit slangetje en de dikke slang tussen luchtfilter en gasklephuis vervangen. Ik heb ook de accu even losgekoppeld in de hoop dat het elektronisch systeem zich zou resetten. Gestart en hij loopt weer goed. Motor schokt niet meer en loopt stationair normaal. Er zit geen toerenteller op deze Astra maar ik schat rond de 800/900 toeren. Wel vind ik de toerenval nog niet helemaal goed als je gas loslaat; hij zakt dan te langzaam in toeren terug. Als ik wat meer tijd en zin heb, ga ik de pakkingen van het gasklephuis vervangen, misschien dat het dan helemaal perfect is. Bedankt allemaal voor de bijdragen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.