Opel Astra: Motor slaat soms af bij wachten voor stoplicht en start dan moei

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X1.6SZR

We hebben sinds kort een Opel Astra 1.6i met een probleem wat er niet meteen al uit kwam.
In principe rijdt hij heerlijk op de snelweg etc., maar met name in stadsverkeer heeft hij af en toe last.

Soms begint de motor wat te haperen/stotteren als je bij een stoplicht staat te wachten, en soms slaat hij dan ook af als het even niet op tijd lukt om wat meer gas te geven.
Als hij dan af slaat lukt het ook niet altijd om hem gelijk weer te starten, draait wel maar slaat niet aan. na kort wachten slaat hij dan wel weer aan met daarbij het gaspedaal intrappen, walmt soms dan even, en lijkt soms even niet alle cilinders gelijk mee te nemen. Even gas er op houden en dan loopt hij weer soepel.

Motor management gaat meestal ook daarbij branden. MM lampje gaat soms ook even aan onderweg op de grote weg bij hogere snelheden, maar over het algemeen merk ik dan nagenoeg geen haperingen daarbij, heel soms houdt hij dan even in als je het gas even los laat en weer intrapt.
Bij de garage is hij uitgelezen, dit leverde alleen de temperatuursensor op. Deze is toen vervangen. (sensor rechterzijde voorop het blok?)
Daarnaast ook op advies een keer Wynns injector reiniger toegepast.

Probleem blijft echter toch nog aanwezig. Tweede keer uitlezen gaf weer de temperatuur sensor aan, en deze keer ook een pingelsensor (zou deze echter niet hebben).

Ook qua verbruik lijkt hij er verder geen last van te hebben tot nu toe, loopt zo tussen de 1:13 a 1:14.

Hoop dat er wat ideeën zijn wat hier mis kan zijn...

Klaas460

Geplaatst door Klaas460 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

arjankempeneers (0) PRO, 8 jaar geleden

Je weet zeker dat je de goede sensor hebt vervangen? Dus een met twee aansluitingen. Of heb je de sensor van de temperatuurmeter vervangen met een aansluiting die je er haaks opschuift? Volgens mij zit de sensor aan de kant van schutbord in het inlaatspruitstuk.

ibo (0) PRO, 8 jaar geleden

Je moet de sensor hebben achter in de inlaat spruitstuk zoals Arjan al zei.
De sensor op het blok is voor de temp meter op het instrumenten paneel.

Klaas460 (0), 8 jaar geleden

De vervangen sensor is inderdaad eentje met 1 draad en het stekkertje haaks er op (zie foto) , dus dat is dan niet de juiste helaas...

[url=http://postimg.org/image/ckknj1nl7/][img]http://s9.postimg.org/ckknj1nl7/tmp_1375...[/img][/url]

Klaas460 (0), 8 jaar geleden

Meer naar achteren op het inlaat spruitstuk zie ik wel een 2-draads aansluiting (zie foto), is dat mogelijk wel de sensor die het zou moeten zijn?

[url=http://postimg.org/image/q77z05guf/][img]http://s15.postimg.org/q77z05guf/tmp_137...[/img][/url]

Merkte vandaag overigens ook dat hij er op de snelweg soms ook last van heeft, maar alleen zo dat hij even "tegenhoudt" als je het gaspedaal intrapt. Maar bij constante snelheid merk je het niet echt. Als het MM lampje weer uit gaat, dan trekt hij weer als een speer als je het pedaal intrapt.

arjankempeneers (0) PRO, 8 jaar geleden

Klopt de 2 draads is voor de ECU. Zal beter resultaat geven als je die vervangt

Klaas460 (0), 8 jaar geleden

Als het goed is heb ik straks de juiste sensor binnen, en ga ik die vanavond uitwisselen.

Gisteren is de sensor er (vrijwel) helemaal mee gestopt. Auto was niet meer aan de gang te krijgen. Startte wel steeds, maar bleef dan flink stotterend lopen, zakte weer in en sloeg dan weer af.
Sensor losgekoppeld. Startte dan weliswaar met aardig wat moeite maar bleef dan uiteindelijk wél lopen, alleen waarschijnlijk niet met optimale verhoudingen.
Sensor weer aansluiten en de motor verslikte zich direct.
Sensor dus weer losgekoppeld.
Weer even moeilijk starten, maar als hij dan eenmaal loopt, kan ik verder zonder enige hakkelen of stotteren rijden, en ook op wat langere route getest, lijkt zelfs iets vloeiender te lopen...

Lijkt dus alleen maar nog meer de sensor te bevestigen als oorzaak, of zie ik dat verkeerd?

Klaas460 (0), 8 jaar geleden

Vooralsnog rijdt hij nu met de nieuwe sensor als een zonnetje, geen gehakkel etc. meer.
Alleen komt toch weer het MM lampje tevoorschijn, kennelijk voor nog een andere storing?
Binnenkort dus nog maar weer een keer laten uitlezen wat dit nu weer voor storing(code) aan gaat geven.
In ieder geval iets wat nu nog niet merkbaar is...

[url=http://postimg.org/image/bqg18jbfj/][img]http://s27.postimg.org/bqg18jbfj/150812_...[/img][/url]

Klaas460 (0), 8 jaar geleden

Tot nu toe loopt hij nog steeds als een zonnetje met de nieuwe sensor er in.
Nog even geen gelegenheid gehad voor het laten uitlezen, maar het wel of niet aan gaan van het MM lampje is geen regelmaat in te ontdekken.
Gebeurt bij koude(re) zowel als warme motor, soms vrij snel al, soms pas na langere tijd, en een enkele keer helemaal niet.
Maar met rijden merk ik er nog niets van.

2 B Continued...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.