close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Z16XEP co te hoog arm mengsel

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16XEP

Beste.

Ik ben in het bezit van opel astra h twintop met een Z16XEP motor.
Ondertussen ligt er al een andere motor met 75000 km in en andere versnellingsbak + katalysator.
Het heeft een tijdje goed gegaan maar hij bolt nu constant op een arm mengsel. Stationair lopen de short fuel trim waardes op tot 31 % wanneer ik gas geef zakt deze weer naar nul. Als gevolg had ik ongeveer 10% CO.

Ik heb het volgende al vervangen : EGR klep vermits deze een keer een fout gaf
Voorste Lambdasonde
Achterste lambdasonde gewisselt
Map sensor gewisselt
Luchtklep zuiver gemaakt en inlaatspruitstuk

Ik merkte dat er speling zat op de wervelkeppen in de inlaatcollector, deze heb ik vervangen.
Nogmaals eens los gehaald alles vermits hij valse lucht trok bij controle met remreiniger, overal vloeibare pakking en loctite gebruikt en trek nu geen valse lucht meer en blijft nog hetzelfde.

De bougies heb ik ook al eens gewisselt en de bobine rail is nog geen jaar oud.

Verder heb ik ook iedere keer met opcom uitgelezen en ecu reset gedaan.
Op benzine rijd hij vrij goed, maar op lpg wanneer je toeren maakt en hij zakt naar stationair zakt hij te laag in de toeren, alsof hij gaat uitvallen en laat de luchtklep weer wat lucht aanzuigen en zet hij zich uiteindelijk terug normaal rond 900 toeren.

Bij een koude motor bolt hij stationair boven de 1000 toeren bij het warm lopen van de motor zakt hij stillekes naar 900 a 8àà toeren.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?

Met vriendelijke groeten,

Geplaatst door

caub_mc (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met 10% CO is je mengsel niet te arm, maar veel en veel te rijk.
Dat is in tegenspraak met je short term fuel trim van 31%.
De oorzaak is dan vaak een lekkage in de uitlaat (spruitstuk) die het signaal van de lambdasonde ontregeld.
Een defecte lambdasonde kan natuurlijk ook, maar die is al vervangen.

Heb je originele lambda sensors gebruikt of universele aftermarket?
Heb je naast de CO ook nog de andere waardes van de 4-gas test? Dus CO2, HC, O2 en lambda getal zowel bij stationair als op toeren.

oldford 0
badge

9 jaar

Bij het uitlezen geeft hij arme verbranding aan.

Het is een originele lambdasonde, je ziet hem ook regelen in de viergastest.
IK heb deze vorige week nog laten doen, maar weet de andere waardes niet meer, alleen nog dat de co waardes rond de 10 zaten.

caub_mc 0

9 jaar

Tja, dat je de foutcode van te arm mengsel krijgt, dat snap ik wel.
De computer wordt volledig op het verkeerde been gezet door een foutief lambda signaal.
Blijft het feit dat een te arm mengsel meestal 0% CO geeft en een veel en veel te rijk mengsel 10% CO.

Een beetje monteur had je dit ook kunnen vertellen aan de hand van de waardes van de 4-gas test.
Een beetje zonde van het geld al die nieuwe lambda sondes, daar mankeerde waarschijnlijk helemaal niets aan.

oldford 0
badge

9 jaar

Klepspeling al gecontroleerd ?

Gr. MERIVA

meriva7673 0
badge

9 jaar

Bedankt voor de reacties

Ik heb gecontroleerd op lekken voor de lambdasonde, maar merkte niets alleen onderaan de katalydator lekte hij een beetje, heb dit dicht gemaakt met gun gum.
Maar bleef dezelfde Short fuel trim waardes geven, ook bij het loskoppelen van de lambdasensor.

caub_mc 0

9 jaar

Verkeerde lambdasensor los gekoppeld, of er zit een kortsluiting in de bedrading van de lambdasensor, of de motorcomputer is overleden.
Kreeg je een foutcode toen je de sensor had los gekoppeld? Zo ja, welke?

oldford 0
badge

9 jaar

Ik heb eerst de eerste lambdasonde losgehad, in de computer staat deze als o2 sensor bank 1 sensor 2 (voor de katalysator)
short fuel trim bleef nog altijd hetzelfde.

Toen de 2de ook eens losgekoppeld toen kreeg ik een foutmelding O2 sensor heater mailfunction.

caub_mc 0

9 jaar

Ik denk dat je de diagnose beter kunt overlaten aan een professional die er wel verstand van heeft.
Sensor 2 is de lambda sensor NA de katalysator en die heeft GEEN imvloed op de short term fuel trim.

oldford 0
badge

9 jaar

dat weet ik maar de ecu leest de sensor voor de katalysator als sensor 2 en na de katalysator als sensor 1

caub_mc 0

9 jaar

Tja, dan is ofwel je ecu defect, danwel je uitleesapparatuur zwaar van slag af en niet te vertrouwen.

oldford 0
badge

9 jaar

Heb juist nog met een ander uitleesapparaat en hier geeft hij ook de waardes van de lambdasonde voor de katalysator als oxygen sensor 2 aan en die na als oxygen sensor 1 dus ik veronderstel dat ecu defect is

caub_mc 0

9 jaar

Misschien is er nog een andere verklaring voor dit probleem.
Zijn bij de vervanging van de katalysator soms de stekkers van beide lambdasondes omgedraaid aangesloten?

Hoe weet je zo zeker dat die waardes verkeerd om gedisplayed worden?
Kun je vertellen op grond waarvan je tot die conclusie bent gekomen?

oldford 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.