Onlangs heb ik iets te enthousiast een verkeersheuveltje genomen waardoor de voorkant van de astra onaangenaam hard met de weg in aanraking kwam. Ik heb toen de auto gestopt en gecheckt of er iets kapot was. Het bleek dat de bumper iets geschuurd was aan de onderkant dus niets ernstigs dacht ik. Aangekomen op de plaats van bestemming rammelde de voorkant van de wagen meer dan normaal tijdens het stationair draaien. De bumper zat nog altijd vast dus dat was het probleem niet. Het kwam uit de motor.
Aan de bijrijder kant klinkt een raar tikkend/kleppend geluid.
Ik dacht eerst aan een poelie oid die misschien los zat of een snaar die niet correct meer hier over heen liep.
Bij het weggaan vond ik em slechter starten dan gewoonlijk.
Hij is sindsdien alleen maar slechter gaan lopen. Starten doet ie nu na lange tijd de sleutel vast te houden. Dan opeens een plof zwarte rook en dan weer starten. Todat je de toeren vasthoud en het pedaal flink indrukt.
Nu bij het stationair draaien lijkt het wel alsof ie te weinig diesel krijgt. Hij loopt echt beroerd en pluimt verschrikkelijk.
Als de motor warmer wordt verdwijnt dit langzamerhand.
Echter na de tijdje gereden te hebben valt de motor spontaan uit als je het gas los laat. Keer op keer. Je moet echt het gaspedaal ingedrukt houden.
En sindsdien wordt ie erg warm. De laatste keer dat ik er mee naar mijn werk ging schoot ie over de 100 graden. Ik heb de wagen toen gekoeld op de kachel. Na de kachel uitgezet te hebben steeg de temperatuur weer dus ik had en heb het idee dat de fan niet aanslaat. Misschien de waterpomp en of thermostaat ?.
Er is geen olie in de koelvloeistof te vinden. Het blok zweet een ietwat maar geen overduidige lekke pakkingen oid.
Zelf denk ik aan de brandstof pomp en of verstuivers.
Ik vind het echter vreemd dat een dergelijk probleem optreedt bij een harde tik op het wegdek. Kan dit ervoor zorgen dat je pomp stiekem toch kapot gaatn en of je verstuivers verstopt raken ?
En weet iemand wat een gereviseerde brandstof pomp en of verstuivers moeten kosten ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je met de brandstof tank soms ook aan de grond gezeten???
en mogelijk zijn de brandstofleidingen onder de auto nu dichtgeknepen door de aanrijding aan de grond. controleer dit goed.
De timing staat goed.
Blijven over de verstuivers.
21 jaar
Nog vergeten te noemen.
Hij houdt ook in als ik em de weg opstuur en gas geef.
(sinds die heuvel zeg maar :-)
21 jaar
reeds tweemaal meegemaakt,na jump over snelheidsremmer, wel niet bij opel diesel, timing van de distributieriem versprongen, terug juist gelegd en probleem opgelost.
Afgeknepen slangen en of afgeknepen ijzeren leidingen kan ik niet ontdekken. Lijkt me wel heel logisch trouwens dat daardoor de brandstof toevoer stokt.
Ik zal nog eens onder de wagen duiken.
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Een snel bezoek bij de garage leverde trouwens ook op dat de distributieriem een tand versprongen kan zijn. Nu Marcvan1 dit ook noemt met een snelheidsremmer als oorzaak zou dit bij mij ook wel eens gebeurd kunnen zijn.
ging dat bij jou ook gepaard met een raar geluid aan de bijrijderskant ?
21 jaar
Zit er een kat onder die stuk gegaan is en de druk niet kwijt kan
Je krijgt dan ook rook slecht trekken rammelen enz
wanneer de timing niet meer juist staat gaat dit gepaard met een dieselklop, roken aan de uitlaat,een metaalachtig geluid in de motor; één voertuig was afgeslagen en niet meer in gang te krijgen. weet dat ik soms wagens uit de koetswerkafdeling krijg die na een ongeval bijna niet meer te starten zijn of geheel niet meer willen starten; ook reeds enkele malen een versprongen distributieriem opgemerkt, je zoekt er wel even naar voordat je (euro) valt
Ik heb vandaag de vraagbaak van de opel astra aangeschaft.
Het eerste wat ik ga doen is de distributie riem eraf halen en dan de boel opnieuw afstellen.
21 jaar
Nu dan het volgende probleem dient zich aan.
4 nieuwe verstuivers zitten erin.
Bij het starten duurde het even voordat ie kwam aangezien de diesel natuurlijk rond gepompt moest worden.
En jawel hij liep zowaar na een tijdje.
In het begin "redelijk normaal" , later echter verdween de power. Ook als ik het gaspedaal diep indruk gebeurt er niets.
De moter blijft lange tijd hetzelfde toerental houden.
Uit de uitlaat komt witgrijze rook. En er is roet ontwikkeling.
Ook "klapt" de luchtinlaat. Alsof ie met enorme zuigkracht de lucht in korte stoten in het blok zuigt.
Ik heb op de nieuwe verstuivers gezocht naar merktekens. Ook op het blok. Maar nergens te vinden. Ik heb het idee ze wel goed vastgezet te hebben.
Misschien dat ie nu verkeerd afgesteld staat en timing en inspuiting niet helemaal naast elkaar lopen.
Of dat die verrekte brandstof pomp misschien toch kapot is.
21 jaar
zijn de brandplaatjes ook mee vervangen??
De brandwerende ringen onder de verstuivers zijn vervangen.
Maar....
Ik ben er uit wat het is. 3 klepstoters zijn afgebroken.
Vanmiddag bij het starten van de auto schoot de distributie riem eraf. Deksel eraf om te kijken of de nokkenas mooi meedraaide voor het stellen van de timing en kijk eens daar. 3 van die knakkers lagen her en der verspreid.
Ik ga zsm de kop eraf halen. Es kijken wat ik tegenkom.
Ik ben bang dat er een nieuwe kop op moet.
21 jaar
hoe kan de riem er nou zo aflopen?
De riem liep eraf doordat de bout waarmee de poelie op de krukas zit los is gegaan. (losgetrild oid).
21 jaar
oeps......je had de timing gecontroleerd. dus heb je toen ook de poelie verwijderd? of was dit het geluid die je bedoelde....een loszittende poelie?
Een korte update.
Het blok is goed. De cilinders goed en de zuigers ook.
De kleppen zijn na controle ook goed.
Ik heb de klepslepers (tuimerlaars) vervangen. Nieuwe afstelplaatjes gemonteerd. Nieuwe koppaking etc.
Ik kan de kop nu gaan vastzetten.
Echter...
Ik heb nokkenas en het riemwiel gedemonteerd zonder te markeren.
Ergens ging ik ervan uit dat de tekens wel op het blok e.d. zouden staan. Niet dus.
Bij het inelkaar zetten zit ik nu dus met een probleem. En of problemen.
Ik kan ook geen boek vinden (vraagbaak) die mijn diesel behandelt. 1991 tot en met 1993 is beschikbaar maar dit zijn andere diesels.
Als iemand technische afstel gegevens en of een boek heeft van een X 1.7 DTL motor dan graag ff melden. Het is namelijk lastig stellen op deze methode :-)(volgens mij is het een isuzu blok)
Ok mijn vragen:
1 Hoe zet ik de cilinders op het bovenste dode punt ? Kan ik dit doen met het O/T punt op het vliegwiel ?
2 Hoe zet ik het distributieriemwiel weer in de correcte stand ?
(met nokkenas of course)
3 Kan ik alles eerst alles monteren en later afstellen ? (ook zonder tekens etc)
4 Heeft iemand nog andere idee-en ? Let me know.
Graag zou ik dus een handleiding (mag ook digitaal) willen hebben van dit blok aangezien mijn vraagbaak deze niet behandelt.
21 jaar
de nokkenas wordt door middel van speciaal gereedschap (als de nokkenas poelie geen spie heeft) op het bdp vastgezet. op het onderste tandwiel staat wel een merkteken en op de distributiekap ook.
aan. Germt Gringhuis...
Ik weet niet waar je in de buurt woont ... als je wil kan je misschien mijn auto als voorbeeld gebruiken.... ik heb zelf momenteel het probleem dat m'n motor ook niet meer start en zat ook al te zoeken naar een vraagbaak wat ik niet kon vinden.
Hij maakt ook een raar geluid tijdens het starten.
18 jaar
Hallo Opel gebruikers,
De opel astra in kwestie heb ik niet meer. voor 500 euro verpatst aan een handelaar.
Wat ging er aan vooraf ?
In het voorjaar van 2004 een nieuwe motor geplaatst.
Toch weer 2 maanden zonder problemen kunnen rijden.
En toen begon het geneuzel met de motor alweer. (de 'nieuwe motor')
Bij het apk keuren is de brandstof pomp vervangen wat weer wat problemen oploste.
Echter begon het roken etc opnieuw. Nu niet door klepstoters maar gewoon door een rotte motor.
Die nieuwe motor was waarschijnlijk toch niet zo nieuw.
Veel olie en koelwater gebruik.
Ik heb em geschorst op de oprit gehad met het nobele plan de koppaking te vervangen. Maar je weet hoe dat gaat. Dus op een gegeven moment maar verpatst. Weg ermee. Voor mij geen opel meer.
Ik rij nu al een jaar mercedes w123 240d sedan en mercedes w201 190d en dat bevalt me prima.
Voor mij geen opel meer.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar