Opel Omega: motor valt soms uit

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1998

Motor valt soms uit bij een vertraging (rond punt b.v;).Ik vermoed de oorzaak te vinden in de nullastappenmotor.Mogelijk bevuiling.Zo ja,hoe te reinigen zonder demonteren, want dan moet er een nieuwe dichting in en die heb ik niet.- Andere oorzaak ?

Le Galant

Geplaatst door Le Galant (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

ik heb wat meer informatie nodig. Wat voor motor zit er in? Of beter nog welk Injectiesysteem?

Le Galant (0), 12 jaar geleden

Motor X20 XEV -----Simtec 56.1 multipoint-inspuiting-------

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

2 mogelijkheden. motronic? jettronic? Beiden hebben geen 0 stappenmotor, maar een zg stationairregelaar. een soort schuif in een luchtkanaal met een veer en een magneet welke elkaar tegenwerken waardoor de opening in het kanaal electrisch geregeld kan worden. op de magneet komt een blokspanning te staan. even wel en even geen spanning. dit resulteerd in een opening. Door de blokspanning langer of korter te maken zal de schuif meer of minder dicht zijn. De blokspanning wordt ingegeven door de mo- of jetronic computer. Welke zijn informatie weer krijgt van het motortoerental, de stand van de gasklep(pedaal) en de luchtweger(Een soort schoorsteenklep in de inlaatbuis. Als je ervanuitgaat dat de computer zijn werk goed probeert uit te voeren zal hij proberen de stationairregelaar helemaal open te zetten als de motor dreigt af te slaan. Misschien lukt dat niet omdat er vuil rond die klep zit. Probeer die klep op te zoeken en haal de slang eraf. met een plastik sateprikker zul je de schuif opzij moeten kunnen drukken zodat de opening groter wordt. De veer zal de klep weer proberen te sluiten. Als de klep traag terugzakt hebt je de oorzaak van het probleem te pakken. goed schoonspoelen in wasbenzine en steeds heen er weer bewegen tot de klep weer makkelijk gaat. Het kan ook zijn dat de slang verstopt is geraakt door olie en of sludge. Ik weet niet welke uitvoering er gemonteerd is op de opel. Maar, de een is 3 cm in doorsnee en 8 cm lang. met een halve beugel zit hij tegen het inlaatspruitstuk gemonteerd. op de ene kop zit een slang welke naar de slang gaat die ban het luchtfilter komt. op de andere kop zit een vierkante stekker met een veer eromheen. Het andere model heeft 2 slangen een naar het spruitstuk en de ander naar de luchtfilterslang. dit model lijkt op een klein vliegende schoteltje met een steuntje en ook een stekker. 5 cm doorsnee

Le Galant (0), 12 jaar geleden

Wel bedankt.
Tch nog even mijn gegevens verduidelijken: inderdaad het gaat om een stationnairregelaar ( duits:leerlaufregler)- - - Opel Omega 2 liter - 16 kleppen - Siemens Simtec 56.l--Wijzigen die gegevens iets aan uw antwoord ?- Zo neen dan zal ik alles reingen. De stationnairregelaar werd in 2007 door een Opel garage vervangen.

Le Galant (0), 12 jaar geleden

Aan Cort van Jaarsveld.

Even een rechtzetting. De wagen Opel Omega 2 liter 16 V 2000cc is

Le Galant (0), 12 jaar geleden

Aan Cor Van Jaarsveld.
Even recht zetten : Opel Omega 2000cc 16 V benzine is niet van 1988 maar van 1998. Sorry voor de drukfout.
Kan bij open gasklep eventueel de stationnaireregelaar door de open driehoek met een reinigingsprodukt worden ingespoten ? Of is dat zeker niet gewenst ?

Leo007 (0), 12 jaar geleden

Le Galant dit probleem had ik eerst ook maar omdat ik er niets aan deed en ma bleef doorrijden moet ik zo een 2 maanden later na de eerste keer dat mijn uito uit viel de EGR klep vervangen. Ik denk dat jij ook dit probleem hebt, kijk of laat de garages na al je kabels onder de motorkap kijken misschien is een of meer daarvan gescheurd door bv steenmarters of je EGR klep is niet meer goed of vervuild.

Doe er iets aan want hoe langer je daarmee rijd hoe meer geld je straks moet gaan betallen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zijn mensen die reinigingsmiddelen bij lopende motor gebruiken. Maar het grote nadeel daarvan is dat ook de cilinderwand, de bovenste zuigerveren en de klepstelen gereingd worden terwijl op die plaatsen de aanslag er meestal voor zorgt dat er niet te veel speling is. Slangen erafhalen en schoonmaken is echt niet zo veel werk. Je loopt geen risico. Als hij vervangen is moet je hem gezien hebben. Kijk ook goed of de pennen in de stekker even ver uitsteken. Anders stekker herstellen. Ze moeten wel goed contact maken.

Le Galant (0), 12 jaar geleden

Aan LEO 007.
Bedankt voor uw bericht. Toch nog even dit : welk is het verschil tussen de gasregelklep en de erg klep ? Of is er geen verschil ? ( betreft Opel Omega 2 liter benzine 16 V - van 1998)-Bij verschil wijs ze mij dan aan aub.
Le Galant Antwerpen

Le Galant (0), 12 jaar geleden

Aan cor van jaarsveld.
Wel bedankt voor uw reactie.
Le Galant

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

is probleem opgelost? en hoe?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

aan cor van jaarsvekd
u bericht van heden O1.17
Alles goed gereinigd en stationnairregelaar functionneert normaal. Met dank.- Le Galant


Post verplaatst door moderator

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.