Opel Kadett: Motor verzuipt

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: C14NZ

Hallo allemaal,

ik heb vorige week een en ander aan mijn Kadett 1.4i hatchback vervangen en nog steeds is hij niet goed. Op de terugreis van vakantie in Frankrijk sloeg de motor ineens af toen ik wou tanken. Met starten zonder gas rook ik al gauw een benzinelucht. Dus gestart met gas ingetrapt en lopen...

In de hoop ermee thuis te kunnen komen doorgereden en eigenlijk op de snelweg bij flinke snelheid niets gemerkt totdat na vele kilometers de auto af en toe in begon te houden EN het motormanagement lampje begon te branden (iets dat hij al eens een keertje eerder had gedaan lang ervoor en toen vrij snel weer uit ging en nooit meer wat van gemerkt). Bij een pomp gestopt en de wegenwacht laten kijken, die hebben de auto na een weekje naar Nederland gesleept.

Bij de opelgarage in Hilversum te horen gekregen dat de koppakking lek was want hij stond uit het expansievaatje te blazen en de koelvloeistof verdween vrij vlot... (overigens geen oververhitting gehad, echt nooit...)

Nou ben ik vrij technisch en ben twee jaar brommer monteur geweest, dus met behulp van een vraagbaak de koppakking vervangen en de volgende onderdelen inmiddels ook:

-Koppakking dus.
-Distributieriem (ja staat op tijd, is al honderd keer gecheckt)
-Kleppendekslepakking.
-Waterpomp pakking.
-Bougies.
-Lambda sensor (zat namelijk een verdacht scheurtje in)
-Koelvloeistof temp. sensor.
-v-snaar (moest toch gebeuren)
-Luchtfilter.
-Oliefilter.
-Uitlaatpakking (van spruitstuk naar uitlaat)
-Hou me ten goede als ik iets ben vergeten te noemen...

Verder heb ik de ontsteking met stroboscoop gecheckt, is in orde. De compressie is dik in orde op alle vier cylinders. Ik heb de monopoint en 'carburateur' gereinigd. Alle connectoren gecheckt op het blok....De uitlaat is nog geen twee jaar geleden vervangen (met katalisator en al) en is ook echt dik in orde...

Hij loopt perfect op hoge toeren, maar verzuipt onmiddelijk als je het gas loslaat, ergens haverwege loopt het na een paar seconden stotterig en begint dan een beetje roet uit te stoten (ietwat zwartige uitlaatgassen) Ook treed er dan af en toe een plopje op in het uitlaatspruitstuk.

Het is een C14NZ blok.

Heeft er iemand een idee wat het nou nog kan zijn?

Voor degene die het komt oplossen of een conclusie kan geven over wat het is bak ik eventueel een heerlijke appeltaart!

vinci

Geplaatst door vinci (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien de afdichting(en) van de injector defect (lek) of de injector zelf niet goed.

Gr.

vinci (0), 15 jaar geleden

Hey, bedankt voor je reactie.

Voorzover ik het kan beoordelen functioneert de injector prima. Er is geen lekkage zichtbaar en er spuit een keurig verneveld spuitje benzine tegen de vlinder aan als ik de auto van voor naar achter heen en weer duw in z'n 4e versnelling....

Of moet ik het op een andere manier testen?

Ik had een andere carburateur willen halen op de sloop, maar helaas gaan ze ermee stoppen en hebben niets meer liggen op dat gebied... :(

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

injector zelf gaat vaak stuk, haal eens een occasie op de sloop.

deze kun je van bijna alle singlepoint motoren pakken:

C12NZ C13N C14NZ C16NZ C18NZ

X12SZ X14NZ X14SZ X16SZ X16SZR

allemaal passend

Willem

vinci (0), 15 jaar geleden

Hoi Willem, zeer bedankt voor de reactie. Ik ben bij mijn gebruikelijke sloop geweest en die hebben niks meer, bovendien hebben ze vaak het beleid om alleen complete carburateurs te verkopen...

Ik heb trouwens vanmiddag nog de opel garage gebeld waar ik de onderdelen grotendeels vandaan heb, zij boden aan om vrijblijvend de errorcodes uit te lezen. Vond ik erg aardig, zowieso zeer vriendelijk behandeld bij ze tot dusver. (bij Hilversum)

Er werd zelfs bij aankomst gelijk tijd vrij gemaakt voor me en er hebben drie man hun best gedaan om te kijken wat er aan de hand was. Hebben het stappenmotortje nog even losgeschroefd en gecontroleerd/gangbaar gemaakt, maar helaas bood dat geen soelaas. Helaas had mijn Kadett alleen een uitleesmogelijkheid met knippercodes zeiden ze en niet met display. Het benodigde testkastje lag even niet op zijn plek, werd nog maar weinig gebruikt zeiden ze..... Dus ik wacht wel even af waar ze mee komen....

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik denk de ECU, wel even de E-prom over zetten.

vinci (0), 15 jaar geleden

Hoi Harry,

ik denk dat je gelijk hebt... Ben bang dat hij gewoon blijft hangen op maximaal inspuiten...

Bedankt voor je antwoord!

vinci (0), 15 jaar geleden

Hee, mag je hier geen garagebedrijf noemen?

Eigenlijk wel begrijpelijk....Mijn excuus hiervoor Hans!

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Meestal worden de slechte benoemd,dat deed jij in dit geval niet,maar ook dit zien we liever niet Vincent.
Ook je vraag over wie er nog een injector heeft voor jou heb ik verwijderd.

Hans

vinci (0), 15 jaar geleden

Hoi Hans, nou weet iedereen alsnog dat ik om een injector vroeg ;D

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=vinci]Hoi Hans, nou weet iedereen alsnog dat ik om een injector vroeg ;D[/quote]
de dealer
auto materialen zaak
de demontage bedrijven(sloop)

vinci (0), 15 jaar geleden

Hoi, bedankt voor de reactie Jerry, maar de dealer is erg duur, de automaterialenzaak zegt geen carburateur onderdelen zoals deze te leveren en de sloop verkoopt alleen complete carburateurs (tot dusver...)

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

dus wat zijn de opties???
ik zet er altijd een nieuwe in
ben je zeker dat ie goed is en jaren meegaat

vinci (0), 15 jaar geleden

Ok ok, maar momenteel wacht ik eerst eens af waar ze bij de garage mee komen...maar je hebt wel gelijk, als zo'n dingetje niet te duur is koop ik 'm ook gewoon...

Heb zelf simpelweg niet zo veel ervaring met dit soort dingen. Ben meer van de electronica. Vind het bijv. best gek dat je een hele set bougies koopt voor ong. 20 euro, maar een lambda sonde 140 euro moet kosten bij opel...Heb uiteindelijk een Bosch sonde gehaald bij de automaterialenwinkel voor 80 euro, nog een hoop geld vind ik.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

probeer jij dan eens een lambda te laten vonken

vinci (0), 15 jaar geleden

Dat bedoel ik, ziet er niet ingewikkeld uit, lijkt qua uiterlijk zelfs wel wat op een bougie, kost alleen een veelvoud van EN VONKT NOG NIET EENS VOOR DAT GELD! ;D

arjankempeneers (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien de vacuumslangen verwisseld achter op het inspuitstuk/spruitstuk! Als de slang van de MAP sensor niet goed zit, dan heb je stationair te weinig onderdruk. Dus krijg je een verrijking.

vinci (0), 15 jaar geleden

Hey bedankt voor de tip, zal eens checken...

Al moet ik zeggen dat ik wel betwijfel dat het zoiets is, maar niet geheel uitgesloten. Heb in elk geval met de koppakking wisselen alles voorzien van labels met nummers....maar daarna weer niet. Het is lastig te zeggen of het eerste probleem niet is veranderd in een ander probleem die ik zelf heb veroorzaakt tijdens de reparaties...helemaal toen de wanhoop en vermoeidheid waren toegeslagen :(

Wat heb ik die auto vervloekt de afgelopen dagen!

Maar ik geef het nu zeker niet meer op met het beestje, heb er zoveel plezier van gehad. Het is gewoon een heel praktische wagen gebleken met een hoop ruimte en tot dusver weinig kosten...

Had afgelopen vakantie gewoon een mobicool koelbox, tent, twee mountainbikes, twee stoelen, tafel, tarp, drie kratten met kookgerei en dergelijke, een dubbel dekbed, kussens, gereedschapskoffer, dubbele gaspit met fles, extra slaapzak, 5L olie, 5L koelvloeistof, twee grote tassen met kleding voor drie weken kamperen en mijn vriendin niet te vergeten IN de auto!

En nog hadden we regelmatig lifters die pas op een meter afstand van de wagen doorhadden dat ze er niet meer bij pasten want ik had nog vol zicht in de achteruitkijkspiegel!

Heb ook een keer laminaat gehaald en heb een golf 3 met dezelfde hoeveelheid erin door zijn achteras zien gaan terwijl dat malle ding van mij geen centje pijn had, HAH!

Voor 150 euro aanschafprijs en al twee jaar erin rijden geen gekke aanschaf geweest!

Dus mag nu eigenlijk best wat kosten hoor...ik wil 'm gewoon zeker weer de weg op hebben!

Nogmaals bedankt voor iedereen die leest, meedenkt en reageert!

vinci (0), 15 jaar geleden

Nou hij doet het endelijk weer hoor....

Na lang zoeken bij de garage toch bevonden dat de ECU defekt was. Briljant! Zo'n ding gehaald bij de sloop voor 70 euro en gaan met de banaan...

Helaas wel wat arbeidsloon moeten betalen voor iets wat eigenlijk hier al geopperd was, maar ik was hem zo zat dat ik het maar aan de profi's heb overgelaten... Al met al zo'n 500 euro aan kwijt met alle onderdelen die hierboven beschreven staan erbij gerekend, valt het toch nog wel binnen de perken. Hij rijdt nu ook wel weer echt goed. De motor loopt weer heel mooi regelmatig. En vele onderdelen die het vaak schijnen te begeven weer nieuw geeft een gerust gevoel. De oude koppakking vertoonde ook wel wat doorslag en lekkage....dus was zeker allemaal geen overbodige luxe.

Iedereen nog hartelijk bedankt voor het meedenken!

En Harry, ik ben jou natuurlijk een appeltaart verschuldigd! Is alleen een beeetje te ver uit mijn richting om hem te brengen.....

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Nou dan ga ik wel op dieet.

Gr. Harry

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

je hebt tegen woordig ook lihgt taarten harry
kan je met 3 cal een hele taart verorberen

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Zeg Jerry, kan die ook in een envelop?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

de platte met aanmaak poedr slagroom wel
anders de naden goed afkitten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.