Vorige week liet ik mijn auto APK keuren en 3 dagen later ging mijn motorstoring-indicatie lampje branden.
Kan toeval zijn natuurlijk. Maar waar kan het aan liggen.
Als ik smorgens wegrijdt gaat het eerste paar honderd meter prima, daarna gaat het motorstoringlampje aan.
Na een aantal minuten weer uit, en dan soms weer eens aan.
Er lijkt geen logica in te zitten.
Ik had nooit problemen.
Heb wel onlangs wat koelvloeistof bijgevuld.
Ik kan wel gewoon doorrijden, maar de auto is een beetje slomer.
Volgens boekje schakelt ie dan over op het noodprogramma.
Alles werkt wel normaal en ik hoor geen aparte geluiden oid
Iemand een idee? Of iemand een goed adresje in de buurt van Utrecht?
m.vr.gr. Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zijn te veel oorzaken om op te noemen.
Beste is uit te laten lezen bij de dealer, dan weet je waarom dat lampje aan gaat. Scheelt een hoop zoekwerk.
Als het motormanagementlampje brandt of heeft gebrandt, dan is/zijn er storing(en) in het geheugen opgeslagen.
Het beste is om de geheugen even bij de garage laten uitlezen en je weet wat er aan de hand is. Is in 5 minuten gebeurd.
Eventueel kun je zelf uitlezen door de zogenoemde paperclip-methode.
Onder de handrem zit een afdekplaat met daaronder de uitleesconnector.
Als het goed is moet je contact nr. 5 of 6 met de massa verbinden.
Contact aanzetten en het motormanagemantlampje gaat knipperen. met korte tussenpozes. Hiermee geeft hij een 4-cijferige code aan.
Er wordt 3x dezelfde code herhaald. Als hij alle codes gehad heeft, begint hij weer bij de eerste.
1x knipperen = 1, 2x=2 etc. 10x=0.
Bijv. 1x knipperen, 4x knipperen, 10x knipperen en 5x knipperen is code "1405"
Code "1405" bijv. is EGR-klep.
Voor meer info over de paperclipmethode, of betekenissen van de codes zelf, gebruik even de zoekfunctie.
Als het goed is hebben ze bij de APK een roetmeting uitgevoerd.
Is het misschien mogelijk dat bij de roetmeting de distributie een tandje versprongen is?
Grt,
Hans.
14 jaar
Bedankt voor jullie snelle reacties!! De distributie gaat mbv een ketting bij deze auto, heb ik me laten vertellen.
Dus dat die een tandje verspringt lijkt me niet (-:
Maar dat van die paperclipmethode ga ik morgen eens bekijken, maar moet ik dan 5 of 6 met aarde verbinden? Moet wel zeker weten welk nr want wat gebeurt er als
ik 6 ipv 5 met aarde verbind? of 5 ipv 6. Ik "durf"niet 1,2,3 naar een off opel-dealer ivm de kosten
Dat houdt ik als laatste optie, want verders is dit een superauto. 50.000 km gereden zonder ook maar iets aan kosten, en rijdt 1:17
Staat nu op 202.000 km, en net vorige week nw APK voor slechts 115 euro.
14 jaar
APK "slechts" 115,= ?
Ja, met ruitenwisserbladen en verlichting en ruitensproeiervloeistof.
Maar ja...nu brandt wel me motorstoringlampje af en toe. (500 km na APK hoor)
14 jaar
Vanwaar die angst voor de dealer? Bij heel veel valt dat best mee.
Als je slechte ervaringen hebt met de locale dealer, ga je toch naar een ander?
En kan diegene die nu je voorkeur heeft niet uitlezen?
Overigens, pin 5 is aarde. Pin 6 moet aan aarde gelegd worden (eventueel via pin 5). Maar ik denk dat pin 6 er bij jou niet meer op zit.
Ja, dat is waar. ik probeer morgen even zelf wat uit.
Daarna breng ik m bij de garage die me APK gedaan heeft,
Weet die het niet, dan kan ik alsnog natuurlijk de Opel-dealer bezoeken.
Ik meld me spoedig weer hier als er iets verandert.
Als iemand nog een idee weet, hoor ik het graag.
Trouwens, als ik hier bij zoekopdracht invoer"paperclipmethode" ... krijg ik nul resultaten.
Bij voorbaat dank.
14 jaar
Zijn ook 2 woorden: paperclip en methode.
Kijk hier maar: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Je hebt gelijk, schaam, schaam,
Bedankt ! Ik ga me morgen eens verdiepen in die paperclipmethode....
14 jaar
Auto staat inmiddels bij de garage al een paar dagen....ze zijn er druk mee hoorde ik vandaag, maar nog zoekende.
Ik meld me weer hier als de oplossing bekend is.
m.vr.gr. Hans
14 jaar
Nou we zijn een paar dagen verder en ben de auto een paar dagen kwijt geweest aan de garage. Ze hebben me gebeld dat ik m op kan halen,
"Hij rijdt weer als een zonnetje" werd er gezegd....ik blij natuurlijk. Er stond Er is niets vervangen, maar de motorinlaat was schoongemaakt. Ze kwamen aan met een potje met zwarte prut, wat ze eruit gehaald hebben. Leek wel een soort olieachtige prut. 250 euro afgerekent voor arbeidsloon, er is verders niets vervangen. Ik had in de auto een flesje STP DIESEL TOEVOEGING
in de auto staan. Een soort reiniger wat je aan een volle tank diesel moet toevoegen. Dat hebben ze toegevoegd aan aan de diesel. Dus...kan erger. Maar goed ...ik rijden...en NEEEEEEEEEEEEE HE....binnen een kilometer brandde het lampje weer. Storingen uitlezen kunnen ze daar zelf niet.
Ik natuurlijk gebeld....Het telefonisch advies is nu om wat verder "door te trekken" in wat lagere versnelling, zodat de boel beter schoon wordt van binnen.....
Dus dat advies ga ik maar opvolgen nu, want de auto doet verders redelijk goed, slaat niet af oid en toerental rommelt ook niet, alleen gaat ie af en toe in noodloop en gaat het lampje dus branden en dan doe ik rustig aan met het gaspedaal. De auto reageert alleen dan niet op snelle gaspedaalbewegingen/dus trager. Overigens is het inderdaad wel zo dat ik altijd rustig en zuinig rij en niet "doortrek" op lage versnellingen. verders is het advies die dieseltoevoeging om de 3 a 4 tankbeurten er bij te doen. Flesje a 250 ml kost ongeveer 8 euro, dus dat is geen probleem verders.
Maar de storing zit er nog in dus.......Wat denken jullie ervan?
Overigens schoot me onderlaats naar binnen dat ik voor het hele probleem begon, ik motorolie van de action-winkel (dus goedkoop en misschien rommel?) heb bijgevuld omdat het oliepijl wat laag was, een dag later controleerde ik het pijl en zag ik dat ik iets TEVEEL heb toegevoegd...misschien een halve liter teveel...kan dat een oorzaak zijn?
Hoop op nuttig advies, anders moet ik m maar naar de Opel-dealer brengen....maar dan red ik het vrees ik niet met een paar honderd euro....
m.vr.gr. Hans
14 jaar
maar nu heb je 250 euro afgetikt,is ie uiteindelijk niet uitgelezen begrijp ik,en je storing zit er nog in!
bij de dealer had voor 25 piek geweten wat de oorzaak was,of in ieder geval in welke richting je moet zoeken.
dus wat is nou duur?
14 jaar
Uitlezen bij dealer kost idd 26,18 euro en uitwerken van de storing dan 92,75 excl BTW per uur en uiteraard excl onderdelen. Dan is het daarna natuurlijk ook afwachten of de storing er uit is.....
Ik lees hier genoeg vervelende verhalen over officiele dealers en hun tarieven. Dat zij hogere tarieven rekenen vind ik overigens wel begrijpelijk hoor gezien de apparatuur die ze hebben
en over het algemeen de betere gespecialiseerde mensen met hun trainingen etc etc
m.vr. gr. Hans
14 jaar
Ik ben inmiddels bij de Opel-dealer geweest omdat ook nog bleek dat ik voor een terugroepaktie in aanmerking kwam.
Het blijkt volgens hun, dat de EGR klep defect is/lekt/vervuild. Het onderdeel 5851030 was niet op voorraad.
Kost 153 ex btw en ongeveer uurtje werk a 100 euro. Het is niet echt nodig deze te vervangen zeggen ze. De auto zal niet afslaan oid
(klopt inderdaad ! en ik rij er al 2000 km zo, inmiddels). Ze adviseerden me dieseltoevoeging te gebruiken, en de een beetje op hoge toeren te rijden, zodat
1 en ander een beetje schoonbrandt. Ik overweeg nog om het wel of niet te laten vervangen, de EGR.
Overigens hoefde ik niets te betalen omdat ik toch voor de terugroepaktie daar moest zijn. Een duim voor Terberg Overvecht.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar