auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira: motorklachten na onderhoud (gr.beurt+distr.riem)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8XE

Mijn Zafira heeft een maand geleden een gr.beurt gehad+distr.riem vervangen+APK bij de OPEL dealer.

500km daarna ging een motormanagment lampje branden. Uit laten lezen = nokkenassensor. Ook begon de auto onregelmatiger stationair te draaien. De dealer heeft de sensor vervangen , lampje weg maar stationair probleem blijft/wordt erger (auto slaat nu ook af en toe af). Dealer heeft Gasklephuis schoongemaakt,bougies vervangen, distr.riem gecontroleerd "op tijd"en "ontsteking gecontroleerd, geen resultaat .

Nu wil de dealer compressie gaan meten of electrisch systeem gaan doorspitten. Heeft iemand nog een ander idee?

Geplaatst door

skinniechinook (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik neem aan dat ze de afstelling van de distributie nog een keer heel erg goed gecontroleerd hebben?

Het kan natuurlijk ook toeval zijn. De nokkenas sensor was dus gewoon kapot, dat gebeurt.
Onregelmatig lopen kan een slecht werkende sensor (luchtmassa meter) zijn of valse lucht.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

oldford 0
badge

14 jaar

Old Ford, dank je wel voor je reactie,maar ik mag toch aannemen dat ze bij de dealer dat als eerste controleren voor ze de hele auto/motor op z'n kop zetten.?!Ze beginnen al te roepen over zuigerveren etc. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit na 150000 normaal gebruik al zou kunnen+ blijf het frappant vinden dat alles 500 km. na het onderhoud gebeurd (op de nokkenassensor na dan)

Je moet ergens beginnen. De dingen die ik noemde kun je zelf controleren.
Compressie testen is niet zo'n ingrijpende en langdurige test en kan een hoop informatie geven.
Doormeten van elektronika is veel landuriger en dus duurder.

Gebruikt de auto olie? Moet je wel eens bijvullen? En zo ja, hoeveel?

oldford 0
badge

14 jaar

Nee hoef bijna nooit olie bij te vullen,hooguit 0,5 ltr per 10.000km. Kan helaas niets zelf controleren,zafira slaapt vanacht bij de dealer.

Laatste nieuws, auto staat nog steeds bij de dealer, compressie is goed. De dealer heeft contact gehad met Opel NL. , die gaven aan iets met vacuum,dit gaan ze nu testen. (idee van electrisch/electronisch wordt nu overboord gegooid). Monteur kwam er achter dat het rempedaal ook erg "strak" stond vandaar ook richting van vacuum.

Auto heeft in totaal bijna een week bij de dealer gestaan,toen kwamen ze er achter dat er een (vacuum-)slangetje lek was, Duhuh. Dit hadden ze al gecontroleerd zeiden ze maar na aandringen dat compressie/ zuigerveren en/of electronisch het volgens mij niet zou zijn hebben, ze de slangelarij nogmaals gecontroleerd en Tataaaaaa !! Overigens is het coulant opgelost met de rekening dus dat viel weer mee.

Wat mij betreft topic gesloten.


P.S. door werkzaamheden in buitenland mocht een reactie/oplossing ff duren,sorry hiervoor.

Dus toch valse lucht. Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.