Opel Zafira: stotteren schokken bij vanaf 115km/u

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Het probleem begon toen ik een jaar terug (wagen had +-175000 km's)op vakantie op een helling reed op de autosnelweg,het kwam slechts af en toe voor en enkel vanaf 130km/u.
Ondertussen word het altijd erger en erger en voel ik het al geregeld duidelijk vanaf 115km/u,het is het meest voelbaar bij het veranderen van snelheid of bij het rijden op een helling.
Wanneer ik het gaspedaal volledig induw rijdt de wagen perfect.
De laatste tijd heb ik ook de indruk dat de wagen een beetje golvend acceellereert.
Het probleem doet zich zowel voor op benzine als op lpg en bij en bij volgas is er geen probleem,daarmee kunnen er meteen al een groot aantal zaken uitgesloten worden denk ik.
Wat blijft er nog over?

Jeroen5340

Geplaatst door Jeroen5340 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Luchtmassameter die te weinig aan geeft of valse lucht.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

Het is een 1.6 16v deze heeft geen luchtmassameter voor zover ik weet,ik kom enkel ergens een stekkertje tegen.Map sensor genaamd denk ik.
Morgen zal ik hem eens laten draaien en proberen te voelen of er lucht ontsnapt voor de katalysator.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je hebt gelijk. Dan valt de luchtmassameter af. Maar een defecte lambdasonde blijft mogelijk.
Kontroleer of het slangetje naar de mapsensor niet verstopt is. VOORZICHTIG! Tuitje van de map-sensor kan afbreken!

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de slangetjes nog eens nagekeken en die lijken allemaal vrij en ok te zijn.
Als de wagen stationair draait voel ik geen lucht ontsnappen voor de katalysator.
Lambda sonde kan nog.
Ecr klep ook een verdachte?
Voor deze zaken zal ik waarschijnlijk naar een garage moeten gaan denk ik?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

EGR klep zou kunnen. Zelfde geldt voor een defecte klep bij het koolstoffilter (benzinedamp afzuiging) of carter ventilatie.
Zelfs de rembekrachtiger kan het veroorzaken. Valt allemaal in de categorie valse lucht.

Maar dat is vrij snel te zien bij het uitlezen van de live data. Dan moet het zelflerende systeem een behoorlijk eind van 0% af staan.

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

EGR klep veranderd maar probleem is er nog altijd

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

de auto driaait schokkend,schommelend in iedere versnelling vanaf +- 3700 toeren

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

Als ik één van de vacuumslangetjes losmaak en dan een toertje rij dan merk ik duidelijk dat de motor slecht draait ,ik veronderstel dat ik hieruit kan afleiden dat er geen lek is in het inlaatkanaal ,vacuumslangetjes.

nercedesbert (0), 13 jaar geleden

is er ook vervuilde luchtuitstoot uit de uitlaat? bijv. zwart of grijs?
lijkt mij toch intaatprobleem. dus egr, luchtmassameter,lambdasonde of zelfs het brandstoffilter en luchtfilter.
advies: druk door laten meten en kijken waar de druk verminderd en begin met het vervangen van het brandstoffilter en luchtfilter. (was bij mij zo incl het vacuumbuffer wat lek was, kosten van filters en buffer zijn 50 euro en dan nog erin).

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

Geen vuile luhctuitstoot.
-EGR reeds vervangen
-Geen luchtmassameter aanwezig bij deze motor
-luchtfilter enkele weken oud
-Brandstoffilter uitgesloten aangezien het probleem zich op benzine en lpg voordoet.
-Bij het losmaken van een vacuumslangetje draait de motor duidelijk slechter dus volgens mij is dit ook niet lek.

Nog niet vervangen:
-Lambda sonde (zou volgens opel garagist een foutmelding moeten geven indien stuk)
-Map sensor

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou niet graag de automobilisten te eten geven die een kapot onderdeel hadden, waar geen foutmelding op kwam. Dat wordt iets te duur.
Foutmeldingen krijg je pas als een sensor extreem afwijkt. Als het signaal er ergens tussen in hangt krijg je geen code.

Voorbeeld: water temperatuur sensor. Foutcode bij -45 en +135 graden.
Geeft de sensor een vaste temperatuur tussen -44 en +134 aan, dan krijg je geen code. Maar -40 's morgens nu is wel te laag.
Vandaar dat je naast foutcodes uitlezen ook altijd de meetwaardes van de sensoren moet controleren.

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

Ondertussen is het probleem veel erger geworden.Na een lange rit werden de schokken onhoudbaar vanaf wanneer je op de gaspedaal duwt dan begint de wagen te schudden bij alle snelheden,enkel bij volgas draait hij normaal.
Wat later brandde er voor het eerst een motorstoringslampje.
Nu rijdt de wagen steeds met schokken zelfs bij een korte rit.
Een vriend van een kennis die bij opel werkt heeft 4 storingen kunnen uitlezen.
Volgens hen de 2 voornaamste daarvan waren P0170 en P0330(of 360 hij was er niet meer zeker van)
Eén fout was voor een slecht mengsel en de andere voor het overslaan van de cilinders werd mij verteld.
Een onderdeel dat dit veroorzaakt konden zij meteen ook niet zeggen,volgens hun gedacht krijgt de motor zijn volledige luchttoevoer niet.
Ondertussen rijdt ik enkel met mijn 2de wagen want het probleem is te erg geworden.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat waren de andere foutcodes buiten de P0170?
Overslaan bij cilinders is code P0300, P0301, P0302, P0303 of P0304. P0330 en P0360 geeft deze auto niet.

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

Helaas heeft hij mij die niet doorgegeven.

Jeroen5340 (0), 13 jaar geleden

De wagen is vandaag bijna een hele dag onderhanden genomen in de opel garage (v.d. cars Wolvertem)
De garagist heeft stap voor stap alles gecontroleerd.
Uiteindelijk heeft hij ontdekt dat de inhoud van de katalysator losgerammeld was en de doorgang van de uitlaat verstopt geraakt was.
Probleem opgelost ,auto rijdt weer tip top.

Jeroen5340 (0), 10 jaar geleden

De wagen is vandaag bijna een hele dag onderhanden genomen in de opel garage (v.d. cars Wolvertem)
De garagist heeft stap voor stap alles gecontroleerd.
Uiteindelijk heeft hij ontdekt dat de inhoud van de katalysator losgerammeld was en de doorgang van de uitlaat verstopt geraakt was.
Probleem opgelost ,auto rijdt weer tip top.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.