We hebben vanavond van een particulier een Opel Astra G Z16SE 1.6 2000 gekocht en bij het terugrijden van Hengelo naar Enschede (snelweg) begon plots het 'motorlampje' te branden en vervolgens te knipperen. In het boekje staat de benaming 'verklikkerlicht'. Schrok me een hoedje want dit direct na aankoop geeft een vrij vervelende bijsmaak.
De auto reed vervolgens nog goed en had naar mijn idee geen vermogensverlies. Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik me echt zorgen gaan maken?
Ook extra zuur was dat we al een licht fluitje hoorden bij de testrit en dat toen we de auto hadden gekocht dit geluid plots veel harder werd en het blijkt de pomp van de stuurbekrachtiging te zijn. Iemand enig idee wat zoiets kost?
Morgen gaan we even naar de garage om m uit te laten lezen. Ik hoop echt dat het meevalt.....
PS: De laatste keer is er wat onderhoud geweest. Ik lees hier een Gates Micro-v riem 58360. Is dit de distributieriem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Micro V riem is de riem die je ziet zitten om de dynamo, krukas en AC compressor.(indien aanwezig)
Voor de rest eerst maar eens uitlezen.
Het knipperen van het motorlampje (officieel heet die MIL) geeft aan dat er misfires zijn.
Misfires zijn het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
Met die storing moet je niet te lang mee doorrijden, anders loop je het risico dat de dure katalysator ook sneuvelt.
Zoals Hans al aangeeft, eerst uitlezen. Mogelijk geven de foutcodes een oorzaak voor die misfire aan.
Zo, vanmorgen even een rondje gemaakt. Eerst de auto even uit laten lezen: Foutcode P0303 cylinder 3. Auto rijdt verder prima dus even kijken of de melding weer terugkomt. De vorige eigenaar heeft 2,5 jaar gelden ook al eens een melding gehad, maar destijds niet uit laten lezen.
Advies was om in ieder geval de bougies te laten vervangen. Deze zijn al zeker 3 jaar oud. Kreeg niet het advies om te stoppen met rijden en direct zwaar onderhoud te plegen.
Verder de auto na laten kijken en ze waren positief over de auto. Wel wat aandachtspunten:
- Aandrijfashoes linksvoor lekt. Moet worden gemaakt.
- Remleidingen even borstelen en tectyleren
- Schokbrekers worden minder, maar nog geen actie vereist
We zijn ook even naar de garage geweest waar hij de afgelopen 2,5 jaar onderhoud heeft gehad.
28-2-2017
- Kuhl waterpomp
- Powergrip kit
- Gates Micro-v riem 58360
- Thermostat vervangen
31-1-2017
- APK
13-1-2016
- Banden achter vervangen
-APK
5-12-2015
- Luk koppelingset
- Versnellingsbak olie
21-01-2015
- Ashoesset
- Remvloeistof
- remleiding vervangen A
- APK
Dit is alle info die ik heb. Oja KM stand 216.000
7 jaar
Ondertussen even verder gezocht op deze site onder de foutmelding P0303.
https://www.problemcar.nl/nl/particulier...
Ik ga de bobine en bougies vervangen en hoop dat het dan niet meer voorkomt. Bobine kost de wereld niet en ik heb handige vrienden.
Goed idee?
7 jaar
Even vraagje voor aankoop. Ik zie grote verschillen in prijzen zowel bij de bobines als bij de bougies.
Bougies:
Ik zie Bosch bougies van 4 euro, maar ook Magneti van 11 euro. Zit hier zo's verschil in? Bosch is toch prima?
https://www.autodoc.nl/search?keyword=bo...
Bobine:
Ook hier een groot verschil. De Ridex kost bijv. 27 euro en de Triscan 73 euro. Gulden middenweg is de Hella van 41 euro.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/b...
Dus wat is het advies van jullie? Gewoon Bosch en Ridex of toch wat anders?
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar