Sinds een maand ongeveer heeft mijn Opel Astra G uit 2001, diesel met Y20DTH motor het volgende probleem. Bij stoppen en dus stationair draaien van de motor gaat het motormanagent lampje branden (niet altijd). Bij rustig wegrijden gaat het lampje dan bij een redelijk constant toerental (bijvoorbeeld 1500 toeren) binnen 5-10 seconden weer uit. Bij doorrijden en doorschakelen pas bij ongeveer 40 km/h. Ook bij het alleen iets gas bijgeven vanaf 1250 toeren gaat het lampje tussen de 5 en 10 seconden weer uit.
Het rare is dat het eigenlijk alleen gebeurt als er sprake is van stoppen bij lagere snelheden. Bijvoorbeeld van ene stoplicht na de andere of langzaam rijden bij wegwerkzaamheden. Als ik met de auto een lange tijd autoweg of snelweg achter de rug heb en ik kom dan ineens voor een stoplicht te staan, dan blijft het lampje uit. Voor de rest rijdt de auto eigenlijk probleemloos, maar met lampje aan heel soms licht haperend. Zal denk ik door de noodloop komen.
Middels de TECH2 is de auto uitgelezen en de foutcode is 'P0400 Ernstige systeemfout 2'. In eerste instantie werd gedacht aan een vacuumprobleem. Vacuumleidingen zijn volgens mij goed. Eén van de vacuumkleppen die voor de accu geplaatst zijn, gaf echter wel een lage waarde aan via de vacuummeter. En wel het vacuumklepje dat het dichtst bij de accu zit. Die klep is vervangen, maar daar zat het probleem niet in. Lampje bleef terugkomen en de druk in de leiding even laag als met de oude klep. De oude is weer teruggeplaatst.
Met de TECH2 is de aansturing van dat klepje nagekeken, want het vermoeden bestond dat de aansturing vanaf het stuurapparaat het probleem zou kunnen zijn. Via de TECH2 is handmatig de aansturing van het klepje te bedienen. Bij die handeling loopt de vacuumdruk wel op naar de juiste waarde. Stuurapparaat doet het dus wel, maar ontvangt mogelijk geen signaal om vervolgens het vacuumklepje bij te regelen. De EGR lijkt het probleem niet te zijn daardoor, want die wordt daardoor ook bediend.
Volgend onderdeel dat verdacht was, was de luchtmassameter. Die is ook vervangen, maar ook zonder resultaat. De oude is weer teruggezet. Tot zover dus de stand van zaken, maar wat de oorzaak is... geen idee. Heeft iemand suggesties of wellicht hetzelfde al eens meegemaakt? Ik lees graag jullie reacties. Misschien een andere sensor die roet in het eten gooit? Of ligt het aan het stuurapparaat zelf?
De auto trekt goed, turbo buiten de noodloop prima. Alleen dat lampje dat regelmatig aanspringt. Iets wat niet hoort natuurlijk. Alvast bedankt voor het meedenken. Kan wel even duren voor ik kan reageren op dit draadje, maar ondertussen alvast bedankt voor het reageren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer de plastic vacuum buisjes eens goed. De kans zit er dik in dat naast het motordeksel die 2 leidingkjes dat daar 1 of beiden van stuk (meestal dicht bij de bevestiging) (rechts)
Hallo Sander,
Ik heb de komende weken geen tijd om dit te controleren (vakantie), maar zal je tip meenemen. We hebben met een vacuummeter alle slangen gemeten en de druk bleef constant. Misschien toch een aansluiting gemist. Als er ook nog andere opties zijn, hoor ik dat graag!
Groeten,
Robert
14 jaar
Even een update voor dit probleem. Een dikke maand verder, maar het oorspronkelijke probleem blijft bestaan. Ondertussen is de inlaatsensor (druksensor) schoongemaakt, de software van het stuurapparaat opnieuw ingelezen en ook het verdere inlaattraject nagekeken. Ook de vacuumleidingen zijn goed.
Ondanks dat het motormanagementlampje aan gaat bij stationair draaien van de motor. Het gekke is dat dat alleen gebeurt bij stil komen te staan bij lagere snelheden en dus lager toerental. Bij stilstand gaat het lampje dan vrijwel direct aan. Als ik van een hogere snelheid tot stilstand kom, blijft het lampje uit. Heb zelfs een keer 10 minuten stationair in rij staan wachten, maar lampje bleef uit.
Ra ra... wat kan het nu zijn?
14 jaar
kijk eens naar de opbrengst van de vacuumpomp,daarbij samenhangend controleer motoroliepeil.opbrengst vacuumpomp 700-800 mbar.ik lees ook dat je een andere lmm hebt geprobeerd.Probeer eens een nieuwe.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar