Na een aantal Km rijden (dit kan varieren van 10 Km tot 150 Km) gaat het MM lampje aan.
Al blijf ik 100 Km doorrijden : het lampje gaat niet meer vanzelf uit !
Ook niet na diverse keren herstarten, met dagen ertussenin.
Bij het uitlezen in de garage wordt foutcode P0130 uitgelezen.
Dwz dat de lambda sonde aangeeft dat er iets niet goed is.
Na het resetten door de garage blijft het lampje een tijdje uit, maar na een aantal Km rijden (dit kan varieren van 10 Km tot 150 Km) gaat het MM lampje weer aan.
Ik merk geen verschil in het lopen van de motor als het lampje aan is.
Normaal rijd ik op LPG, maar ik heb ±140 Km op benzine gereden en toen ging het lampje ook aan.
De LPG installatie zit er pas 20.000 Km in en ik rijd over het algemeen korte stukken van ±20 km per keer, waarbij gestart wordt op benzine en pas na ±1,5 a 2 Km wordt overgeschakeld op LPG.
Voorheen heeft de wagen met een Km stand van ±160.000 op benzine gereden.
Inmiddels is de bobine vervangen geweest en er zat een gaatje in de uitlaat wat dichtgelast is.
De CO is gemeten, en als het lampje aan is, is deze waarde te hoog.
De computer wordt door de foutmelding van de Lambda Sonde op een noodprogramma geschakeld, waarbij (volgens het boekje) het verbruik hoger wordt en het dus logisch is dat de CO-waarde niet goed is.
Als het lampje uit is gezet (resetten van computer) is deze CO-waarde wel goed.
De EGR-klep is een maand of 3 geleden (voordat dit MM lampjes probleem zich voordeed) al een keer zuiver gemaakt.
Volgens mij zou het lampje na verloop van tijd weer uit moeten gaan, maar dit gebeurt niet.
Lampje blijft branden.
Ook na diverse keren herstarten.
De garage weet het ook niet meer.
Heeft iemand suggesties wat dit probleem veroorzaakt ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De fout code P0130 geeft aan dat er iets niet goed is met je Lambda sonde (geen goed contact). Ook het feit dat wanneer het MM lampje brandt je CO waarde te hoog is blijkt dat je lambda sonde een probleem heeft. Dat je er niets van merkt is niet zo raar, hoewel een hoger verbruik toch wel opgemerkt zou kunnen worden. Op LPG zou hij echter wel problemen moeten geven, omdat het gas systeem lambda gestuurd is. Als je een Koltec/Necam VG392 systeem hebt (met verdamper en gasverdeler) zou je mischien het gassysteem zelf kunnen uitlezen, door de grijze draad onder het schakelknopje aan de massa te leggen (lees blank metaal van de auto).
Maar ga er maar vanuit dat je Lambda sonde stuk is en dat je die vervangen moet. Tip neem een originele, ik heb hem laatst zelf vervangen door een imitatie en tijdens de opwarm periode (zeg wanneer die bijna op temperatuur is) gaat het MM lampje branden met dezelfde code als jij hebt en als die volledig op temperatuur is gaat die weer uit en gaat die de rest van de rit ook niet meer aan. Totdat die weer enige tijd uitgestaan heeft en afgekoeld is, waarna die weer kort brandt, etc.
Een originele zou dit probleem niet moeten hebben (geen MM lampjes is ook wel fijn), kost echter wel meer.
"Op LPG zou hij echter wel problemen moeten geven, omdat het gas systeem lambda gestuurd is."
Hij loopt op LPG probleemloos en als een zonnetje, met of zonder MM-lampje aan.
Ik denk zelfs nog wel beter als op benzine.
Ik heb er overigens een Landi gasinstallatie inzitten, die ook lambda aangestuurd wordt
(zie http://www.lpgmaterials.com/files/Techni... )
Ik ben er dan ook niet echt van overtuigd dat de lambda sonde stuk is, ook vanwege het feit dat het lampje de ene keer al na 10 km gaat branden en de volgende keer pas na 150 km.
Ik denk dan als hij stuk is dat hij meteen bij het starten gaat branden.
Of heb ik het mis ???
17 jaar
Die lamda sondes zijn erg temperatuur gevoelige apparaten. Dus ik denk dat wat dat betreft het wel kan dat ze het de ene keer wel doen en de andere keer weer niet. Sowieso gaan lamda sonde's een bepaald aantal kilometer lang mee en moeten ze vervangen worden. Het is zo dat wanneer de lamda sonde een verkeerd signaal geeft, de computer mangement van de auto zelf een signaal geeft die de inspuiting van de hoeveelheid brandstof overneemt. Daardoor wordt er niet meer naar het lamda sonde signaal gekeken voor de inspuiting van de hoeveelheid brandstof en gaat het MM lampje branden. De motor kan hierdoor echter gewoon blijven draaien, zonder dat je het merkt. Echter het brandstof gebruik en de CO waardes zullen dan niet meer kloppen.
Je zou ook je lamda sonde los kunnen halen en kijken of die dan hetzelfde doet. Ook een goede tip is het meten van de spanning over de lambda sonde. Dit is een goede site over wat die zou moeten doen en hoe je hem zelf kunt testen:
http://www.topbuzz.co.uk/info/oxygen_sen...
Let wel op dat je een 'luie' lambda sonde kunt hebben die te traag reageert, waardoor die dus ook niet meer goed is.
De error codes staan ook wel ergens op de website (en hoe je ze uit kunt lezen).
http://sl.wus0.com/quclk.go?rd=http://ww...
Voor jou specifieke code geeft die: Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor wat dus je lambda sonde is.
Ik had zelf een imitatie enkel draads bij de Brezan voor 40,- euro. Dus het hoeft niet veel te kosten.
17 jaar
Was dus uiteindelijk toch de lambda sonde.
Deze is door Driessen Opeldealer vervangen voor het schandalige bedrag van 463,- !!
De sonde zelf kost 168,- en het restantbedrag ( 295,-) voor de montage en controle aan de computerkast !!
Waar zouden zij die mposante gebouwen toch van betalen ???
16 jaar
Je had het natuurlijk ook zelf kunnen doen, maar goed nu heb je natuurlijk wel garantie en weet je zeker dat je een originele hebt.
Fijn dat je toch nog even aangeeft wat de juiste oplossing van het probleem was, daar hebben anderen dan ook weer wat aan. Dat zouden meer mensen moeten doen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar