Hoi,
De auto van mijn vrouw (zafira 1.8 16v) heeft sinds een paar maanden last van een oplichtend motormanagement lampje (dat gele motortje), dit lampje is door ons niet meer uit te krijgen.
De storing treed op wanneer bij bv. filerijden of zoals de laatste keer toen ze ineens hard moest afremmen omdat ze afgesneden werd op een rotonde in alle gevallen was haar actie hetzelfde toen het lampje aanging..; gemiddelde snelheid - laag toerental - plots moeten remmen - koppeling en rem tegelijk intrappen.
Tot nu toe is de auto al 2x bij de dealer geweest waarbij de eerste keer de labda-sensor vervangen is en de tweede keer alleen de storing gereset is.
Sindsdien is de storing ookal 2x door iemand van de ANWB gereset en staat de auto nu voor de derde keer bij de Opel Dealer het probleem is dat de storing geen error-code aangeeft en zei dus ook niet weten wat ze ermee aan moeten.
De dealer wil nu één of andere luchtweerstand sensor inbouwen zodat ze die kunnen uitlezen wanneer het probleem zich weer voordoet, ook heeft de dealer al laten vallen dat de boord-computer het probleem wel eens zou kunnen zijn, iets waar ik uiteraard al helemaal niet op zit te wachten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen foutcode? terwijl het lampje wel brandt? dat is wel heel vreemd!
Waarom is de lambda sonde vervangen de 1e keer???
luchtweerstandsensor??? Misschien bedoel je de luchtmassameter?
Ja vond ik ook vreemd, morgen ga ik de auto ophalen en dan mogen ze me eens fijn uitleggen wat de bedoeling nu is want we zijn de auto nu reeds voor de derde keer een aantal dagen kwijt en ik ben niet van plan om weer te moeten betalen voor iets dat misschien volgende week weer terug is.
De reden dat de sonde de vorrige keer vervangen is is omdat hij toen volgens de software defect was, maw. toen konden ze wel een storing uitlezen.
Het zou idd een luchtmassa meter kunnen zijn, m'n vrouw wist niet helemaal zeker meer hoe dat ding hete.
17 jaar
hallo,
je schrijft dat de storing al 2x door een wegenwacht is gereset, heeft hij dan geen storingscode voor je opgeschreven?
het lijkt me dat je niet hoeft te resetten als er geen code aanwezig is en als je wel reset en dan naar de dealer rijdt kan die niks meer uitlezen en loopt zich dus rot te zoeken.
gr. steef.
Ik had laatst eenzelfde storing gehad van een van onze klanten. Deze auto deed precies hetzelfde maar had ook nog de neiging af te slaan op het moment dat het lampje ging branden. Wij hebben toen geen storing kunnen vinden maar wel een kvs die een vreemde waarde aangaf. Deze hebben we vernieuwd en sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen.
Als de kvs een vekeerde waarde aangeeft wil dat nog niet zeggen dat nog niet zeggen dat er een storing is. Wel zal de motor dan een hapering vertonen wat het lampje doet aangaan.
Het hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn maar het lijkt er wel iets op.
Sytze
Net even aan m'n vrouw gevraagt, de monteur van de ANWB heeft de code wel op de "bon" opgeschreven maar die heeft ze bij de dealer achtergelaten dus dat kan ik hier nu even niet posten.
Ik ga de auto nu halen dus ik zal eens even met de dealer in conclaaf gaan...
17 jaar
Net even bij de dealer geweest en die hebben een 4 tal sensoren gewisseld met een andere Zafira maar konden het probleem niet opnieuw reproduceren, ook hebben ze een extra sensor ingebouwd schijnbaar die luchtmassameter en nu moeten we hier een tijdje mee rondrijden om te kijken of het probleem verholpen is, en als het probleem nu weer terug komt dan zouden ze nu schijnbaar door die extra sensor wat meer te weten kunnen komen.
Helaas was er alleen een verkoper aanwezig en geen technisch personeel anders had ik nog wel wat dingen na kunnen vragen, maargoed eerst maar eens een weekje of twee hiermee rondrijden en kijken wat er gebeurt.
17 jaar
Hoi,
Je zei dat het motormanagement (afgekort MM) lampje brandde maar dat de dealer geen foutcode kon vinden. In principe is dit onmogelijk maar het kan gebeuren dat op het moment dat je je auto bij de dealer neerzet het lampje niet meer brand. Nu kan het voorkomen dat in zo'n geval de foutcode ook niet meer te achterhalen is.
Nu is het zo dat je de auto bij de dealer brengt met een klacht en die kijken ernaar. Ondanks dat ze er tijd en energie in steken kunnen ze niets vinden. Dat is voor beide partijen vervelend maar de tijd die er in gestoken word moet toch betaald worden helaas. Voorbeeld: Als jij een probleem met je CV ketel hebt en je laat een installateur komen die op dat moment niets kan vinden dan krijg je ook een rekening voor de voorrij kosten en arbeidsloon. Maar goed dat ter zijde, wij hebben daarvoor bepaalde afspraken met onze klanten.
Als de lambda-sonde achteraf niet het probleem is geweest plaatsen wij de oude weer terug. Echter bij jouw auto komt het wel vaker voor dat deze stuk gaat en heb je misschien met 2 problemen te maken! Dat kan natuurlijk ook. En een kapotte lambda sonde en tegelijkertijd ook nog een andere storing die lastiger te vinden is.
Ten eerste mis ik uit jouw verhaal wat informatie. Bijvoorbeeld gaat de motor slecht lopen van het moment dat het MM lampje gaat branden. Of heeft de motor dan minder vermogen ofzo. Dat is essentiele info die nodig is voor de diagnose in dit geval. Zoals ik het lees is het goed mogelijk dat de luchtmassa meter defect is, helaas komt dat ook vaker voor bij een 1.8 zafira maar in dat geval moet er een foutcode uit te lezen zijn als het MM lampje brand.
Je lijkt met een lastig probleem te zitten. Ik adviseer je het volgende met de dealer af te spreken. Als het MM lampje weer gaat branden dan rijdt je vrouw meteen naar de dealer en desnoods zet ze de motor niet uit maar laat die gewoon draaien zolang het MM lampje brand. Wij spreken dat vaak ook af in dergelijke situaties en dan kom je meestal wel tot een oplossing. Vaak zegt een klant dan dat dat niet kan en dan komen ze een week later en dan kunnen wij de storing niet meer achterhalen omdat die er op dat moment niet meer is. Maar misschien kun je dit met je dealer afspreken. Lijkt mij het beste.
Succes ermee en ik ben benieuwd wat het nu uiteindelijk was.....
Na lang wachten toch nog even een update, en daar direct nog een vraag aan vast.
Het probleem lijkt verholpen we rijden nu al een maand of 4 zonder problemen, ze hadden eerst de luchtmassa meter vervangen maar na een maand kwam het probleem weer terug, het enigste wat er toen nog gedaan kon worden was het vervangen van het motor stuur apparaat zijn en dit zou z'n 1000Euro kosten.
Ik heb toen direct al aangegeven dat de rekening niet betaald zou worden voordat die aanpassing zich bewezen zou hebben als zijde DE oplossing plus dat we in discussie zouden gaan omtrent de overige kosten die al door ons gemaakt waren en tot niets geleid hebben, hier gingen zij mee akkoord.
Nu het einde van het jaar in zicht komt komt uiteraard ook de rekening van de Opel Dealer bij ons binnen en die valt mij in eerste instantie erg mee, totdat ik hem ging vergelijken met een vorige rekening en mij iets opviel;
------------------------------
Motor stuur apparaat (code 6235400) || 473,50 || (geen 1000Euro dus zoals eerst al aangegeven was)
Hulp materialen (code nvt) || 11,12 || (niets vreemds hieraan)
Credit vorige reparatie (code nvt) || -236,78 || (hier zouden we dus over in discussie gaan, maar goed hier zou ik mee kunnen leven ware het niet de volgende regel)
Tech-2 diagnose (code P006030) || 222,40 || (da's wel extreem hoog vergeleken met de Tech-2 diagnoses die ze tot nu toe al gedaan hadden die waren 28,70Euro en 13,90Euro (beide ook code P006030 dus dezelfde test..?))
Eindbedrag || 559,59 Euro
------------------------------
Mijn vraag s dus eigenlijk simpel;
Kan een Tech-2 diagnose zo duur zijn of probeert mijn dealer mij op te lichten en daardoor toch nog de volle prijs voor dat motor management apparaat te krijgen..?
16 jaar
Gewoon even bellen met de dealer en het vragen hoe dat zit.
16 jaar
Ik heb begrepen dat uitlezen iets van rond de 35 kost
16 jaar
Contact opnemen met de dealer is inderdaad het meest logische alleen wilde ik voordat ik dat doe even wat meer achtergrond info hebben mbt. die Tech-2 diagnose zodat ik iig iets terug kan zeggen als ze met een of ander moeilijk verhaal zouden komen.
16 jaar
ze crediteren de ene rekening en factureren het met een andere code dus ; tech 2 diagnose is meestal gratis , of hooguit 20 euro
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar