Hoi,
Wij zitten met het volgende probleem. Een zafira-a met Y20DTH die op hol was geslagen door een kapotte turbo. De motor liep op 3 cilinders en er zat een tik in. Om een lang verhaal kort te maken, kop is er af geweest en geen schade, ook gecontroleerd door het revisie bedrijf. Hoofd en drijfstang lagers allemaal in orde. Ook bleken er nog 2 verstuivers kapot maar alle vier zijn gereviseerd. Nu loopt dat ding nog steeds op 3 cilinders. Bij verhoogd stationair lijkt hij goed te lopen maar als je aan de uitlaat voelt dan merk je dat er een cilinder mist. Haal je nu het kleppendeksel eraf dan ligt er bij cilinder 1,3 en 4 heel veel olie bij de klepstoters en bij cilinder 2 niet. Toch zijn alle olie kanalen open (hebben we gecontroleerd) en de klepstoters van cilinder 2 vullen zich met olie. Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt? Motor is op hol geslagen maar verder in orde, de olie kanalen in de kop zijn open, bij cilinder 2 ligt bijna tot geen olie, de olie kanalen in de kop zijn wel open, de stoters vullen zich wel maar toch doet de 2e cilinder niet mee. Ik heb hem ook ongeveer 15 minuten op 4000 toeren laten draaien maar dat helpt ook niet.
Alles lijkt in orde maar toch doet de 2e cilinder niet mee!!!! Mijn vraag is....wat zien we over het hoofd en heeft een van jullie dit al eens meegemaakt. Zelfs het revisie bedrijf is gisteren nog komen kijken na dat ik hun had gebeld want die hebben dit ook nog nooit meegemaakt. De oliekanalen zijn open, de stoters vullen zich met olie want ze zijn keihard en toch ligt er geen olie bij de stoters van de 2e cilinder??????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
tja , wat is de oorzaak van de kapotte turbo ? Persoonlijk zou ik da werk nie doen om de culasse eraf te doen ; beter een okkasiemotor erin , want nu heb je er al heel veel tijd ingestoken en het probleem is er nog ;
Ehmm tis even een smeerboel maar laat de motor even lopen zonder kleppendeksel en controleer visueel of alle oliekanalen inderdaad open zijn daarmiddel door te kijken of de olie inderdaad overal uitkomt/en overal naar toestroomt......Een kanaal kan wel open zijn maar kan ook een vernauwing hebben of bijna dicht zitten..
Slechte lopen, krijg je wel genoeg brandstof bij alle 4 de verstuivers? het zijn revisieverstuivers...dus het kan altijd dat er 1 toch niet meer zo fris is als men dacht....Kijk sowieso bij de leidingen of overal de brandstof uitspuit als je de leiding los hebt liggen bij starten...spuit de verstuivervingers (verbindingstuk leiding-verstuiver) door zodat je zeker weet dat er geen rotzooi in zit.
Probeer anders andere/nieuwe verstuivers of vraag aan het revisiebedrijf om andere.
Of wissel eens de verstuivers onderling om te testen of die van de 2e cilinder wel goed is.
zit de tik er ook nog steeds in?
Hoi,
Downforthecause: wij hebben er idd ook aan gedacht om de motor te laten lopen zonder kleppendeksel. Maar het was vrijdag kwart voor vijf hahahaha dus wellicht doen we dat maandag. Wat jij zegt kan inderdaad kloppen hoor, daar zat ik vandaag ook aan te denken. Er komt olie bij de stoters maar het lijkt te weinig. Dat is juist het vreemde. Daar komt bij dat het de 2e cilinder betreft. Het is een olie kanaal dat alle stoters van olie voorziet en begint bij de 1e cilinder. Als er een olie kanaal een vernauwing zou hebben dan lijkt mij dat de 3e en 4e ook te kort olie zouden moeten krijgen. Als ik eruit ben dan hoor je het! De verstuivers geloof ik niet in. Deze zijn getest en gereviseerd en het lijkt me stug dat ik dan toevallig een gereviseerde verstuiver weer terug zet in de 2e cilinder en deze niet goed is. Brandstof krijg ik genoeg en de verstuiverbruggen (of vingers zoals jij het noemt) heb ik mee gestuurd. Dit is echt een kleppen probleem want uit de uitlaat gassen kun je ook zien dat er gewoon onvebrande diesel meekomt. Maar ja waarom enkel bijna geen olie bij de 2e cilinder????
Siem, de verstuivers lijken echt in orde ik denk niet dat daar het probleem zit, lees boven.
Opeltje, de tik zit er nog steeds in maar dat zijn geen lagers hoor. We hebben hem op 4000 toeren laten draaien. Als je hem dan stationair laar draaien komt de tik na ongeveer 30 seconden dus echt een probleem met de kleppen lijkt mij.
hoi daar,
kan het niet zijn dat er in de stoters te veel druk opgebouwd word en dat de kleppen dus niet goed sluiten.
je zegt zelf dat ze keihard worden dus druk genoeg lijkt me.
gr. steef.
Hoi steef,
Het revisie bedrijf kwam ook al met dat idee, namelijk dat er een of meerdere stoters en dus kleppen open blijven staan. Maar dan nog is er te weinig olie bij de 2e cilinder. Om met jou mee te gaan.....ondanks het ogenschijnlijke tekort aan olie zijn alle stoters gevuld. Ze zijn hard dus gevuld dus olie, echter kan het ook zo zijn dat de stoters vast staan zoals jij zegt en dat de kleppen open blijven staan, dat zei het revisie bedrijf ook. Maar ja waarom dan tekort olie bij de 2e cilinder??? We hebben alles al gecontroleerd maar ik hou jullie op de hoogte!
Even heel simpel (misschien dom) geredeneerd:
Kan t niet zijn dat die olie uit de stoters moet kunnen stromen?
Als dat niet gebeurt wordt de druk in de stoter te hoog EN stroomt er geen olie uit de stoters zodat de omgeving droog blijft....?
Ik weet niet precies hoe zo'n hydraulische stoter werkt, maar dit (fantasie)beeld kwam in me op.
Groetjes Ronald.
17 jaar
Heb je de zuigerhoogte gecontroleerd ? Bij te veel aan olie kan door een vloeistofslag een drijfstang krom gaan, waardoor deze cilinder minder compressie heeft. Bij stationair toerental ga je dit merken , doordat de verbranding niet optimaal is en bij hoger toerental gaat hij toch mee. Dit kan volgens mij de enige reden zijn.
gr .
Mannen,
De redenering van ronald is nog niet zo verkeerd. Maar dan nog moet er denk ik olie aanwezig zijn. Al zou de stoter niet legen dan blijft het olie aanvoer kanaal toch doorstromen.
Met GOVA ben ik het ook helemaal eens! Wij hebben dit met een Ducato aan de hand gehad. De motor heeft in dit geval echter geen vloeistofslag gehad en uit voorzorg heb ik idd de zuigerhoogtes nagemeten en de drijfstangen gecontroleerd. Dit is allemaal in orde. Er moet toch een probleem zijn met de klepdediening.
Bedankt tot nu toe voor jullie bijdrages! Zoals eerder gezegd, de motoren revisie kwam vrijdag helemaal polshoogte nemen want die hadden ook een groot vraagteken boven hun hoofd en ze kwamen ook meedenken.
Morgen ochtend ga ik meteen weer met dat ding aan de slag met jullie tips in het achterhoofd en ik hoop morgen avond te kunnen melden dat hij weer mooi op 4 poten loopt en wat er nu uiteindelijk het probleem was.
Groeten Tom
Hoi collega's,
Ik heb nog geen nieuws over de zafira hoor. Behalve dat ik 10bar compressie verlies heb gemeten op de 2e cilinder. Maar de lektest gaf geen uitsluitsel omdat ik daar maar 10% lek heb???
Zuigerhoogte is okee. Kop is er weer af en ligt nogmaals bij het revisie bedrijf om te checken. Zuigerveren zijn ook okee.
Suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom en ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet.
waarom niet de stoters gewisseld met andere cilinder ??
waarom al die kosten doen als je er goedkoper een okkasiemotor kan insteken ?
Ik had er al 4 andere stoters ingezet, helaas hielp ook dit niet.
Tja en wat betreft een ruilmotor monteren opc, je had dit al eerder gezegd maar ja dat is achteraf. Als ik dit geweten had hadden we dat ook gedaan. Daar komt bij dat ik nu ook wel wil weten wat er aan de hand is.
Dat er geen olie ligt in het badje van de klepstoters kan ook komen doordat de olie aangezogen wordt door een defecte verstuiverring.Alleen de link met het compressieverlies moet ik je schuldig blijven...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar