Hallo,
De motor van mijn auto slaat na 1,5-2km uit.
Tijdens het rijden schokt de auto dan even, waarna hij met motorstoring verder loopt.
Bij stilstand slaat de motor af, en is bijna niet meer te herstarten.
Indien ik in storing verder rij, kan ik na ca. 10km contact even uitzetten, en meteen weer aanzetten. De motor draait dan verder zonder storing.
Ik kan dan in principe blijven rijden zonder dat de fout opnieuw optreedt.
Ik heb de foutcode's uitgelezen met het volgende resultaat.
P0100 Luchthoeveelheidsmeter (niet vervangen)
P0335 Krukassensor (7maanden geleden vervangen)
P0340 Nokkenassensor (2 weken geleden vervangen)
Ik kan natuurlijk nog de luchthoeveelheidsmeter vervangen, maar wellicht is het probleem hiermee niet verholpen?
Elders op dit forum komt een stuurapparaat t.b.v. Krukassensor ter sprake. Kan het probleem hierdoor veroorzaakt worden?
Zo ja, waar kan ik dit stuurapparaat vinden, en hoe kan het worden getest?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou toch de meter vervangen dan krijgt weer genoeg lucht
Heb je de massa op de LMM al gecontroleerd??
LMM = Lucht Massameter
Willem
[quote=Willem12089]Heb je de massa op de LMM al gecontroleerd??
LMM = Lucht Massameter
Willem[/quote]
Dat ga ik vanavond meteen even nameten.
Maar ik snap niet, waarom de storingen alleen aanwezig zijn kort na het starten.
Als de motor goed warm is, dan blijft hij gewoon prima draaien zonder dat er een storing plaats vind.
Bert
16 jaar
Heb nog even wat meetgegevens voor LMM opgevraagd, en vervolgens gecontroleerd.
Hieronder het resultaat.
Tussen pen 1 en massa(- accu) = 0,2 Ohm
Tussen pen 3 en pen 1 = accuspanning
Tussen pen 4 en pen 1 = 4,78V
Tussen pen 2 en massa
0,03V (Op contact)
0,8V (Stationair)
1,3V (2000 touren)
1,8V (3000 touren)
2,1V (4000 touren)
Meetgegevens lijken mij O.K.
Kan ik defecte LMM hiermee uitsluiten?
Bert
16 jaar
LMM's durven ook wel eens te lage waardes door te geven aan je ECU. Dit komt door normale slijtage. Het is niet omdat hij nog reageert, dat hij niet versleten kan zijn.
Om slijtage van de LMM uit te sluiten zou je eens moeten googlen naar normale waardes voor jou LMM en dan al rijdend jouw exemplaar eens uitlezen.
Maar als ik je klachten zo hoor denk ik niet onmiddelijk aan de LMM. Dan zou je die problemen altijd hebben, ook als de motor warm is.
Ik denk eerder aan de stappenmotor. Maar dat verklaart nog altijd die foutcodes niet.
16 jaar
Heb gisteren ook nog het volgende gemerkt.
Als de motor (nog) niet in storing loopt, draait het stationair tourental soms (ja, ook niet altijd) niet goed.
Meteen na loslaten gas, loopt hij even op ca. 1200-1300 touren, en zakt dan heel langzaam terug naar ca 800 touren.
16 jaar
Het probleem is opgelost.
Bleek te komen door defecte krukas-sensor.
Volgens opel moeten krukas en nokkenas-sensor tegelijk vervangen worden, omdat het anders soms fout gaat.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar