Opel Vectra: motorstoring p0638

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTH

geachte collega's volgend Probleem met een Vectra-C 2.0 DTH

klacht klant motor houd in (volgens klant 1 cilinder opgeblazen)

na test apparatuur te hebben aangesloten storing
en 1 liter motor olie uit de motor te hebben gezogen (teveel aan olie)

Motorstoring p0638 regelcircuit gasklep positieve afwijking
somss ook negatieve afwijking

volgende werkzaamheden uitgevoerd:

* egr klep + inlaat + gasklephuis(stationair regelklep) schoongemaakt
* vacuum regeling getest op lekkages en vacuum gemeten
* 1 vacuum klep vervangen voor nieuw exemplaar (vacuum klep van gasklep huis)

probleem niet verholpen
auto trekt goed maar zo in eens geen trekkracht en grijs/blauw roken max 1800 toeren
ook in stilstand gasklep word dan spontaan bediend en gaat volledig dicht
na een pooosje stationair te hebben gedraaid gaat ie wel weer los

probleem doet zich ook onder het rijden voor


we zijn al naar de dealer geweest
die hebben hun tester er aangehangen maar zelfde foutcode
ze hadden deze storing nog nooit gehad
hun advies was vacuum slangen controleren


volgen de heb ik nog gedaan / getest

lucht massa meter blijft heel eind achter
vacuum slang van gasklep er afgehaald en afgeplugt foutmelding blijft maar probleem is weg
alleen houd lichtjes in tot 3000 toeren (denk dat, dat komt door de lucht masa meter)


hier ben ik er niet mee
ik wil dit probleem verholpen hebben zonder iets aftepluggen

alle reacties welkom
en alvast bedankt

nijkamp

Geplaatst door nijkamp (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

peerbmw (0) PRO, 16 jaar geleden

Hey hallo, ik zou eens beginnen met de inlaatdruk sensor te reinigen...of eventueel te wisselen met een goed werkende (hij zit op de inlaatpoort)
De foutcode p0638 (negatieve afwijking) is een vergelijking tussen motortoerental, inlaatdruk en gasklepsignaal!
Als die druksensor geen verbetering geeft kun je ook nog denken aan de gasklepsensor (dus niet de aansturing van de gasklep) die ook op die inlaatpoort zit! (of de stekkerverbinding/bedrading er van)
Maar zodra je de foutcode krijgt is het hele zaakje in noodloop en begrensd...dus de klacht die er dan ontstaat klopt met het verhaal

nijkamp (0) PRO, 16 jaar geleden

niet helemaal

als de foutcode er in komt merk je daar niets van

totaal niet
wel heb ik dan het idee dat er deels toch aansturing naar vacuumklep gasklep stellerontstaat

probleem doet zich voor als de klep word bediend eerder niet

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

vreemde storing. deze klep wordt alleen bediend als je de motor uit zet meen ik. dan gooit hij de klep geheel dicht om nadieselen te voorkomen. dus waarom hij onder het rijden dichtslaat? c ontroleer overigens de rubberen bochtjes aan het eind van de vacuumslangetjes erg goed. deze gaan vaak bijna onzichtbaar scheuren. verder de turboslang die rechtsvoor bijna achter de koplamp loopt goed. deze barsten wel eens in het bochtje en dit is vaak bijna niet te zien!

nijkamp (0) PRO, 16 jaar geleden

vacuum slangen heb ik getest

als er een lek is / of was (dan heb ik dat probleem ook niet)

komt er geen vacuum naar de beruchte klep en blijft dus open staan

denk eerder dat het een elektriche storing is aansturing vacuum regel klep bij linker koplamp


volgende week plaatsen we eerst een nieuwe luchtmassa meter

gregus (0) PRO, 16 jaar geleden

klep wordt tevens aangestuurd bij egr werking. normaal staat deze klep geheel open en zoals opeltje opmerkt wordt deze klep gesloten bij het afzetten van de motor. tijdens deellast wordt deze klep iets dicht gestuurd door de ecm omdat er egr werking is. het gebeurd wel vaker dat de klep blijft hangen na ietwat dichter sturen en dan gas gegevenwordt( klep moet helemaal open staan). hierdoor registreert de ecm dat de klep niet helemaal geopend is. gevolg p0638. goed de klep controleren op gangbaarheid bij warme motor en als storing optreedt. eventueel smoorklep vernieuwen. luchtmassameter heeft geen zin.

succes ermee

gregus

p.fenslage (0) PRO, 16 jaar geleden

regelmatig gasklephuis stuk (let op met bestellen!!)

nijkamp (0) PRO, 16 jaar geleden

we hebben de klep continu open gezet

geen foutcodes meer

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

totdat de motor op hol gaat en d

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

en dan sta je daar ; is echt wel een goeie uitvinding zo'n klep ; maar ze komt soms vast te zitten en geeft soms ook storing op de gasklepsensor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.