close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Meriva: Natte voorruit

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16-16v

ik heb Konstanz last van een vochtige voorruit in deze tijd knap irritant als je bij je auto komt dat je je ruit weer moet droog maken .
Wat is het probleem.

Gr. John.

Geplaatst door

euroman (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je geen lekkage in de auto (regenwater) geen natte vloer matten of zet er een vochtvreter in

jan5047 0
badge

12 jaar

Hallo Jan de matten zijn droog ook eronder airco werkt goed interieur filter is ook nog pas vervangen.

euroman 0

12 jaar

Geen verlies in je koelvloeistoftankje ? Zet een merkteken op het reservoir bij koude motor, en kontroleer dit regelmatig (ook bij koude motor), er kan een lek zijn in je verwarmingsradiator, dat een verdamping afzet op de voorruit.

Blijft hij soms op recirculatie staan?

Daar dachten ze bij de garage ook aan misschien maar ze denken dat er niets uit gaat komen .
Dus we wachten maar af morgen , jullie horen het nog alvast bedankt voor jullie tips.

Gr

euroman 0

12 jaar

Had pas een Toyota Avensis waar de klep verkeerd stond. Reservewielkuip en koffer stonden gewoon blank.

Heb net hetzelfde wreed vervelende probleem bij mijn Opel Antara, klep werkt en pollenfilter is vernieuwd....niveau van koelvloeistof blijft op peil, geen natte matten of stoelen !
Water stroomt bijna van de vooruit af, vreselijk is dit !!
Geluk,
Johnny.

Johnny5749 0

12 jaar

Afvoeren onder paravan goed open? Airco afvoer gecontroleerd?

Zoals Arjan al vermeldt, contoleer deze zaken ? als de condenswaterafvoer verstopt is kan dit al het probleem zijn.

Een ander fenomeen wat hierbij een rol kan spelen is door de airco te gebruiken in combinatie met de verwarming ? en dat de airco een 5 á 10 minuten van tevoren voordat de bestemming is bereikt niet uitgezet wordt.

TheoStek 0
badge

12 jaar

Hoi vrienden,
bedankt voor jullie meedenken!

De aircoafvoer is reeds nagekeken en doorgeblazen en ok bevonden door de Opel garage, evenals de circulatieklep en de pollenfilter.
De paravan, is dit het gedeelte waar ook de ruitenwisserarmen doorzitten?

Wat betreft het antwoord van TheoStek, het uitzetten van de airco voordat de bestemming bereikt is versta ik niet echt helemaal duidelijk, maar ik denk dat hier wel wat in zit.
Dus TheoStek, kan je jouw bijdrage nog even een beetje meer toelichten, ik denk dat dit zeker wat inhoud dat belangrijk kan zijn?
Het vocht op de ramen treed meestal op na het verlaten van de auto en tijdens het rijden in een regenbui.
De Antara is van 2008 en heb hem zelf nog maar een 8 tal maanden.

Bedankt jongens,
Johnny.

Johnny5749 0

12 jaar

[quote=Johnny5749]De paravan, is dit het gedeelte waar ook de ruitenwisserarmen doorzitten?


Johnny.[/quote]
Ja.

Dat is afhankelijk van een aantal factoren, de meest voorkomende is de relatieve luchtvochtigheid ? die wordt uitgedrukt in %.
Lucht bevat onzichtbare waterdamp (gas) en kan ook maar een aantal procenten waterdamp opnemen bij die temperatuur en luchtdruk..
In de zomer is de relatieve luchtvochtigheid hoger en in de winter lager, dt betekent dat in de zomer de lucht meer waterdamp kan opnemen dan in de winter.
100% relatieve luchtvochtigheid is de lucht verzadigd en rijd je in dikke mist.

Nu heb jij een rit gemaakt en lekker gestookt op 20 °C de buiten temperatuur is 7 °C, je hebt de eind bestemming bereikt en je verlaat de auto die warm is.
De lucht in de auto is warmer dan de buiten lucht en zal na een poosje de buiten temperatuur gaan aannemen, maar die lucht in het interieur bevat meer waterdamp dan de koudere buitenlucht en er is ook geen mechanische ventilatie meer.
Dus zal er waterdamp uit de lucht moeten verdwijnen ! wat koelt het snelste af de ramen, de overtollige waterdamp gaat over in druppeltjes (condens) en de ramen gaan beslaan.

Nu heb je de airco erbij aan staan ? bij het verlaten van de auto wordt de condens afzetting op de verdamper niet meer gedroogd door de kachel blower.
Maar de warme lucht in de auto, zal neerslaan op de koude verdamper en er ontstaat nog meer condensvorming, hiermee stijgt dan ook weer de relatieve luchtvochtigheid.

De airco gebruik je in deze periode alleen om de ramen te ontwasemen als de temperatuur het toe laat, ramen ontwasemd airco uit.

TheoStek 0
badge

12 jaar

Hoi Theo,
bedankt alweer voor de goede uitleg !
Het kan zijn dat ik na het ontwasemen met airco, inderdaad de airco wel eens laat aanstaan om opnieuw aandampen beter tegen te gaan.
Ik ga er in de toekomst zeker eens op letten, dat ik deze na het ontwasemen direct terug uitschakel.

De paravan, ga ik toch zeker maar eens nakijken, want ik weet niet of men daar aandacht heeft aan besteed in de garage.

En dan nog, als de raam begingt aan te dampen, begingt dit meestal onder aan de raam en dan kruipt dit zo naar boven toe.

Verder, stel ik vast wanneer ik in de auto stap, en het heeft geregend, dat er water onderaan mijn deuren uitdruppeld.....maar dat is misschien normaal ?

Hopelijk heeft "euroman" ook wat aan onze conversatie, hij heeft tenslotte dit topic gestart.

Johnny.

Johnny5749 0

12 jaar

bijmijn voel je geen wind als je de vintilator op voorruit zet hij blaast wel op de zijraamen
groet sjaak

sorry foutje

Vandaag gereden zonder gebruik te maken van de airco, maar ik laat de auto een uurtje stilstaan en hupsakee..... raam alweer aangedampt.

Johnny.

Johnny5749 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.