Opel Meriva: Climate control

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Bij de eerste beurt van airco kwam er bij het leegmaken maar 360gr 143a uit.(na 2jaar)
Hebben opnieuw gevuld met de 560 gr die er in moest hebben daar ook de kleurstof bij gedaan om
lekkeage te kunnen opsporen. Na 5 weken gereden te hebben konden we geen lekkage ontdekken.
Hebben het systeem opnieuw leeg gehaald en wederom kwam er weer maar 360 gr uit.
Het enige wat ik kan aanmerken is dat er de tweede keer een andere kast gebruikt is en twijfel of het
misschien in het weegsysteem kan zijn deze verschillen al is het wel veel.
De werking is altijd goed geweest en nu ook.
Wie heeft er een idee van waar te zoeken er is door meerdere mensen gekeken met lamp en bril maar geen lekkage.
Rij nu weer 5-6 weken en haal het systeem nog eens leeg met dezelfde kast.

Piet

@tim

Geplaatst door @tim (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Meriva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

kaleido 1 (1600) PRO, 12 jaar geleden

Kleurvloeistof is voor beunhazen, de meeste garage bedrijven hebben wel een airco station maar als monteur weten ze niet wat ze aan het doen zijn (apparaat doet het werk).
Afpersen Wat is dat Enz Enz.
Systeem met droge stikstof afpersen en met zeepsop en in combinatie met lekzoekpieper is de lekkage gegarandeerd tevinden, als deze er tenminste is , zal niet de eerste keer zijn dat de weegscaal niet goed gecalibreerd is.
Waarom hebben ze hem leeg gehaald trouwens?

@tim (0), 12 jaar geleden

Leeg gehaald ivm 2jaarlijkse beurt.
Zal er opletten dat het systeem straks gebeurd het afpersen met droge stikstof gebeurd.
Zo is het ook geleerd op de airco cursus toch?

Piet

kaleido 1 (1600) PRO, 12 jaar geleden

Ligt er aan waar ze het diploma gehaald hebben.
Ik ben nog van de oude generatie die voor hun stek diploma alles moesten beheersen, tegenwoordig is het een uitgeklede opleiding.
De meesten hebben een stek diploma gehaald autoairco maar weten daarna nog niet wat ze aan het doen zijn (apparaat doet het werk).

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

@Tim ergens klopt er iets niet, je vermeld namelijk bouwjaar 2010 ? na 2 jaar wordt er bij de 1ste airco service 360 gram koudemiddel terug gewonnen...
Dus is de auto uit 2008 of eerder ?

Indien jouw auto het volgende motortype heeft: Meriva Z13DT/Z17DT+DTL+DTH/Z14XEP/Z16SE/Z16XE/Z16+Z18XE, dan hebben al deze motortype een vulgewicht van 690 gram koudemiddel R134a.
Na het leegtrekken, moet het systeem afgeperst worden op 10 bar ! dit is de maximale afpersdruk, hierop zal het systeem visueel gecontroleerd moeten worden of er zich eventueel een lekkage vertoont.
Als alles naar behoren volgens de RLK regeling is uitgevoerd inclusief het vacumeren met de bijbehorende standtijd van 30 minuten,..dan pas mag het systeem terug worden afgevuld en zal nogmaals het systeem d.m.v. een elektronische snuffelaar gecontroleerd moeten worden.

Kontrastvloeistof mag niet gebruikt worden om een lekkage op te sporen, mag alleen toegevoegd worden als het systeem werkelijk lek dicht is, om achteraf indien er een lekkage is ontstaan ? deze te kunnen traceren.
Tevens wil ik je er nog op wijzen, dat als 1 keer kontrastvloeistof is toegevoegd er geen tweede of derde keer moet bij komen !
M.a.w. dat als je straks terug gaat, moet er weer niet kontrastvloeistof worden toegedient, kontrastvloeistof bind zich met de aanwezige olie in het systeem en niet met het koudemiddel.

@tim (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de info ik zal er rekening mee houden en jullie zeker feet back geven.
Ik moet wel zeggen op het orginele plaatje staat max.vulgewicht 560 gr.

Piet

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja oké, als het het originele plaatje is zal de vulgraad wel kloppen..
Waar ik nu benieuwd naar ben is het bouwjaar van de auto en welk motortype ?
Niet dat ik mijn gelijk wil behalen, maar als de informatie die ik nu heb niet klopt ! verstuur ik ook de verkeerde informatie.

@tim (0), 12 jaar geleden

Het is een Meriva-A met chassis no:W0L0XCE75A4115730
Ik heb hem in Februari 2010 Nieuw gekocht net voordat het nieuwe type uit was.
Het is 1.6 16 klepper 77kw.
kent.82-KTR-6.
Heb niet zo gauw de gegevens van het motor type bij de hand.

Groetjes

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan heeft jouw auto het motortype Z16XEP..
[b][u]Z14XEL/Z14XEP/Z16XEP/Z18XE Bouwjaar van 2006/01 tot 2010/05 R134a 450 Gr. [/u][/b]
Dit klopt niet, is van een Zafira.

Ergens klopt er iets niet met de gegevens van de sticker, misschien is hier een Opel garage die daar duidelijkheid in kan verschaffen..

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik vind het sowieso apart dat een dealer automatisch het systeem leeg gaat halen.
Ik ken geen enkele dealer die dat doet,alleen als er problemen zijn.
Had je problemen met de airco dat tie opnieuw gevuld moest worden?.

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Zomaar van internet geplukt:

Een airco is niet onderhoudsvrij. Per jaar verliest een airco gemiddeld tot 10% koudemiddel. Dit middel zorgt, naast koeling, voor smering van de airco. Door gebrek aan voldoende smering van het systeem tijdens maximale prestatie in warme maanden, kan ernstige schade aan het systeem ontstaan.
De airco-onderhoudsbeurt bestaat uit:

Legen systeem
Vacumeren
Lektest
Druktest
Diagnose stellen
Hervullen met koudemiddel
Afgifte certificaat

kaleido 1 (1600) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou zeggen

Systeem leeg maken
Druktest-lektestmet droge stikstof
Diagnose stellen
Eventueel reparatie bijvoorbeeld droger wisselen niet geheel onbelangrijk.
Druktest-lektest met standtijd
Vacumeren met standtijd
Hervullen koudemiddel
Lektest
Afgifte certificaat

Of zoiets

@tim (0), 12 jaar geleden

Mijn moter typy is i.d Z16XEP. Mijn auto is nieuw gekocht bij opel dealer in Eindhoven
Maar ik ga na de feestdagen terug en mij mening is nu bevestigd en blijf erbij nu deze keer.
En ik geef feetback als ik bij de dealer ben geweest.

Groetjes Piet

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Dat zei ik toch, ferrie?

kaleido 1 (1600) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb de volgorde iets aangepast, voor de specialisten geen probleem maar als een leek ermee op pad gaat dan weet je het maar nooit.

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Een leek mag er helemaal niet aankomen..

kaleido 1 (1600) PRO, 12 jaar geleden

Klopt maar als ze met ons verhaal naar de garage gaan en daar vertellen hoe het moet gebeuren dan wel graag op de juiste manier anders staan wij voor.....

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Oke...

@tim (0), 12 jaar geleden

Het is een interesante discusie die mij toch nog leert dat het in principe nog hetzelde gaat als toen ik stek gedaan heb.
Ik ben altijd in de trucks werkzaam geweest vanaf Lts tot mijn VUT.
Door dit te plaatsen en van jullie te leren zie ik nu ook duidelijk het verschil van toen en de niuewe apparaten nu.
Ik weet zeker dat het tot mijn genoegen opgelost word en zal het zeker plaatsen als het zover is.

Groetjes

@tim (0), 12 jaar geleden

Heb een afspraak gemaakt voor eind januari bij de dealer waar ik hem gekocht heb.
Kan bij een bevriend bedrijf gebruik maken van alle apparatuur en ga hem afpersen met droge stikstof
en ook de vacuumtest doen.
Dan weet ik het zeker en is het nog in de garantie termijn.
Wens iedereen die bij Problemcar betrokken is een GOED en Gezond 2012 toe.
Ik stuur zeker een feed back

kaleido 1 (1600) PRO, 12 jaar geleden

Piet , jij ook een prettige jaarwisseling

primera p11 (0), 12 jaar geleden

als ik het goed begrijp ga je er zelf aan zitten sleutelen?.
Ik zou er maar afblijven en de dealer het zelf maar op laten lossen.
Overigens is dit de eerste dealer die uit zich zelf een airco servicet.
Bij de meeste krijg je het antwoord in de trant van:als tie koude lucht blaast is het goed.
De meeste zeggen nog steeds tegen hun klanten:is onderhoudsvrij,hoeft nooit wat aan te gebeuren.
Ik ben ooit eens bij een toyota dealer geweest voor onderhoud airco en die keken me aan alsof ze water zagen branden.
Dat was niet nodig,ging nooit kapot en als het wel zo was dan was het nog vroeg genoeg.
We weten inmiddels wel beter.

@tim (0), 12 jaar geleden

Heren ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken en adviseren over mijn airco.
Het probleem is nu opgelost en er is uit gekomen dat de condensor aan de binnenzijde op enkele plaatsen lekt.
Er word een nieuwe condensor gemonteerd tijdens de beurt aankomende week bij de dealer.
En het er zelf aansleutelen heeft er mede door jullie wel toegeleid dat er wel iets gedaan werd.
Nogmaals bedankt

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Helemaal top dat het gevonden is,want het is niet goedkoop,sleutlen aan een airco en/of onderdelen.

@tim (0), 12 jaar geleden

Dat is juist alleen vind ik dat de mensen gevraagd word werkt de airco nog goed.
Meestal ja alleen als er dan maar net genoeg koelmiddel{zal dan toch wel koude lucht blazen} inzit is mijn mening dat je toch een keer
zonder komt met alle gevolgen van dien. Heb zelf ook stek gedaan vandaar dat ik nu ik met pensioen ben
de airco toch om de twee jaar laat controleren.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Er bestaat nog staads veel onkunde over airco's.
De meeste hebben er geen hol verstand van en denken dat als er koude lucht uitkomt dat tie goed is.
Vergis je niet,dit antwoord krijg je zelfs bij de dealer te horen maar ook bij airco specialisten.
Ik ben er heel simpel mee,elke drie jaar laat ik em leeghalen,vacumeren en vullen,kost 7 tientjes en ik ben klaar.
Controleren van een airco kun je niet,uitstroom temp en dergelijke kun je controleren,maar hoeveel koudemiddel erin zit kun je niet controleren.
Dus dat zogenaamde controleren vind ik geldklopperij,want ze kunnen alleen de uitstroom temp controleren.
De controle kost 35 euro,vanaf 50 euro kun je de airco al opnieuw laten vullen,zonder droger filter.
Dat doe ik dus gewoon een keer in de drie jaar,weet ik zeker dat de juiste hoeveelheid koelmiddel er weer in zit.
Want uitstroom temp was goed maar er zat nog maar een kwart koudemiddel in.

kaleido 1 (1600) PRO, 12 jaar geleden

Oke dan zit er een kwart koudemiddel in , wie zegt mij dan dat hij niet lek is.
Dus simpel opnieuw vullen is niet de juiste weg.
Maarja dat moet iedereen zelf weten.
Ik weet wel (met 20 jaar koeltechniek ervaring) dat er nog steeds met airco s maar wat aangekl... wordt.
Gedegen onderzoek en reparatie kost nu eenmaal geld.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote]Dus dat zogenaamde controleren vind ik geldklopperij,want ze kunnen alleen de uitstroom temp controleren.[/quote]
Er kan veel meer gecontroleerd worden dan de uitstroomtemperatuur en dat zegt totaal niets of het systeem juist functioneerd.
Ik lees het vaak genoeg dat gezegd wordt dat de uitstroomtemperatuur rond de 6 á 8 °C moet liggen ? de lucht kan niet verder afgekoeld worden dan enkele graden boven de verdampingstemperatuur.
Als de zuigdruk daalt, daalt ook de verdampingsdruk, dit betekent dan ook dat er gelijktijdig een dalende verdampingstemperatuur optreed en dus ook gelijk de laagste temperatuur.
Aan Piet (@tim), zal dan ook gevraagd zijn "koelt die goed ? of Piet heeft het zelf opgemerkt ja hij koelt nog goed...
Natuurlijk wordt het dan opgemerkt als zijnde goed koelen, want de druk in het systeem is lager door te weinig koudemiddel (lekkende condensor) dan kom je terecht bij "dalende verdampingsdruk" enz, enz.

Dat er nog steeds met airco' s aangekl**t wordt heb je gelijk in, we hebben er een mooi voorbeeld van hoe een dealer te werk is gegaan.
Er wordt niet meer gekeken naar het milieu en al helemaal niet meer naar de werkzaamheden en/of verplichtingen, die gewoon achterwege worden gelaten.
Iedereen wat aan airco' s werkt moet in het bezit zijn van de verplichte F-gassen diploma volgens de regels der wet ? en wordt er van je verlangt dat op verantwoorde wijze handelingen worden verricht met chemisch afval enz, enz.
Ministerie van Vrom, de EU, Kyoto e.d leggen regels vast, er is notabene geen enkel orgaan wat hierop controleert en wordt er maar met de pet naar gegooid.
Als je binnen de 20 min buiten staat bij een zogenaamde airco boer, kan je niet spreken over airco service.
Er wordt niet meer gekeken naar kwaliteit, maar naar de goedkoopste airco service, voor de rest interesseert het de klant niet wat wel/niet mag ! als zijn airco maar werkt...of die naar enkele weken weer terug moet komen, maakt hem ook niets uit.
Als die verdomde airco maar werkt en heeft niet in de gaten dat hij de persoon is die toch de rekening betaalt.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Tim geeft aan dat het probleem inmiddels is opgelost, verder discussieren heeft dan geen zin meer lijkt mij.

Allen dank voor jullie bijdragen.

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.