Opel Calibra: net gekocht,paar vraagjes

Bouwjaar: 1994

Heb eergisteren mezelf een Calibra kado gedaan.
Een C20NE uit 1994,origineel hollands.
Uiteraard met enig werk,maar voor het befaamde "weinig" kan je niet alles hebben,nietwaar?
Bij nadere beschouwing bleek er toch wat met het prul gerommeld te zijn,met name met het electra.
Zo hebben ze een draad van de accu plus pool,aan de rode draad van de diagnosestekker ge-scotch-blokt,is er wellicht een reden waarom dit gedaan is?
Ook werkt de claxon niet,ik hoor geen relais tikken,zekering is heel,maar waar zit het relais? (ik neem aan dat een dubbeltonige claxon over een relais gaat)
Ik dacht het in het relaisbakje links in de motorruimte te vinden.
Daar zitten er 4 in,2 groene,een blauwe en een zwarte.Een daarvan zou volgens mij sowieso al het brandstofpomp relais moeten zijn.
Daan heeft ie ook nog airco,welke het uiteraard niet doet.bij het indrukken van de knop gaat wel het controlelampje branden,doch de koppeling van de aircopomp doet niks.
Zou het systeem domweg leeg kunnen zijn (te weinig druk) zodat laten vullen volstaat of is er doorgaans meer aan de hand (meestal als er een Cali te koop staat staat er ook bij dat de airco defect is).
De wagen heeft ook een soort mistlampen in de lampunit zelf zitten,maar geen schakelaar daarvoor,en in de zekeringkast waar je normaal het relais daarvoor verwacht zit in 1 contact een draad geprikt en die zit tussen een zkering geklemd.Geen idee wat er aan is gerotzooid met dat ding (er heeft in het verleden wel LPG ingezeten,alsmede een alarm,maar dat ie er allemaal??? uit.
Verder is het wel een knappe wagen,dus vooralsnog was dit het ff.
Hoop dat iemand wat tips voor mij heeft.

patje kadettje

Geplaatst door patje kadettje (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 18 jaar geleden

Dat lijkt die Calibra van mijn zoon wel , dat is ook zo`n ramp !
Die heeft van voren in de prak gelegen , dus dan weet je het wel.

Mistlampen zijn niet standaard , dus die zitten waarschijnlijk niet in de koplampunit.(lijkt wel zo)
Claxonrelay zit onder de motorkap in een bakje aan het schutbord en is het 3e relay (K63)en er zit daar ook de zekering (F45).
Het brandstofpomp relay zit voetenruimte rechts achter de bekleding .

Verder wens ik je veel succes met de draadjes.

mvg,
Hans.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

Verder is het wel een knappe wagen.

zo zie je maar weer patrick, alles wat glimt is geen goud!

paul,

Hans4040 (310) PRO, 18 jaar geleden

http://img96.imageshack.us/img96/9721/ca..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

Kopen?

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img430.imageshack.us/img430/8079/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

inruil is bespreekbaar!

paul,

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Paul wie heeft die mooie audi gejat !!!!(volle pagina)

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

klopt er ging iets mis :----)) oepss

paul,

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

ach hij staat er weer netjes bij ! !

Hub

Santa (0), 18 jaar geleden

http://img149.imageshack.us/img149/7619/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" /> Ik had met deze auto ook altijd problemen met de bedrading, vooral aan de voorzijde waren de draadjes ALTIJD te kort. Snap er nog steeds niets van....

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Tja, van jokken groeit je neus,zelfs bij een golf

Hans

Santa (0), 18 jaar geleden

http://img88.imageshack.us/img88/569/uur..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" /> Okee okee, ik geef het toe. Maar over mijn urenberekening ben ik heel erg duidelijk. Daar krijgt niemand een lange neus van!

calibra8180 (0), 18 jaar geleden

@ hans
ene opel calibra mss niet allemaal maar de mijne geeft ook standaart mistlampen zitten in de lichtunit
die zijn geplaats naast de dimlichten.
normaal gezien zou er links vooraan naast het knopje voor het mistachterlicht ook een zelfde knopje aanwezig moeten zijn die groenoplicht als je deze inschakelt.mss hebben ze ze deze buiten werking gesteld of verplaats naar een andere locatie.
als de claxon het niet doet kan ook de drukschakelaar defect zijn die zich in het stuur bevind of gewoon afgesloten.
groetjes bart

calibra8180 (0), 18 jaar geleden

http://img382.imageshack.us/img382/455/m..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
dit knopje dus zou er aanwezig moeten zijn ;)

patje kadettje (0), 18 jaar geleden

Hoi hoi,tsjee ,wat een reacties allemaal.
Zo erg is het nou ook weer niet hoor!
Het electra is wat rommelig,maar het ding rijdt perfect,ziet er goed uit (geen roest) en was (heel) goedkoop.
Ik heb nog niet eens de helft betaald van waar een 94 er normaal voor te koop staat,dus wat werk is niet erg.
Ik weet nu in ieder geval waar ik moet kijken om het claxon relais eens uit te wisselen.
Overigens,de mistlampschakelaar zit er niet in.Ik weet dat sommige uitvoeringen een namaak lensje in de koplamp hebben als er geen mistlampen opzitten.De mijne heeft dat dus niet,maar echt op de plek waar het hoort, ook een lampje zitten,dus maar eens puzzelen hoe we dat aan de gang gaan krijgen.
Maar eerst de claxon want die is 't belangrijkst.
Dank voor de tips.

Groetjes Patrick

maarten6774 (0), 18 jaar geleden

Bart, kan jij niet met 1 hand fotograferen?

stefan84 (0), 18 jaar geleden

:D

calibra8180 (0), 18 jaar geleden

jawel :p maar omdat de snelheid relatief beetje hoog was hielp een maat eventjes voor alle zekerheid
mijn ander hand ligt onderaan op het stuur :p

patje kadettje (0), 18 jaar geleden

beetje relatief hoog zegt ie :-)
Ik vindt het al heel wat dat de mijne 210 op de teller loopt (2 liter 8V),hij ligt ook bij die snelheid mooi stabiel op de weg,dus wat dat aangaat valt ie alles mee.
Claxon ga ik van het weekend mee aan de gang.
Ik heb her en der wat rare draadjes die er niet hoorden eraf getrokken,en diverse draden die doorgeknipt waren weer verbonden
(degene die het alarm heeft uitgebouwd moet 250 stokslagen krijgen,wat een knoeier,wel knap trouwens dat ie met allerhande enge schakelingetjes,alles (behalve de claxon dan) weer aan de gang heeft gekregen)
resumerend valt het dus allemaal erg mee,het overigens geen aftrapte bak (standaard wielen,geen spoilertroep,gewone uitlaat,niet verlaagd) maar er heeft gewoon een iemand aan greommeld die er beter af had kunnen blijven.
Al met al toch een beetje goud Paul :-)
Alleen mischien eens kijken of ik de airco kan laten vullen,zou toch wel leuk zijn als ie het zou doen (zo niet ,is het ook geen ramp,want hij heeft ook een (origineel) open dak)

Groetjes patrick

calibra8180 (0), 18 jaar geleden

hmmm ik denk dat ze de airco dan achteraf hebben ingebouwd, normaal geeft standaart opel calibra zonder airo een open dak, een calibra met airco dan weer niet.
controleer even of er een 2de radiator zich bevind voor of achter die van de motor koelvloeistof,zo niet,dan zal het knopje een andere werking hebben of is het gewoon show of mss om de waarde wat meer op te proberen krikken door zogezegt een airco instalatie.
het standaart alarm al of nie nog aanwezig werkt normaal op een claxon dat zich aan de bestuurderszijde zou moeten bevinden dicht bij de contactdoos en de veerpoot.
de waarschuwingsclaxon bevind zich aan de bestuurderszijde onderaan net achter de bumper, ongeveer de plaats waar het contact voor de buiten temperatuur zich bevind.
mss zo een beetje vooruitgeholpen.
groetjes bart

ps: die topsnelheid was gewoon keer om te weten hoe vlug mijn wagen rijde en ja,dat was natuurlijk op een mooi lange vlakke weg zonder verkeer vandaar ook mijn toerental een tikje boven de 6000 prijkt

calibra8180 (0), 18 jaar geleden

owja, mijn auto geeft wel enkele spoiler en dergelijke maar niet zo heel overdreven.


doordat ze mijn auto op een nacht een keer hebben toegetakelt door middel van een mes of nagel was één zijde helemaal in krassen dus heb ik mijn eigen teking gemaakt voor de zijkant met volgend resultaat
http://img115.imageshack.us/img115/6379/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

http://img160.imageshack.us/img160/5561/..." border="0" width="216" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />

maarten6774 (0), 18 jaar geleden

Echt een monster dus!

Nee hoor, grapje Bart. Ik vind je oplossing voor die kras best cool!

patje kadettje (0), 18 jaar geleden

er zit echt airco in,de droger,de pomp en de leidingen zitten er ook gewoon in.Tevens heeft ie de recirculatie voor de binnenlucht,en die werkt ook (en dat hebben alleen Cali's met airco)
Dus de airco hoort er gewoon in.
Wellicht heeft de eerste eigenaar 1 van de 2 er als optie bijgekocht.
En tsja,de claxon,dat wordt even een zoekplaatje want ik heb geen schema's,gelukkig heeft Hans verteld waar die zit.
Thanx bart!

calibra8180 (0), 18 jaar geleden

thx maarten :-) andere oplossing was gewoon herspuiten maar aangezien mijn wagen buiten staat vond ik het risicovol dat deze mss na 2weken terug in krassen zou zijn

@patrick veel succes dus met de zoektocht voor u claxon, hopelijk komt alles vlug in orde :-)
spijtig genoeg heb ik ook geen schema,anders kon ik dit weel doorsturen maar helaas

groetjes bart

patje kadettje (0), 18 jaar geleden

Nou,ook de claxon viel mee.
De contactpin welke tegen het sleepcontact op het stuur drukt,daar had het veertje te weinig spanning van,waardoor er dus niets geschakeld werdt.
Na vervanging van het kunststof blokje waar ook het stuuraslager inzit klinkt ie weer als een......claxon!
Ik heb overigens de velgen van mijn vorige wagen gemonteerd (17inch fox racing) staat waanzinnig maar nu is ie erg nerveus geworden,vooral met spoorvorming reageert ie nogal op.
Zou dit te verhelpen (of in ieder geval te verminderen) zijn met uitlijnen?
Verder doet ie het uitstekend!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.