close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett GSi 2.0 16V: niet starten met warme motor

Bouwjaar: 1989

Ik heb sinds een tijdje een raar startprobleem met mijn kadett GSI 2.0 16V.:

Als ik mijn auto start met een koude motor gaat, start de motor altijd perfect: De startmotor hoeft niet lang te draaien om de motor aan te laten slaan. Het is echt starten en lopen.
Echter als ik vervolgens een stukje gereden heb en de motor uit doe wil deze zolang de motor warm is niet meer starten. De startmotor draait dan helemaal niet. Het enige wat je hoort is een "tik" en verder doet ie niets. Als ik op dat moment mijn accu met startkabels aan een andere auto verbind (dus als de motor warm is) start deze weer perfect.
Het duurt 15 tot 30 minuten voordat de auto zonder startkabels weer wil starten.
Ik heb mijn accuspanning gemeten en deze is iets meer als 12 volt als de motor uit staat en rond de 14 volt met draaiende motor. De accu is dus waarschijnlijk nog goed, want boven op de accu is ook een groen vlakje zichtbaar.

Geplaatst door

Opel kadett GSi (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je toevallig een startonderbreker op deze auto?

De auto is inderdaad uitgerust met alarm en startonderbreker, die ik kan bedienen met een afstandbediening. Ze gaan dus als het goed is niet vanzelf aan.
Als deze aan staan knippert er een rood lampje in de auto. Deze geeft volgens mij aan of het alarm en startonderbreker wel of niet doen. Zelfs als ik het alarm (en dus startonderbreker) niet aan zet heb ik last van dit probleem. Ik denk dat het dus niet aan de startonderbreker ligt. Want waarom zou deze dan na een kwartier opeens uitgaan zodat de auto wel start?
Toch bedankt voor je tip!

Wie heeft er een idee wat het kan zijn? Ik kom er echt niet uit!

wat is de accuspanning tijdens starten als je de klik hoort?

Opeltje 0
badge

20 jaar

Die is gewoon iets meer als 12 volt, dus 12,3 ofzo.

Zover ik weet moet accu spanning rond 13.8 volt zijn. Heb je ook de accuspanning gemeten als deze belast is? Want een onbelaste accu zal altijd wel 12v geven terwijl die helemaal niet goed is. Indien natte accu is wat meestal zo is controleer eens waterpijl en zuurgraad. Probeer eens een andere accu uit een andere auto ofzo, zorg wel dat minimale capiciteit wel genoeg is.

De tik zal waarschijnlijk de relais zijn. Wat het ook kan zijn dat je dynamo niet goed werkt... Dat hij de accu niet genoeg bijlaadt. Hoe reageren de verbruikens tijden het rijden? Bijv. lampen doen het zwakker als motor stationair loopt? Auto slaat af als je lampen aandoet etc...

AstraGT740 0

20 jaar

Ik heb inderdaad de onbelaste spanning gemeten. Dus zal zo meteen ff de spanning meten als de accu belast is.
De gebuikers blijven gewoon naar behoren werken. De radio, verlichting, etc. blijven gewoon goed werken. De auto is nog nooit zomaar afgeslagen dus dat is niet het probleem.
Zelf denk ik toch niet dat het de accu is, omdat deze groen aangeeft, bovendien als de accu leeg zou zijn, zou deze 30 minuten later toch nog leeg zijn?
Maar alvast bedankt voor je reactie

Startmotor kapot als deze wat afkoelt werk hij weer zet er maar een andere op.
Nog even over de accu die is goed zeg je want het oog is groen dit zegt niet zoveel omdat je maar een cel ziet.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Startmotor is het ook niet, aangezien met startkabels die boel wel werkt...

Ja jeroen, als je startkabels erop gooit en dan de boel start laad hij de accu ook weer op.. Als je nou 'm gewoon laat afkoelen zonder startkabels erop te gooien doet hij het dan ook weer?

Het is toch de stroom naar de startemotor... Als hij niet wilt starten probeer eens verbruikers aan te doen, lampen radio etc.. en als je dan start? Krijgen de verbruikers dan nog genoeg stroom? Zoals hier gezegd werd, dat groen op accu zegt niets...

Ik zou toch even andere accu proberen, aangezien met startkabels de boel wel werkt...

AstraGT740 0

20 jaar

Als ik de motor laat afkoelen doet ie het gewoon weer zonder probleem.
Ik heb nog niet geprobeerd te starten met de gebruikers aan. Dit zal ik morgen meteen ff proberen.
Ik denk zelf ook niet dat het de startmotor is.
En anders moet ik toch maar de accu laten doormeten door een specialist.
Ik heb ook van iemand gehoord dat het de massakabels kunnen zijn die misschien wat geoxideerd zijn. Bij een warme start, dus als ook de kabels warm zijn heeft de oxidelaag volgens hem meer weerstand dan als de kabels koud zijn. Met een tweede accu erbij overwin je deze weerstand bij een warme motor volgens hem, maar volgens mij zou dan de radio etc. het ook niet moeten doen bij een warme motor, maar die werkt perfect.
Hoe denken jullie erover? Ik ga zo en zo morgen alles ff inspuiten met contactspray om dit toch ff te proberen. Zal het daarna meteen ff laten weten.
bedankt voor de reacties tot nu toe!

Hmm ja, massa kabels kan het ook zijn. Hmm ja maar als de weerstand zo groot is dan moeten die kabels echt wel warm worden. Er gaat een grote stroom lopen met de startemotor en als er zo'n enorme weerstand opzit dat hij al die amperes kan tegen houden vind ik het wel knap. Wat je ook kan doen is een 1 startkabel van de minus pool van de accu op een stukje blank chassis (massa punt) of gewoon stuk op het blok, dan kan je ook zien alsof massa kabel is. Dat zou wel kunnen, als ze geoxideerd zijn raad ik je wel aan om nieuwe in te zetten.

AstraGT740 0

20 jaar

Startonderbreker lijkt hier nog steeds de hoofdveroorzaker te zijn,en dit komt regelmatig voor(heb onlangs toevallig 2 kadett 16 kleppers met hetzelfde probleem gehad). Deze wordt doorgaans geschakeld door het alarm.De doorschakeling hiervan is dikwijls te zwak en geeft gewoonweg na enige tijd problemen.Je kunt dit oplossen door de startonderbreker te laten schakelen via een relais.

Mvg General Motors

Het bleek toch aan de massakabel te liggen. Ik heb deze los gemaakt en goed schoongemaakt.Daarna een beetje contachtspray en hij start nu altijd weer perfect.
Bedankt voor jullie reacties en hulp.

Mvg Jeroen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.