Hallo Sleutelaars/kenners,
Het is een slepend verhaal geworden, en ik raak steeds dieper in de problemen. Ik had na een flinke omweg het probleem van het niet starten gevonden: distributieriem kapot. Nieuwe erop, en ik moest hem, omdat het niet meer synchroon stond, eenvoudig met de twee merkpunten v. d. krukaspoelie en het nokkenastandwiel op tijd zetten. MAAR hij stond niet op tijd.
Snap ik er nou helemaal niets van?
Een monteur vertelde me nl. dat als de krukaspoelie de helft van de omtrek v. h. nokkenastandwiel is, dat dan de krukaspoelie evt. 360 graden verkeerd kon staan, omdat dan deze hoogste stand van de 1e zuiger niet net voor de vonk zit maar met het uitdrijven de uitlaatgassen bezig is (4-takt).
Is dat nu zo of is dat ALLEEN afhankelijk van het nokkenastandwiel, dat slechts 1 rondje draait voor alle cylinders, en dan ALTIJD op tijd staat? Het maakt dan toch niet uit of de krukaspoelie met rondje 1 of 2 bezig is?
Wie van jullie helpt me uit deze ellende?
Ik zal jullie erg dankbaar zijn!
Groetjes,
Maarten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hey maarten,
ik zeg eerlijk in snap geen bal van je verhaal.
maar zet je nokkenas(de bovenste) is op het merk punt en kijk dan waar de krukas op staat.
hoe veel rontjes de nokken as ook draait maakt neit uit als de nokkenas op het merk punt staat moet de krukas dat ook staan.
gr tijne
OK Martijn!! Ik kan me voorstellen dat ik het ingewikkeld opschrijf. Sorrie hoor. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Ik ben alleen op een verkeerd been gezet door een monteur.
>>Ik moet gewoon die twee punten op tijd draaien en monteren, dan is het goed.
Bedankt voor je antwoord, Martijn.
Nu nog die auto aan de praat zien te krijgen, want ik ben er nu twee maanden mee bezig!
Groetjes,
Maarten
19 jaar
Ho nou even!
Die monteur heeft gelijk!
Het kan best zijn dat de krukas nog een HELE slag rond moet.
Op het ene moment is de zuiger boven met comprimeren bezig en op het andere moment is hij bezig met de uitlaatslag.
We hebben het toch over 4 takt niet?
Dus zuiger 1 in het bovenste dode punt en beide kleppen
(in en uitlaat)dicht.
Dat is het BDP VOOR onsteking plaats vind , dus.
Dan de krukas op merkteken zetten en de nokkenas ook.
Bij de nokkenas maakt het inderdaat niet uit of je nog een rondje draaid.
mvg,
Hans.
Hans nu denk je toch echt verkeerd hoor of nu zuiger 1 of 4 boven staat dat maakt toch niets uit als je de krukas een hele slag draaid dat blijft toch het zelfde.
De nokkenas bepaald dan toch wat voor slag het is.
Hans
inderdaat hans w en als de kruk as op het merk teken staat en de nokken as ook staat alles goed
19 jaar
Jullie hebben gelijk.
Ik was even in de war.
Wat ik bedoel is alleen zo als de snaar erop zit.
mvg,
Hans.
Maar dan staat het merkteken van de nokkenas toch naar boven gericht en niet op zijn merkteken dus dan staat de nokken as een halve slag verkeerd.
Hans
Beste Hans W en Hans en Tijne,
Ik dacht eerst ook dat de krukas, die inderdaad twee keer rond gaat voor 1 keer nokkenas (+ rotor), op het goede BDP-punt moet staan, maar dat punt is blijkbaar alleen maar afhankelijk van de nokkenas en niet van de krukas; het maakt voor de zuiger niet uit of hij omhoog gaat voor de vonk of voor het uitpersen van de uitlaatgassen. Het wordt puur bepaald door de nokkenas (die geeft vonk en bepaalt door de kleppen wat voor functie de cylinder heeft), en als de riem erop zit volgt automatisch de krukas. Twee maal; dat is 4-tact, toch?
Nu is er volgens mij maar 1 probleem: waardoor wordt de benzineaanvoer gestuurd? Door het krukasmoment of door het nokkenasmoment? Als dat toevallig WEL door de krukas wordt gestuurd dan MOET hij op BDP staan.
!?
Groetjes,
Maarten
19 jaar
hey maarten,
als jou krukas op het merk tekenstaat dan staat hij op bdp en dan zet je de nokken as op zijn merk teken en die staat dan goed ten opzichten van de kruk as en dus de brandstof toevoer is dan ook goed.
maar (ga er even van uit dat jou blok de zelfde opbou heeft als mijn c16se blok)
de krukas senzor leest van af de poelie die op de krukas zit geschroeft waar de multiriem/vsnaar over heen loopt en als deze poeli dus niet goed zit dna heb je inderdaat een probleem.
het ism ij opgevallen dat de poely erg makkerlijk verloopt bij het vast draaien en dat je er duidelijk en goed op moet letten(de peoli heeft een uitsparing naast het ronde gat en de krukas heeft een bolling en die twee moeten inelkaar vallen(endat verdraait heel erg makkerlijk))
dus kijk dat nog maar is goed na.
gr tijne
19 jaar
wat je volgens mij ook kan doen als je niet zeker weet of dat de 1e zuiger in de bovenste dode punt staat is dat je even de bougie eruit draait en dan door het gat kijkt of voelt met een pen of de zuiger boven staat dit afstellen moet dan met de onderste tandwiel (krukas) wel met de merktekens tegenover elkaar. als deze zuiger boven in staat dan kan je de nokkenas verstellen, ook met de merktekens tegenover elkaar. doe je dan de riem erop en ze staan nog steeds op tijd dan zou je motor toch moeten starten lijkt mij. ik zou het gewoon eens op deze manier proberen. nu maar hopen dat het morgen droog blijft in arnhem.
dat verhaal wat je bovenin schreef over dat 4 takt zou inderdaad best wel waar kunnen zijn. ik heb bij mijn kadett 3x de riem opnieuw over de tandwielen moeten leggen voordat de timing klopte (nadat ik de motor met de hand een rondje heb gedraaid) ik heb er verder niet meer bij stilgestaan. dan weet ik nu dus ook WAAROM je de motor met de hand moest ronddraaien en daarna moest kijken of e.e.a. nog op tijd staat. weer wat geleerd.
gr.
martin
19 jaar
Bedankt Tijne. Wat is dat voor sensor, die krukas-sensor? Kan iemand me vertellen wat precies de benzinespuit stuurt? Welke elektrische of mechanische impuls doet dat?
Bedankt Martin, ik bedoelde inderdaad dat de krukas normaal twee bovenste punten heeft t.o.v. de nokkenas, en dat ik me afvraag of dat verder nog iets betekent, bijvoorbeeld voor de benzinetoevoer. Als dat wel zo is dan is het wel belangrijk om het goede bovenste punt te kiezen. Als het niet zo is heb je helemaal gelijk en hoef ik alleen maar de twee punten goed te zetten.
Maar omdat hij wel op tijd stond, vonkte en benzine spoot, waarom sloeg hij dan niet aan?
Groetjes,
Maarten
19 jaar
jouw auto sloeg niet aan omdat hij niet op tijd stond (jouw eerste bericht) dat is dan ook de reden dat je auto in eerste instantie wel aansloeg maar daarna voor altijd zweeg. staat je riem te slap?
ik zou gewoon dat proberen wat ik gisteren heb geschreven. ik heb ook 3x staan hannesen om die riem er goed op te krijgen.
gr.
martin
19 jaar
Beste Martin,
Ik was verder gaan zoeken omdat hij wel op tijd stond: de twee merktekens stonden goed. Ik heb hem er toen afgehaald en de krukas 1 maal gedraaid. Toen er weer op, en nog sloeg hij niet aan. Onlogisch hoor. Ik heb maar twee mogelijkheden en mischien zelfs maar 1 om de riem te plaatsen.
Groetjes,
Maarten
19 jaar
Ik hoop dat ik mezelf straks hard moet uitlachen omdat ik iets stoms over het hoofd zie, of dat het gewoon iets heel lulligs is!
Maarten
19 jaar
maarten dat is het zekker geloof me.
en als je wil dat ik is kijk moet je het gewoon zeggen he zo ver is het neit.
gr tijne
19 jaar
hALLO! Tjonge jonge, ik heb nu pas (met starthulp) goed naar de vonken gekeken, en ze zijn NIET BLAUW. Er is wel een vonk maar hij is oranje/geel. Als hij blauw moet zijn dan ga ik een andere stroomverdeler halen, ditmaal eentje die bij deze 1.6i hoort. Misschien kan een mooiere bobine ook geen kwaad!
Zou ik dan toch de oplossing hebben?
Groetjes,
Maarten
19 jaar
hoe ziet je verdeller kap er vanbinnen uit maarten?
is doe wel goed schoon en is je rotor nog goed?
ghr tijne
19 jaar
Hoi Tijne, ik had vanmiddag al gereageerd, maar het is blijkbaar niet verstuurd. De kap was vanbinnen, toen ik hem er voor de eerste keer afhaalde, bij de verdeelpunten geoxideerd. Ook zat er redelijk wat olie in, misschien dat dat ook bij de verdeelpunten tot een reactie heeft geleid. De "nieuwe" kap van de verkeerde sloop-verdeler is in een betere staat, dus heb ik die er maar even opgezet. Het maakte trouwens geen verschil voor de vonken. Ook de oude en de nieuwe bougies gaven geen verschil. En die rotor, tja, die zou ik wel willen vervangen, maar ik weet niet hoe die eraf moet.
Groetjes,
Maarten
19 jaar
hart trekken.
maar de kap die je er nu op heb staan is dat de goede wel dan want als de punten van de nieuwe kap niet op de goede plek zitten dan loopt hij nooit meer.
als je de aude kap nog heb de aude en de nieuwe met de bout gaaten op elkaar legen en dan kijken of de punten op de zelfde plek zitten.
als ze 2 mm verschil is draait hij al niet meer of niet meer goed.
dus kijk dat eerst maar is na.
en die rotor zit er als het goe is op geschroeven en als je hem er echt neit af krijg kan je er een waterpomp tang op zetten en met een hamer tegen de tang tikken tot hij los komt.
ene bespaar je zelf een hoop allende en zet er morgen NIEUWE rotor en verdelerkap op dan weet je zekker dat dat goed is.
gr tijne
19 jaar
Maarten,
Wat voor motor zit er eigenlijk in?
mvg,
Hans.
Hans, er zit een E1.6NZ S6 (klopt dat?) in; het is in elk geval een 1.6i-motor.
Tijne, ik zag geen schroef, dus ik vermoedde al iets als erop schuiven, maar ik vraag me dan af, zit die rotor er alleen maar op geduwd? Hoe zit hij dan goed vast en op tijd en wanneer zit hij er ver genoeg op, zodat hij goed in de kap past en goed voor de verdeelpunten zit?
Ik krijg wel de neiging wat nieuwe dingen te kopen.
Groetjes,
Maarten
19 jaar
hey maarten
die rotor zit op een ronde as met een vlak stuk er aan en hij kan er dus maar op 1 manier op en een neiuwe duw je er goed op en klaar ben je.
maar de jouwe zit er hoogst waarschijnlijk al zo veel laar op(telang) dat hij vast is gaan zitten door de rotzooi die er tussne krijpt.
en als je hem met een tang ook niet los krijgt mag je hem ook kapot slaan als je maar op past dat je niet op de as slaat want die mag niet beschadigen.
gr tijne
19 jaar
http://img152.exs.cx/img152/840/verdeler..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
Heb je deze verdeler?
mvg,
Hans.
Bedankt voor je bericht Tijne! Dat gaat natuurlijk lukken.
Hans, dat is hem niet, en dat is ook zo verwarrend.
Ik wist trouwens niet dat er al foto's konden worden geplaatst!
In de vraagbaak die ik heb (P.H.Olving) staat precies deze tekening en daar staat bij: "1,6 dm2-motor", maar ik heb ongeveer degene die wordt omschreven als die van de 1,3 dm2-motor (blz 53), maar dan zonder centrif.vervroeg.mechanisme! Daarom volgde ik ook eerst het verkeerde diagnoseschema van de ontsteking.
Ook is het lastiger de goede sloop-verdeler te vinden, want zo heb ik al een bijna goede gekocht. Bijna, want het op-tijd-moment was flink anders.
En dan weet ik ook niet of de electronische specificaties wel kloppen (met o.a. de bobine).
Bedankt en groetjes,
Maarten
19 jaar
Maarten,
dan hebben wij dezelfde vraagbaak.
Die rotor van blz.53 kan je er toch ook uithalen?
die zit met 2 schroefjes vast en daar onder zit het vervroegings mechanisme,toch?
mvg,
Hans.
Dit begint trouwens aardig op een vervolgverhaal te lijken , niet?
Loopt ie al?
Foto`s plaatsen en items vanaf jou eigen pc kun je via ImageShack.
http://imageshack.us/
op deze site vind je uitleg hoe het werkt.
Ga naar Common Questions.
Werkt hartstikke goed , zoals je ziet.
http://img208.exs.cx/img208/5139/sky23xi..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
mvg,
Hans.
Leuke Puch heb je daar zeg, Hans! Of is het een Tomos?
Ik vind het fijn dat jullie interesse hebben, hoor! Jammer alleen dat ik niet altijd tijd heb, zoals vandaag, dus ik hoop dat jullie nog kijken als ik WEL weer wat heb geprobeerd! Morgen hopelijk.
Ik heb wel nog een vraagje: bij het rondraaien van de krukas lukt dat redelijk m.b.v. een ratel, maar op 1 punt kan ik hem niet meer met de hand draaien, dan moet ik er met mijn voet kracht op zetten om hem door een bepaald punt heen te duwen. Zonder bougies dus. Is dat normaal volgens jullie? Jullie hebben het vast weleens gedaan.
Groetjes,
Maarten
19 jaar
hahahahah.
dat lijkt me niet denk dat hij dan tegen een klep aan staar en dat je het zooitje lekker inelkaar aan het douwen ben.
als je hydroulise klepstoters heb maakt het niet zo veel uit maar niet meer doen is niet best voor hem.
gr tijne
19 jaar
Tijne, wat is dan het verschil tussen mij en de startmotor als wij allebei aan de krukas draaien?
Maarten
19 jaar
Puch Skyrider, Maarten.
op een bepaald punt druk je tegen de compressie in.
Dit is normaal .
Laat je niet gek maken door Tijne, ( ha, ha ).
Tenzij de boel helemaal verkeerd staat natuurlijk, dan komt een zuiger tegen een klep aan.
Maar dit alleen als de distributie gemonteerd is en de nokkenas meedraaid , zodat de kleppen bediend worden.
mvg,
Hans.
Hans, is er dan compressie als er geen bougies in zitten?
En is dat dan 1 keer per krukas-omwenteling?
Groetjes,
Maarten
19 jaar
F.ck!
Niet gelezen , sorry.
Ik ga hier eens over nadenken want ik vind dit allemaal wat raar.
mvg,
Hans.
Als er geen bougies inzitten is er ook geen kompressie.
In mijn vorige antwoord zei ik al : f.ck , niet gelezen!
Als je dat zware punt hebt , kan het zijn dat de cylinders bovenin/onderin staan en omdat je al een tijdje geen smering meer hebt kan dit een zwaarpunt zijn om met de hand door te draaien, lijkt me.
Als de distributie op tijd staat , en dat denk ik nou toch wel , dan moet die auto starten , als het niet ergens anders aan ligt.
Ik denk dat je alles nog eens rustig moet nalopen .
mvg,
Hans.
en voor zo ver ik het begreep draaide hij zonder distrubutsie riem er om en dus neem hij de kleppen niet mee.
gr tijne
19 jaar
Ik begrijp het,daarom dacht ik aan het bovenin/onderin staan van de zuigers.
En nou afmonteren die hap , en starten! (oeps , sorry ! )
Mvg,
Hans.
Sleutelvriendjes, wat hebben jullie me laten schrikken. Ik zag me al naar de sloop slepen. Ik hoop dat het alleen een kwestie van smeren is. De olie is allang weer aangevuld. Ik moet dus niet meer denken dat dat misschien het startprobleem veroorzaakt. Dan ga ik voor blauwe vonken!
Groetjes,
Maarten
19 jaar
oke sorry ik heb het verkeert gelezen ik dacht dat je het zonder distrubuties draaide sorry sorry mijn fout.
dus nieuwe verdellerkap en rotor er op en schuren met die bak heeft nu lang genoeg stil gestaant toch???? :):):):)
gr tijne
19 jaar
Geeft niet Tijne!
Trouwens, ik DRAAIDE om de boel op tijd te zetten ook zonder distriebutieriem. Kan toch ook niet anders? En wat dan nog? Ik draai toch alleen de zuigers op en neer?
Groetjes,
Maarten
19 jaar
Dan raak je allicht een openstaande klep.
19 jaar
Dat kan niet zonder distributie riem !
Maar weet je wat ik denk?
Dat er met het breken van de distributie riem al een klep geraakt is .
Hoe is dat toen gegaan ,sloeg de motor af of wat?
mvg,
Hans.
Beste Hans,
Ik wilde na stukjes gereden te hebben, na geparkeerd te zijn geweest, weer wegrijden. Het starten lukte opeens niet meer.
Wel heb ik, toen ik weggesleept werd, geprobeerd (!) te starten (in z'n twee)! DAT kan natuurlijk wel iets hebben veroorzaakt. Maar ik dacht dat deze Kadett geen kromme kleppen kon krijgen van een kapotte distributieriem?
Groetjes,
Maarten
19 jaar
hans,
dat kan wel zonder distrubutieriem want er staat altijd een klep open hoe de nokken as ook staat en dus ook als de riem er af is.
maarten,
ik ben bang dat toen je tijdens het slepen geprobeert heb te starten dat het toen mis is gegaan want toen hij niet starte zijn de tantjes van de riem waarschijnlijk weggevaagt en door daarna te starten(terwijl de distrubutie niet meer goed stond)heb je kans dat hij of een klep heeft geraakt of dat hij ontbranding heeft gehad met openstaande inlaat kleppen en dat dan meschien (erg ver gezocht) de injektor/s zwaar zijn vervuilt en nu niet open willen)
dit is het enige wat ik me nog kan bedenken en anders ben ik toch bang dat je kop er af moet.
gr tijne
19 jaar
Tijne, wat een details die ik niet ken. Lullig zeg! Goede kans dat je gelijk hebt. Het verklaart misschien wel waarom hij niet meer start.
Ik heb nog nooit een kop verwijderd en ik denk niet dat ik daar zomaar aan begin. Ik hoor deze dingen voor het eerst, en ik leer wel snel denk ik, maar ik kan het me niet veroorloven fouten te maken. Ik raak dan steeds verder in de ellende. Dan gaat het toch nog geld kosten!
K"t!
Maarten
19 jaar
maarten,
het is allemaal alleen maar het zou kunnen he vergeet dat niet.
maar heb je nou al een goede rotor en verdelerkap er op zitten?
zo nee ga die dan eerst hallen bij een auto comfor of zo en zet die er op en kijk wat er gebeurt.
gr tijne
19 jaar
OK Tijne, prima.
Mañana wil ik dat doen. Tussen hoop en vrees zal ik de poging wagen.
Groetjes en - ook al is het nieuws slecht - ontzettend bedankt voor jullie betrokkenheid en wellicht de juiste diagnose!
Maarten
Ik laat het horen!
19 jaar
hoi maarten,
hoe is het afgelopen met je kadett. heb je hem nog aan de gang gekregen?
gr.
martin,
19 jaar
Beste Martin,
Allereerst heel erg bedankt voor je betrokkenheid. Leuk weer wat van je te horen.
Ik ben een beetje lam geslagen wat betreft mijn auto. De vrees dat iets met een of meer kleppen het zware draaimoment veroorzaakt, de vermoedde kosten plus het gebrek daaraan op dit moment heeft mij een pijnlijk afwachtende houding gegeven.
Misschien kan ik hem binnenkort als ik een betaling binnenkrijg naar een monteur brengen..
Ik laat het hoe dan ook horen.
Groetjes,
Maarten
19 jaar
klote.
ik hoop dat het achteraf allemaal mee valt.
ik denk dat de iedeeen hier ook wel een beetje op zijn.
misschien is het iets kleins, laten we hopen.
gr.
martin
19 jaar
Hallo beste vrienden,
Een beetje laat, en misschien lezen jullie dit helemaal niet, maar mijn garageman (met groene vingers!)zei dat de boel van binnen stuk was, en dat hij (voor mij onbegrijpelijk!) niet op tijd stond na mijn montage, maar bovenal dat de motorophanging verroest was, en dat ik hem maar beter op kon geven. Tja, dat was het droeve einde van onze kadett. Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor de tijd en moeite die jullie in mijn probleemkar gestopt hebben!
Ik ben zojuist (na de inzinking die maanden duurde) voor (de geleende som van) 2500 euro in het bezit gekomen van een Astra 1.8 CDX uit 1996 met slechts 80.000 KM op de teller, van buiten en van binnen als nieuw en voorzien van bijna elk comfort! Mijn misère is nu blijdschap. Nu hopen dat de soep niet bedorven is.
Ik kom terug met verzoeken om jullie kennis te vernemen over deze auto als het mis gaat!
Groetjes,
Maarten
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar