Hallo,
heb de hele middag aan de corsa van een vriend lopen knutselen, maar krijg m maar niet aan de praat. Probleem was dat de startmotor niet meer draaide, dus deze hebben we vervangen. Nu draait de nieuwe startmotor perfect maar hij krijgt de motor maar niet op gang. Bobine geeft vonk maar de bougiekabels geven geen vonk door. Erg vreemd want hij had altijd een probleem met de startmotor (sloeg over, deed daarna helemaal niets meer) maar verder liep ie perfect. Misschien iets te zuinig afgesteld maar dat mag geen probleem zijn met aangetrokken choke.
We zijn wel een vreemd kabeltje tegengekomen dat nergens naartoe gaat. Ik meen dat ie blauw met een geel streepje was, det zoeen als op de dynamo, verdwijnt ook in dezelfde kabelboom. Aan de lengte van het kabeltje te zien moet ie ergens in de buurt van de startmotor hebben gezeten. Ik gok dat het van de krukassensor is en dat dat ook het hele probleem is, maar waar ik dan moet gaan zoeken is mij een raadsel. Wie weet raad?
Oja, na tig keer starten was de accu leeg, het vreemde was dat vlak voordat ie leeg was de startmotor door bleef draaien, terwijl de sleutel uit het contact was. Een paar seconden later was de accu echt dood.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat de startmotor door liep komt waarschijnlijk doordat de bendix blijft hangen en de startmotor zichzelf daardoor van stroom voorziet. Het lijkt erop dat je 2 problemen hebt. Eerst ff de accu laden, als je dan vervolgens wel vonk hebt na bobine maar niet op de bougies(die je uiteraard wel ff aan massa moet leggen)moet je het zoeken in de bougie kabels. Controleer ook ff de electrode afstand van de bougies. Misschien is het nu veel natter buiten, dat kan de oorzaak zijn dat ie eerst wel goed liep en nu niet meer. Het is momenteel zeer vochtig buiten. Suc6
bougiekabels zijn nog geen jaar oud. We hebben de vonktest gedaan door een schroevendraaier in de kabels te steken en deze bovenop het blok te leggen. De bougies zelf zijn trouwens net een maand oud...
18 jaar
Als ie wel vonkt bij bobine, en niet aan het andere eind van de kabels, kan het niet anders zijn dan dat je verdelerkap overleden is, als je kabels idd goed zijn. Is het wel echt weer voor momenteel. Als je een slechte verdelerkap hebt krijg je nu echt wel problemen. Ook ff rotor vernieuwen dan.
dus dat zou betekenen dat de startmotor en de verdelerkap tegelijkertijd zijn overleden? Apart...
Weet iemand overigens wat het kabeltje is die uit dezelfde kabelboom komt als het kabeltje richting dynamo, en ook in dezelfde kleur (blauw/geel). Deze hangt nu onbestemd los, waarschijnlijk losgeraakt bij het vervangen van de startmotor.
18 jaar
Slaat de rotor niet door naar massa?.
Is dat kabeltje wat los hangt niet van de oliedrukzender los geraakt.
Hans
"Slaat de rotor niet door naar massa?."
hoe bedoel je dit, en hoe kan ik het controleren?
"Is dat kabeltje wat los hangt niet van de oliedrukzender los geraakt."
Als dat het is, kan dat dan kwaad?
18 jaar
Verdeelkap er af halen en de bobinekabel uit de verdeelkap trekken.
De bobinekabel op 1 centimeter van het midden van de rotor houden en dan iemand laten starten,dan mag er geen vonk overspringen als dat wel gebeurd is de rotor kapot(slaat door naar massa)
Als het kabeltje van de oliedrukzender af is,dan brand het oliedruklampje niet als je het contact aan zet.
Hans
je zou niet de eerste zijn die 2 storingen tegelijk heeft, is helemaal niet zo apart. vooral als ie een paar dagen heeft stilgestaan.....
Oliedruklampje brandt gewoon...
Bij jouw testmanier springt er geen vonk over, dus dat is goed?
Hij heeft overigens niet een paar dagen stilgestaan. De avond ervoor is er nog een stuk mee gereden en de ochtend daarna begon de ellende.
18 jaar
Als ik jou was zal ik voor de zekerheid toch even een nieuwe rotor+verdelerkap kopen, kost maar een paar euro en dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.
Draai er eens een bougie uit en houd deze dan tijdens het starten tegen bijv. het blok, is er echt geen duidelijke blauwe vonk?
18 jaar
is dat blauwe kabeltje van jou niet van de temp sensor ?op het inlaatspruitstuk? verdeelkap en rotor zal niet meer dan ¤ 15,- kosten
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar