auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Corsa: nieuwe startmotor en nu start ie niet meer

Bouwjaar: 1988

Hallo,

heb de hele middag aan de corsa van een vriend lopen knutselen, maar krijg m maar niet aan de praat. Probleem was dat de startmotor niet meer draaide, dus deze hebben we vervangen. Nu draait de nieuwe startmotor perfect maar hij krijgt de motor maar niet op gang. Bobine geeft vonk maar de bougiekabels geven geen vonk door. Erg vreemd want hij had altijd een probleem met de startmotor (sloeg over, deed daarna helemaal niets meer) maar verder liep ie perfect. Misschien iets te zuinig afgesteld maar dat mag geen probleem zijn met aangetrokken choke.
We zijn wel een vreemd kabeltje tegengekomen dat nergens naartoe gaat. Ik meen dat ie blauw met een geel streepje was, det zoeen als op de dynamo, verdwijnt ook in dezelfde kabelboom. Aan de lengte van het kabeltje te zien moet ie ergens in de buurt van de startmotor hebben gezeten. Ik gok dat het van de krukassensor is en dat dat ook het hele probleem is, maar waar ik dan moet gaan zoeken is mij een raadsel. Wie weet raad?
Oja, na tig keer starten was de accu leeg, het vreemde was dat vlak voordat ie leeg was de startmotor door bleef draaien, terwijl de sleutel uit het contact was. Een paar seconden later was de accu echt dood.

Geplaatst door

B--E--N (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat de startmotor door liep komt waarschijnlijk doordat de bendix blijft hangen en de startmotor zichzelf daardoor van stroom voorziet. Het lijkt erop dat je 2 problemen hebt. Eerst ff de accu laden, als je dan vervolgens wel vonk hebt na bobine maar niet op de bougies(die je uiteraard wel ff aan massa moet leggen)moet je het zoeken in de bougie kabels. Controleer ook ff de electrode afstand van de bougies. Misschien is het nu veel natter buiten, dat kan de oorzaak zijn dat ie eerst wel goed liep en nu niet meer. Het is momenteel zeer vochtig buiten. Suc6

sytze 0
badge

18 jaar

bougiekabels zijn nog geen jaar oud. We hebben de vonktest gedaan door een schroevendraaier in de kabels te steken en deze bovenop het blok te leggen. De bougies zelf zijn trouwens net een maand oud...

B--E--N 0

18 jaar

Als ie wel vonkt bij bobine, en niet aan het andere eind van de kabels, kan het niet anders zijn dan dat je verdelerkap overleden is, als je kabels idd goed zijn. Is het wel echt weer voor momenteel. Als je een slechte verdelerkap hebt krijg je nu echt wel problemen. Ook ff rotor vernieuwen dan.

sytze 0
badge

18 jaar

dus dat zou betekenen dat de startmotor en de verdelerkap tegelijkertijd zijn overleden? Apart...

Weet iemand overigens wat het kabeltje is die uit dezelfde kabelboom komt als het kabeltje richting dynamo, en ook in dezelfde kleur (blauw/geel). Deze hangt nu onbestemd los, waarschijnlijk losgeraakt bij het vervangen van de startmotor.

B--E--N 0

18 jaar

Slaat de rotor niet door naar massa?.
Is dat kabeltje wat los hangt niet van de oliedrukzender los geraakt.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

"Slaat de rotor niet door naar massa?."
hoe bedoel je dit, en hoe kan ik het controleren?

"Is dat kabeltje wat los hangt niet van de oliedrukzender los geraakt."
Als dat het is, kan dat dan kwaad?

B--E--N 0

18 jaar

Verdeelkap er af halen en de bobinekabel uit de verdeelkap trekken.
De bobinekabel op 1 centimeter van het midden van de rotor houden en dan iemand laten starten,dan mag er geen vonk overspringen als dat wel gebeurd is de rotor kapot(slaat door naar massa)

Als het kabeltje van de oliedrukzender af is,dan brand het oliedruklampje niet als je het contact aan zet.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

je zou niet de eerste zijn die 2 storingen tegelijk heeft, is helemaal niet zo apart. vooral als ie een paar dagen heeft stilgestaan.....

sytze 0
badge

18 jaar

Oliedruklampje brandt gewoon...
Bij jouw testmanier springt er geen vonk over, dus dat is goed?

Hij heeft overigens niet een paar dagen stilgestaan. De avond ervoor is er nog een stuk mee gereden en de ochtend daarna begon de ellende.

B--E--N 0

18 jaar

Als ik jou was zal ik voor de zekerheid toch even een nieuwe rotor+verdelerkap kopen, kost maar een paar euro en dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.

Draai er eens een bougie uit en houd deze dan tijdens het starten tegen bijv. het blok, is er echt geen duidelijke blauwe vonk?

is dat blauwe kabeltje van jou niet van de temp sensor ?op het inlaatspruitstuk? verdeelkap en rotor zal niet meer dan ¤ 15,- kosten

stefan84 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.