Opel Signum 2004: noodloop

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 3200, Vermogen (kw): 155

Af en toe als ik mijn auto start, start deze in de noodloop en kan ik rijden in de 2 en de 5. heb hem meerdere keren uitgelezen en er komen stuk of 17 fouten uit.
iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken.

het sleuteltje brand dan als ik rijd en ESP brand en motormanagment.

soms verdwijnt het ook zo weer 3 a 4 maand en is alles goed.

op dit moment verwijderen de codes niet meer en blijf hij in de noodloop.

weet me geen raar meer. iemand?

gr bennie

Bkollen

Geplaatst door Bkollen (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Signum? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Bkollen (0), 5 jaar geleden

hier de foutmeldingen

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Een flink aantal foutcodes heeft betrekking op de Can-bus. Kennelijk missen er messages tussen diverse modules.
Het uitlezen gaat ook via die Can-bus en ik mis de foutcodes uit de versnellingsbak.
Die codes moeten er zijn, want bij de motor is zowel P0700 aanwezig als P1700.
P0700 geeft aan dat er foutcodes in de versnellingsbak computer zitten en P1700 zegt dat de bak (mede) de MIL heeft aangezet.
De MIL is wat jij motormanagement lamp noemt.

Gezien het missen van de bak bij het uitlezen denk ik dat de can-bus aandrijving in de bak-computer defect is.
Een jaar geleden deed je versnellingsbak computer nog wel mee bij het uitlezen.
Maar de foutcode op de gasklepregeling (p1526) zat er ook toen al in.
Alleen maar wissen van de foutcode lost het probleem niet op.

Verder zijn er diverse codes die met het mengsel te maken hebben - P0170 en P0173.
Daarnaast is er ook P0100 aanwezig - een fout op de luchtmassa meter.
Een sterk verouderde luchtmassa meter kan de mengselfouten (P0170 en P0173) veroorzaken
Maar ook valse lucht kan dit doen.

Op dit moment is nog niet bekend of het mengsel te rijk of te arm is.
Daarvoor moet je de Long Term Fuel Trim uitlezen. Is die positief dan is het mengsel te arm..

bennie1987k (0), 5 jaar geleden

Goedenmorgen oldford.
allereerst bedankt voor de info, ik had de auto vrijdag uit laten lezen en de storingen gingen niet weg. naar huis gereden en een uur later weer de auto gestart en de storingen zijn allemaal weg. heel apart weer.

Echter weet ik dat ze ook weer terug zullen komen.

paar weken terug heb ik m ook uitgelezen toen de storingen erin zaten met een ander uitlees aparaat. en toen stond die code er wel in waar u het over hebt van de versnellingsbak. het gaat om de volgende code.

P0700 Transmissie regelsysteem (MIL aanvraag) EOBD.
P1895 Motorkoppelsignaal/Intermitterend

Ik zal de luchtmassa meter er eens uit halen en even kijken hoe ik deze door kan meten, of kan dit alleen als het voertuig rijd?

Ben van plan om eind deze maand mijn versnellingsbak te laten flushen, olie en filter te vervangen.

ook schommelt mijn toerental een heel klein beetje, ben benieuwd als ik dit laat doen, incl het vernieuwen van mijn LMM dat de problemen weg zijn.

verder nog bijzonderheden?
mvg bennie

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Hoe weet je dat na dat uurtje thuis de foutcodes allemaal weg waren?

Geen van de voorgestelde acties gaat ook maar enig effect hebben op de elektrische problemen die je hebt.
En dan bedoel ik uitval van de can-bus, het motorkoppelsignaal en de bediening van de gasklep.
Misschien dat vernieuwing van de LMM (als die al defect is) de mengsel storingen kan oplossen.
Maar voor hetzelfde geld worden die door iets heel anders geforceerd en is de foutcode op de LMM een gevolg.

bennie1987k (0), 5 jaar geleden

Beste oldford,

Ik zie dat ze weg zijn omdat de auto normaal rijdt en de storing lampjes zijn allemaal uit en blijven ook uit.

Echter zoals ik al had verwacht, na 4 dagen niet gereden te hebben heb ik vanmorgen de auto gestart, en steeksleutel lampje (service) bleef branden, toch weg gereden en na 5 minuten begon mijn ESP wederom te branden. en Ja hoor direct mijn motormanagement lampje aan en in de noodloop.

De auto rijd ook gewoon normaal totdat mijn motor lampje gaat branden en vanaf dan in de noodloop vliegt.

bennie1987k (0), 5 jaar geleden

Ik heb even een beetje gezocht op internet en achter de volgende dingen gekomen.

mijn meting op de lambda moet tussen de 0,1 en de 0,9 schommelen.
deze van mij is tussen de 0,14 en de 0,24. dit ga ik d us echter even na zoeken als de waardes wel echt kloppen.

Een luchtslang zat los en heeft een scheurtje, sluit dus niet goed aan en ga ik even verhelpen vanavond. aan welk stuk deze aansluit durf ik niet te zeggen, aan de achterkant boven op de inlaat. foto volgt.

en vanavond zal ik ook de EGR even reinigen en de inlaat is los halen en controleren op lekkage.

dit kunnen toch symptonen zijn van een beginnende storing die alsmaar groter word door opeenvolgende storingen, valse lucht, arm mengsel, verkeerde inspuiting onregelmatig toerental, lambda etc etc.?

mvg bennie, foto van luchtslang volgt vanmiddag.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het lijkt erop dat je een mogelijke oorzaak hebt gevonden voor de foutmeldingen P0170 en P0173.
Als je mazzel hebt verdwijnt ook de P0100 na reparatie van de slang.
Ik zou overigens wel een nieuwe slang bestellen.

Als de lambda continue tussen de grofweg 0,1 en 0,2 volt aangeeft dan krijg je die P017x meldingen.
Je vermeldt overigens de waardes van 1 lambdasonde, je hebt er echter 2. Er zit er eentje aan beide zijden.

bennie1987k (0), 5 jaar geleden

hallo oldford,
ik heb de andere ook gemeten en die waardes lagen tussen de 0.1 en 0.4 .
Heb ook alle lucht slangen bespoten met remmenreiniger maar helaas zonder gevolg. zie fotos voor de vieze inlaat en egr die ik schoongemaakt heb. en t kapotte stukje slang wat eroverheen was geschoven door de oude eigenaar.

tot zover bedankt.
mvg bennie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Signum of stel zelf een nieuwe vraag.