auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Signum 2004: Wat is dit onderdeel van de uitlaat / noodloop storing

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 3200, Vermogen (kw): 155

Goedenavond,
Ik heb zeer waarschijnlijk mijn katalysator kapot,maar welke?
Heb iik nu 3 katalysatoren of ben ik gek aan het worden.

Alle 4 de lambdas zijn goed, doorgemeten en allemaal tussen de 0.1 & 0.9V

Ik heb op het bolle stuk geslagen met een hamer en ja de storing veranderde en kon weer paar weekjes fatsoenlijk rijden.

Nu echter na 100mtr vliegt hij direc in de noodloop

Ik heb 2 katalysatoren bij het blok voor cil. 1 3 en 5
En 1 voor 2.4 en 6e cil. Alleen het tussen stuk waar de pijpen bij elkaar komen weet ik niet wat het is
Ik bedoel vanaf de 2 pijpen die samen komen, het flexibele stuk en dan die bak wat er komt.

Er zit geen sensor op.

Wie wat wat dit is, ik denk dat die verstopt zit en daardoor verkeerde waardes doorgeeft en in de noodloop vliegt.

Geplaatst door

Bkollen (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Schommelen alle 4 de lambda's tussen de 0,1V & 0,9V? Dus ook de beide lambda sondes na de kat?
Dan zijn beide katalysatoren voor deze sondes defect (werken onvoldoende).
Wat zijn de uitgelezen foutcodes?

Zie voor scope beelden en uitleg: https://www.picoauto.com/library/case-st...

oldford 0
badge

6 jaar

Hey oldford, ik heb gemeten op de zwarte en de witte draad, alle 4 de lambdas zijn t zelfde, en alle waardes lagen tussen de 0,1 en 0,9 en bleven hierop staan. Ze schommelden niet. De een was 0.2 de ander 0.4 de ander 0.3. .

Heb ze er alle 4 uit gehaald maar fysiek niks ernstigs gezien. Kreeg net te horen dst t achterste gedeelte ook een kat is ( zie foto) en die verstopt/vervuild kan zijn/zitten

Bkollen 0

6 jaar

Ik krijg de indruk dat je ofwel op de verkeerde draden meet, dan wel dat er veel meer aan de hand is.
De lambdasondes voor de kat moeten schommelen, anders is er iets niet goed met de lambdaregeling.
Dat idee wordt versterkt omdat je zegt: "Nu echter na 100mtr vliegt hij direc in de noodloop"

Laat de auto eens uitlezen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.
Dat kan uiteindelijk wel eens een stuk goedkoper zijn als op de gok dure katalysatoren vervangen die niet defect zijn.

oldford 0
badge

6 jaar

Beste oldford, ik ben uit gegaan van deze informatie

Kan het nog een keer doormeten om voor de zekerheid ff te checken.

Mvg bennie

Bkollen 0

6 jaar

Het aangehaalde verhaal zegt meten tussen de Zwarte draad en de GRIJZE (niet wit) draad.
Het stelt ook dat de lambdasonde moet schommelen (oud verhaal dat alleen voor ouderwetse lambdasondes voor de kat geldt).
Het probleem met het verhaal is dat het stelt dat je de stekker van de lambdasonde los moet halen. Op dat moment wordt er een fout geconstateerd door de motor-computer en die zal dan de lambdaregeling voor die kant van de motor stop zetten.
Het mengsel wordt dan niet meer geregeld en de lambdasonde zal zeer waarschijnlijk niet schommelen.
Veel beter is het om met de stekker aangesloten te meten achter in de stekker met een naald of speciaal gereedschap daarvoor. Dan meet je (hopelijk) met de lamdaregeling actief en dan zal het signaal van de voorste lambdasondes schommelen.
Als alternatief kun je ook de zogenaamde live data met een uitleesapparaat uitlezen, dan zie je ook de waardes van de signalen van de lambdasondes.

Welke kleuren hebben de 4 draden bij jou?

oldford 0
badge

6 jaar

Klopt heb het verkeerd getypt heb gemeten op de zwarte en de grijze, de 2 buitenste kabels, en heb ze idd losgekoppeld. Stuk voor stuk. Als ik de auto dan start zit de storing er niet in en zou deze dan toch moeten schommelen, ik ga het wat u zegt ook even proberen terwijl de stekker nog aangesloten is.

Morgen jarig, vrijdag laat ik het je weten.

Mvg bennie

En volgens mij waren de kleuren VLNR, zwart, grijs grijswit, en wit

Bkollen 0

6 jaar

Het schommelen komt omdat de motor-computer het mengsel continue aan het regelen is tussen arm en rijk.
Dit wordt gedaan aan de hand van het signaal van de lambdasondes.

Als je een sonde lostrekt kan de motor-computer niet meer zien of het mengsel rijk of arm is.
Hoe kun je dan regelen? Het antwoord is dus: Niet. En dus schommelt het signaal niet meer.
Overigens het signaal van de sondes na de kat mag juist Niet schommelen.
Schommelen die wel dan is dat het teken dat de katalysator defect is.

Alvast gefeliciteerd met je verjaardag.

oldford 0
badge

6 jaar

Beste oldford,
Heb 1 nieuwe lambdasonde gekocht en deze stuk voor stuk vervangen en elke keer motor starten en checken als ie in de noodloop vliegt. Van de 4 x vloog hij 3x in de noodloop.

De laatste blijkt dus kapot te zijn, na testrit van 10km.

Morgen vroeg ga ik nog ff 150km rijden en kijken wat ie doet.

Dit geeft me al een bijzonder goed gevoel haha

Zit nu een 2e handse sonde in van 40euro.

Tot nu toe probleem opgelost.

Bedankt voor uw aandacht

Bkollen 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Signum of stel zelf een nieuwe vraag.