Hallo Sleutelaars.
Ik moet binnenkort bij een Opel Manta A uit 1974 een olielekkage verhelpen welke volgens mij via het asje van de ontsteking naar buiten word gedrukt.
Nu weet ik niet precies of de benzinepomp aansluiting hiervoor ook gedemonteerd moet worden, en of dat pakkingen zijn die lekken of O-ringen.
Verders moet ik ook de kleppen stellen maar ik lees dat dit met een draaien motor dient te geschieden, of kan dit toch wel met stilstaande motor?
Hopelijk kan iemand mij hierover info geven ?
mvg : Frans5
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kleppen stellen is gemakkelijk met draaienden motor
moet trouwens ook
je moet wel een spatplaatje er over leggen bij de ketting
anders zit je onder
van die ontsteking is wel erg lang geleden
dacht dat er een kering zat
benzine pomp zit op een andereplaats
http://oldtimeropelforum.nl/forum/index....
anders moet je hier even neuzen dat zij,n de oldtimer boij,s
Als het daar lekt heb je carterdruk. Dunne slangetje op kleppendeksel moet zijn werk goed kunnen doen. Onder de ontsteking zit een papieren ringetje en op de as in de ontsteking een pertinax plaatje. Ontsteking kan er alleen uit met de benzine-pomp er af.Let er op dat de ontsteking er in de zelfde stand weer terug geplaatst wordt. Bosch-ontsteking heeft een merkteken aan de rand voor cil;inder 1 . Groeten.
Wat het stellen van de kleppen betreft is dat niet nodig een 1900 motor van dit bouwjaar heeft al hydraulische klepstoters. De koppakking is wel heel kwetsbaar bij deze motor, doordat de olie en koelkanalen dicht bij de cilinderwanden lopen blaas je de pakking er zo uit zeker als je een sportieve rijstijl hebt.
13 jaar
Ronny530: de 1900N en 1900S motor had in die tijd geen hydrolische stoters. Wel de 1900SH motor.( H=hydrolic) Dit kun je controleren bij het motornummer. Staat aan de linkerzijde vermeld op het blok onder de bougies van cil. 1 en 2.
punchy: Klepspeling warm 0,30 mm zowel in- als uitlaat. Moet inderdaad eigenlijk met draaiende motor afgesteld worden maar gaat met stilstaande motor ook uitstekend. Wel goed opletten dan dat de tuimelaars dan vlak liggen.
De oudere motoren hadden veel last van olielekkage tussen cilinderkop en distributiedeksel. Nadien is dat verbeterd door 2 extra inbusbouten te plaatsen in de voorste rand van de cilinderkop zodat die beter afdicht op de distributiedeksel.
Kijk dus ook even of deze motor ook al die 2 extra inbusbouten heeft en niet toevallig daar lekt.
Een ander zwak punt is/was altijd de inwendige olieafdichting van de benzinepomp. De olie lekt dan via het beluchtingsgaatje in het pomphuis naar buiten.
Oké is al weer een lange tijd geleden dat ik Opels met deze motor gereden heb de 1900SH was toch wel de meest gangbare voor de Rekord tenminste. Ik weet nog wel dat het een lange slag motor is die hoog toerental niet kon waarderen.
13 jaar
1900 motor: 1897 cc boring x slag: 93 x 69,8 mm. Korte slag dus. En inderdaad: de SH-motor werd alleen in de Rekord gemonteerd, te beginnen bij de Rekord D 1975.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Manta of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar