Hoi Allemaal,
mijn Zafira lekt olie. Eerst zat de lekkage bij de Oliefilter (die is door de dealer vervangen) en lekt daar niet meer.
Echter lekt hij ook nog links van het blok dus bij de aandrijfriem / distributie riem.
Enige idee wat dit zou kunnen zijn? en wat gaat het kosten.
Kan je dit zelf want heb net 475 aan de auto uitgegeven. (stuurstangkogels) oliefilter en nieuwe olie en 80% werkloon!
auto heeft net 146.000 gelopen
Auto rijdt net 110.000 op lpg.
En is er geen manier om het uit te sluiten wat er lekt? opel dealer scheept me continue af en gooit met schrikbarende prijzen. Hele dag werk = 800 euro :(
gr,
Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat snap ik heel goed, dealer rekent woekerprijzen.
Ik zou een bus remreiniger pakken en de boel een goed vetvrij en schoon maken.
Een 16v opelblok is zelden droog dus denk niet meteen het ergste.
Moeten er echt liters in? of zweet het gewoon...een 16v verbruikt altijd meer dan gemiddeld olie, ook geen probleem worden ze stokoud mee.
Haal het bovenste kapje eens los over je dis riem...is het droog hieronder, met name de riem?
Komt het onder weg of boven?
Je aan de disriemzijde twee uitgangen naar buiten waar het kan lekken dat zijn de keeringen van de nokkenassen en van de krukas.
Dit kost niet meer dan de prijs van het vervangen van een distributieriem in dit geval plus een keerring.
Tweede kan zijn dat de pakking lekt tussen carter en onderblok.
Goed kijken... het is een beetje volgebouwd, kap bovenop motor kan eraf voor beter zicht, hoeft er ook niet meteen weer op is puur voor sier.
laat maar weten wat je aantreft,
succes !
Zou hij ook niet bij de oliepomp kunnen lekken Christiaan
12 jaar
Hoi,
Kwam vanavond thuis aan en mijn vrouw is toch weer langs de dealer geweest. Ze kunnen niet vertellen waar de auto lekt. Hier een vermoeden:
1, krukas keering (kosten 210 euro)
2, Oliepomp is lek dan kwam er 286 euro bij...
Ze vermelden meteen dat dan de distributieset + waterpomp vervangen moest worden... kosten totaal 805 exclusief (alle prijzen zijn exclusief.)
Wat ik me dan afvraag he, ik heb net 11000? a 15000? met deze riem gereden die is er deze zomer eronder gekomen door dezelfde garage.
Ja anders kon de riem knappen????
Verkopen ze me nu een broodtje aap? ik vind het een heel raar verhaal en lijkt dat ze gewoon geld willen verdienen.
Even over het blok:
Ik heb mijn blok laatst helemaal schoon gespoten door de olielekkage van de oliefilter en het blok is eigenlijk vlekkeloos schoon. Alles is super droog alleen dus een klein olie lijntje die bij de aandrijfsnaar? weg lijkt te komen.
Ik zal even die kap boven de Dis riem eraf halen en kijken waar het eventueel lekt..
Er moeten geen liters in maar er hangen wel druppels olie onder de auto bij de karterbak. Hoeveel die lekt is eigenlijk nog niet te zeggen.
Bedankt vast voor jullie tips, ik ga dus eerst de boel demonteren en zelf goed onderzoeken waar het weg komt eventueel met foto's en meld me dan weer.
gr,
Tim
12 jaar
Oliepomp zou idd ook kunnen maar das beetje moeilijk waar te nemen soms.
Als een disriem eraf is geweest kun je hem er weer op leggen maar doordat ie van spanning is geweest willen ze wel eens vroegtijdig knappen dus vandaar dat het advies is altijd weer vervangen.
Ik zou even verder neuzen bij andere bedrijven... dit moet veel goedkoper kunnen.
morgen gaat een vriend van een vriend :) er naar kijken. Hij werkt bij een auto garage en kan dus uitsluitsel geven wat er scheelt.
Weet je wat de ellende is met opel, de dis riem moet eral af bij 66.000 km! dan raden ze ook nog de waterpomp aan te vervangen want die kan ook stuk lopen (al eens gehad).
aan onderdelen zit je dan al aan hoge kosten. heb dus de laatste keer niet de waterpomp vervangen en die doet nog prima.
Betekend wel dat hij nu wel vervangen moet worden anders vraag je om problemen als de boel net weer dichtzit.
Dus eigenlijk met andere woorden : IK hoop dat het de carterpakking is.... ;)
Ik heb vanmiddag zelf even heel goed gekeken en de olie komt onderin weg ergens.boven is alles droog...
Ik laat morgen wel weten wat er scheelt.
bedankt weer voor de tips. morgen meer info.
gr Tim
12 jaar
Ja niet alleen opel hoor, heb je met veel meer auto's.
Gewoon de onderdelen kopen als distributieset met waterpomp bij een van de betere automaterialenzaken ... scheelt al een flinke hoop.
Ik hoop met u mee ...:D
oke vanmorgen gereden naar de monteur... kreeg onderweg een lampje wat op een accu leek met een sterretje in het midden. Ik auto aan de kant en boekje erbij (opel he mag je wel bij je hebben!) bleek een storing op de electronische hulp koelmotor systeem? of een storing op de airco unit? je mag verder rijden hiermee.... nou dat ging amper!!
Auto bokte en stotterde als een gek echt nie leuk meer. Auto weer aan de kant motor uit weer starten melding opeens weg en auto liep weer normaal.
Ik heb de monteur in ieder geval gered en die gaat nu vandaag zijn aandacht eraan besteden.
Wat ik er eerlijk bij moet vermelden is dat ik al dik 1 jaar met een storing rijdt dat de thermometer niet omhoog gaat met warme auto. Vooral met vochtige dagen heeft ie daar last van.
Persoonlijk denk ik dat er nu echt iets doorgerot is aan bedrading ofzo? Of een mallfunction in de thermostaat (die weerstand in de radiator?)
Nouja mocht iemand nog weten wat dit is..... ik past het vervolg zsm..
gr, Tim
12 jaar
Nou nou niet zo kleinerend naar opel he :D
Ik rijd een Vectra B van 1998 met een X16XEL blok en dat ding wil gewoonweg niet stuk...
Ik verdenk eerder de meter zelf , ze wijn zowiezo niet erg nauwkeurig.
Aircomelding en het stotteren kan ik zo niet verklaren, misschien een storing in temperatuurweegave naar de ECU.
Heb je uitleesmogelijkheden?
:) Christiaan je hebt wel op hout afgeklopt toch ;)
Meter zou kunnen al heb ik van de zomer het complete dasboard omgesoldeerd naar witte led verlichting. (ja kun je ook kant en klaar kopen maar op deze manier koste het me niets) ik heb toen de meter getest met een lage spanning en daar werkte hij telkens als de spanning erop stond. (ben wel wat technisch ;) ).
Heb alleen geen ODB meter? zoiets heet dat toch... dus geen uitlees mogelijkheden.
Naja hopen dat de monteur het vindt..
Wel super dat je steeds reageert Dikke duim. scheelt mij een hoop zorgen gezien ik steeds wil weten wat er scheelt.
gr, Tim
12 jaar
Ha ha alles wat jezelf in elkaar knutselt en nog werkt ook geeft altijd meer voldoening dan kant en klaar kopen.
Ja OBD meter of met knippercode van auto zelf, misschien heeft iemand van de lezers het codeoverzicht.
dan komt het uit de aansturing van de meter zelf, spanningstabalisatie of de sensor.
bedankt voor de dikke duim ik ben al weer een paar cm gegroeid ha ha
tiss meer dat ik die lelijke oranje kleur zat was :) dus alles is WIT zelfs de radio en dat was me toch een pokke werk met die ssd leds...
Ik wacht het wel even af vandaag wat eruit komt.
daarna maar verder kijken. Kan natuurlijk vocht zijn in het elektronische systeem want ik heb natuurlijk met de hoge druk vorige week de boel schoongespoten op het blok...
We zullen zien.
ik hou je op de hoogte.
fijne dag.
12 jaar
Nou ff snel een status. Monteur heeft er naar gekeken, kon zo niet de oorzaak vinden van de koelsysteem melding.
Hij heeft wel een olie sensor iets aangedraaid in het carter die lekte iets. Olie lekkage viel reuze mee en was zo weinig dat hij aanraade om er gewoon mee te rijden. Gewoon olie in de gaten houden en af en toe onder de auto kijken. Bij een plasje olie werd het tijd. Het was nu zonde om alles te vervangen voor zo'n kleine lekkage.
maar goed heb er nu een probleem bij:
De auto stottert nu tijdens het rijden. Weet nog niet of dit het gas systeem is lijkt het een beetje op. Als iemand een idee heeft let me know...
auto sloeg gewoon af tijdens rijden dus je hebt vol gas en dan terugslag omdat er bijvoorbeeld geen ontsteking meer is (lijkt alsof de sleutel omgedraaid wordt).
pff tiss laat :) lastig uit te leggen.
Ik ga morgen ff de boel schoonmaken en nakijken slangetjes etc.
12 jaar
Je moet even kijken of er verschil is tussen gas en benzine... is er geen verschil dan moet je het zoeken in bv de onsteking van de auto.
Valt de toerenteller ook uit ?
Wat je nog kunt proberen is een kleine dope door de olie waarbij de keerringen wat opzwellen en hun oude soepelheid terug krijgen.
De meeste zijn lapmiddeltjes maar er zijn een paar (dure) middelen in de handel waar ik goede resultaten mee heb behaald.
Ga een naar een automaterialenzaak waar ze het merk "LEAK LOCK" verkopen.
En verder nogmaals een 1.6 16v verbruikt een slok olie....
[quote=Toudewolbers]Weet je wat de ellende is met opel, de dis riem moet eral af bij 66.000 km![/quote]
Bij de Z-motoren is de rieminterval 90000 km.
Dat de riem zou kunnen "knappen" door een andere spanning is lariekoek. Deze riem wordt gespannen door een variabele spanrol die de spanning constant houdt. Ik zou eventueel de riem dan vervangen maar de rest laten zitten als dit de laatste keer is vervangen. Idem voor de waterpomp alhoewel je voor goed 6 tientjes later ook geen pomp kunt (laten) vervangen.
@Toudewolbers:
Open voor het nieuwe probleem "afslaan " even een nieuwe topic. Dit heeft niets met de olielekkage te maken.
deze mag dicht. Auto bleef lekken bij de krukaslager. Ondertussen een andere auto voor gekomen.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar