Opel Omega: Oliedruk sensor Opel Omega B caravan X2.0XEV.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X2.0XEV

Hallo Opel liefhebbers,

Ik heb een Opel Omega B caravan X2.0XEV bouwjaar 1998.
Op vakantie motorproblemen gekregen. Oliedruk lampje brandt en motor draait slecht en met flink wat herrie.
Nokkenas is droog. ( Te zien via vul deksel).

Wat is hier het probleem en is de motor nog te redden?

Zelf denk ik dat de motor flink beschadigd is door een te lage oliedruk maar is die motor nog te redden en hoe kan ik dat constateren?

Kan de oliepomp kapot zijn? Komt dat vaak voor?
Is de olie sensor stuk?

Wie heeft er ervaring met dit probleem en wat is een slimme oplossing?

mvg,
Een treurige omega rijder.

mpmfransen

Geplaatst door mpmfransen (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

klinkt inderdaad als te weinig motorolie.
Kan zijn dat de oliepomp te weinig opbrengst heeft,of dat de oliekanaaltjes vervuild zijn.
Hoe ziet je olie er uit??
Maar als ik je zo hoor zou ik zeggen dat je motortje wel een oplazer heeft gehad,helaas...........

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik zit zelf momenteel met een oliedruk probleem.

ik heb hierbij de oliepomp plunjer gerienigd

nu doet ie het weer goed.

zat muurvast.

deze zit direct op de oliepomp (bout aanvoorzijde motor)

Willem

mpmfransen (0), 14 jaar geleden

Hallo Patje Kadetje en Willem 12089,

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga morgen aan de auto sleutelen.
Die oliepomp plunjer? Is die makkelijk bereikbaar? Ik heb wel de tekening gezien in het Haynes service and repair manual. Ik begrijp dat ik die, na aftappen olie, zo kan verwijderen en schoonmaken/vervangen?
Verder lees ik dat de oliepomp bijna nooit kapot gaat! Is dat ook jullie ervaring?

Als de motor te lang zonder olie gedraaid heeft zijn dan alleen de nokkenassen kapot en zijn die redelijk eenvoudig te vervangen? Of zijn de cylinders etc. ook beschadigd?

Ik heb ook al gezocht naar een vervangende motor maar kom wel vaak hetzelfde type tegen maar dan van een Astra. Daar zit de motor dwars in. Is die ook in een omega te bouwen?
Of kan iemand mij aan een hint/adres helpen om te zoeken naar bedrijven die deze motoren leveren?

Nogmaals bedankt voor de hulp, ik vertel de afloop hier natuurlijk! Goed of slecht.

Marcel.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Marcel

Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt,maar ik betwijfel het,als het lampje al brand ( geen / weinig oliedruk ) en de motor een kabaal maakt vrees ik voor je dat de lagers onder ook eruit liggen / beschadigd / ingelopen op krukas zijn..en dan zou een ruil motor een betere/goedkopere en snellere oplossing zijn..

Succes.

Gr Stefan

mpmfransen (0), 14 jaar geleden

Inbouwen motor.

Is een x20xev motor 20 16c ecotec uit een calibra eind 96 te gebruiken als motor voor mijn Omega?
Op de foto lijkt die erg veel op mijn Omega motor.

Marcel.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

2.0 16V is goed te gebruiken uit de calibra

wel alles van je omega op deze motor zetten.



en ja, ik sta verbaasd wat zo'n motortje kan hebben.

mijn 1600 16V heeft nu heel wat keren met te weinig of geen oliedruk gedraait.

waarbij ook wel meer mechanisch geluid was te horen.

na 4x de plunjer en plunjer cilinder te hebben gereinigd loopt de motor eindelijk goed.


maar om de plunjer er normaal uit te krijgen heb ik de bout van de plunjer los gedraait.

Veer eruit gehaald.

bout weer terug.

motor gestart

zonder oliedruk een keer of 2 a 3x naar 6000 toeren zonder oliedruk

en dan was de plunjer eindelijk een beetje los gekomen.

Dit heb ik 2x moeten herhalen, helemaal tegen mijn ding in is dit.

horen en zien vergingen, maar motortje loopt nog evne stil en soepel als voorheen!!!

Willem

mpmfransen (0), 14 jaar geleden

Nou ik heb de oliepomp plunjer nader bekeken. Was een hele onderneming omdat de ophanging van de pomp van de airco in de weg zat. Helaas de plunjer zat niet vast. Kwam direct uit de pomp.
Oliefilter verwijderd en de motor gestart. Werd geen olie rondgepompt!?!? Hieruit de conclusie getrokken dat de pomp stuk is. Motor maakt ook een enorme herrie.
Ik ga er nu maar van uit dat de lagers etc ook stuk zijn.
Ruilmotor aangeboden voor €1500 euro. Lijkt mij niet echt een optie. Omega is van 1999.
Ga nu maar op zoek naar een nieuwer model.
Weet iemand of het model omega 2000 vergelijkbaar is met mijn omega uit 1999?
Kan ik onderdelen zoals radiator, distributiesnaar, remblokken en schoenen (alles 2 mnd oud) overzetten/hergebruiken?
En wat is dat wrak van mijn omega 1999 nog waard?

mvg.
Marcel Fransen.

Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=mpmfransen]En wat is dat wrak van mijn omega 1999 nog waard?

mvg.
Marcel Fransen.[/quote]
In ieder geval € 1000,- van de sloopregeling.............

mpmfransen (0), 14 jaar geleden

helaas
sloopregeling geldt alleen voor benzine auto's tot 1995.
Auto's met een dieselmotor tot 1999.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.