auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: olielekkage bij olie filter in de buurt

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: X17DTL 50KW

De auto verliest ongeveer 2 liter olie per 3 weken :(
Heb er onder gekeken maar het komt weg in de buurt van het olie filter, daar hangen druppels aan, het is een nieuw oliefilter. Strakker aandraaien gaat ook niet. Nu zie ik schuin bij het oliefilter nog een dikke bout zitten (dop 19) die ik iets kon aandraaien maar ook dat heeft mij niets geholpen, terwijl ik bijna zeker weer dat het daar weg komt.De rest van de bouten zaten goed vast. Weet iemand welke dikke bout ik bedoel? en kan het zijn dat daar een koperen pakking o.i.d achterzit wat lek is?
Het lekt dus duidelijk aan de passagiers kant.
Alvast mijn hartelijke dank.

Geplaatst door

MichelWN (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat zal vermoedelijk de oliepomppakking zijn. Gebeurt wel vaker. Daar zit van huis uit 'n groene papierpakking tussen en deze kruipt er tussenuit. Om zeker te zijn dat het dit is zou je de boel schoon moeten maken ( hogedrukspuit) en dan even laten lopen om te zien of het daar achterheen komt.
Als dit zo is dan carter, distributie en oliepompdeksel demonteren en de pakking vervangen door 'n gemodificeerd exemplaar.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hoi Petje, bedankt voor de snelle reactie :)
Ik zal er morgen eens mee bezig gaan.
Ik ben zelf niet echt een techneut, kan ik dit zelf vervangen of zal ik dit moeten laten doen door een opel garage?
Wat gaat mij dat ongeveer kosten?

Groeten,

MichelWN 0

17 jaar

Tussen oliefilter en huis zit een aansluiting voor de oliekoeler
deze wil ook wel eens vaal lekken
is een o-ring

Prof

prof 0
badge

17 jaar

Klopt prof, niet zo gauw aan gedacht.

@MichelWN: die olieaansluiting kun je zelf controleren: Hiervoor moet je het oliefilter er weer afdraaien. Op de schroefdraad waar je het oliefilter opdraait, zit aan de bovenzijde 'n moer waar de aansluiting van de oliekoeler mee vast zit. Je kunt even controleren of deze niet los is gedraaid met het vervangen van het oliefilter.
Wat betreft de oliepomppakking: Het is toch 'n redelijk klusje waarbij de olie afgetapt moet worden en de distributie helemaal los moet. Als later de timing niet meer klopt, wordt je portemonnee ook lek.........

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hoii, heeft een tijdje geduurd maar ik wou jullie even laten weten dat het de krukas kering was die lekte.
Dit is nu opgelost.
Het diesel verbruik is wel erg hoog trouwens, het is zeker geen zuinige diesel. 1 op 10 haal ik krap. Motor heeft niet veel gelopen. 188.000 km
Luchtfilter is ook vervangen, kan het zijn dat ik verkeerde olie erin heb? heb nu 10 w 40 erin, en dit moet geloof ik 5 w 40 zijn. kan dit een oorzaak zijn van het niet zuinige rijden?
Ik lees net in een ander topic dat het de thermostaat zou kunnen zijn.Dit ging dan om een benzine auto.
Die van mij komt nauwelijks uit het blauwe vlak (temp.meter dan he ;-) zou dit er mee te maken kunnen hebben?

MichelWN 0

17 jaar

ja dat kan heel goed.
zijn de slangen van je radiateur wel warm na een goede rit? en krijg je warme lucht uit je kachel?
olie maakt eigelijk weinig uit, test of vervang eerst meneer thermostaat maar en kijk of ie dan wel boven het blauwe komt.

roygsi 0

17 jaar

ik zou toch even het oliefilter losdraaien en dan 'normaal' vast draaien zoals het hoort..

ik las dat je hem niet meer vaster aandraaien kunt,is opzich nu niet zo'n probleem,maar als je hem naderhand nog eens ervan af wilt halen zit deze dus moervast!

je thermostaat zal zo te lezen wel zijn beste tijd gehad hebben en kan ook goed zijn dat hij daardoor iets meer verbruikt dan normaal..hoe is je rijstijl trouwens ?

Stefan

stefan84 0

17 jaar

Hoii,
er komt wel warme lucht uit de kachel.
Ik heb vanavond ook weer 23 km gereden, maar de wijzer blijft in het blauwe, af en toe komt hij eruit. Als ik dan weer bijv 80 rijd dan gaat hij alweer terug het blauwe in.
Mijn rij stijl is rustig hoor, nix idioot doortrekken ofzo, dit gaat wel met beleid,.
De olie filter is er al weer afgeweest hoor, heb immers de kering vervangen, dan ook maar weer de olie en filter. had niet gehoeven maar toch. dan alles maar in 1x.

Michel

MichelWN 0

17 jaar

Vandaag is de thermostaat vervangen, hij is nu vrijwel na een paar km op 92.c tot 95.c ongeveer en blijft daar ook netjes op. Ik denk dat dit zeker het probleem is qua brandstof gebruik.
Wederom allen bedankt voor de reacties.

Groeten Michel

MichelWN 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.