close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Olietemperatuur

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: Automaat 1.8 16v

Hallo,

Mijn situatie is als volgt:

-> week geleden na kort parkeren (2u) aanzienlijke hoeveelheid olie op straat (2 weken ervoor ververst), olie bijgevuld, daarna geen olie meer gezien

-> gister, na een week gewoon gebruik (korte ritten max 30min), 10 min na wegrijden olietemperatuur 100graden, kort stil laten staan en verder gereden. Bij volgende stop gecontroleerd, koelvloeistof/water zo goed als leeg. Bijgevuld.

-> vanochtend na korte rit wederom temperatuur naar 100graden. Olie en water gecheckt, in orde. Er ligt nu een witte waas in de motor die er eerder (volgensmij) niet was.


Heeft iemand een idee waarom de temperatuur zo snel stijgt en wat de witte waas zou kunnen verklaren?


K.

Geplaatst door

kikikoops (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zou eens laten meten of je kop pakking niet door is

kleijn 0

10 jaar

Wel een beetje een warrig verhaal, eerst een olielekkage die vanzelf ophoudt na het bijvullen. Daarna loopt ik neem aan de koelvloeistof temperatuur op tot 100 graden en is het koelvloeistof reservoir leeg. Na bijvullen loopt de temperatuur op tot 100 graden maar het peil is in orde. De witte waas in de motor kan ik niet plaatsen want je kunt niet in een motor kijken, als het een witte waas uit de uitlaat betreft en deze bij opwarmen van de motor verdwijnt dan is de koppakking waarschijnlijk niet doorgeslagen maar wordt condens in het uitlaatsysteem met de uitlaat gassen afgevoerd. Wat u zou kunnen doen is bij koude motor de dop van het koelvloeistof reservoir wegnemen, de motor warm laten draaien totdat de koelventilator aanslaat, de overtollige lucht in het koelsysteem kan dan ontsnappen en controleer dan de motortemperatuur die zal waarschijnlijk weer op de normale waarde van 90 graden terug keren. Blijf tijdens de procedure wel uit de buurt van het reservoir want mocht de koppakking doorgeslagen zijn kan de koelvloeistof onder druk uit het reservoir komen en brandwonden zijn pijnlijk. Als blijkt dat het de temperatuur weer constant blijft draait u de dop weer op het reservoir. Loopt na deze procedure de temperatuur nog steeds te hoog op dan kan er sprake zijn van een plakkende thermostaat.

ronny530 0

10 jaar

Witte waas zal sludge bedoelt worden ?

kleijn 0

10 jaar

Laat er eens in de garage naar kijken , want het is een vreemd verhaal , hoe langer je er mee rond rijd des te groter is de kans op grote schade.
olielekkages stoppen niet van zelf.
olietemperatuur 100 graden is nog niet zo een ramp , maar bedoel je niet je watertemperatuur omdat je ineens ook koelvloeistof kwijt was , vandaar naar de garage.

kaleido 1 6875
badge vip badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.