Opel Signum: olieverbruik bij vollast Z22YH

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2DGI

vraagje:
de 2.2DGI (Z22YH) in mijn Signum verbruikt bij normaal nederlands gebruik een litertje olie per 5000km, wat geen probleem mag zijn.
Maar als ik een vakantiereisje naar bijv. Oostenrijk heb, kan ik elke 1000km wel een liter olie bijgooien.

Ik noem het voor het gemak vollast, omdat de cruise control dan op 160 staat en de auto bepakt en bezakt is.
Soms geef ik gas bij richting 180/190, maar met een top van 211km/h zou dit toch moeten kunnen?

Heb wel een 5-bak, wat ervoor zorgt dat de Signum bij 160 zo'n 4500 toeren/minuut maakt.

de KVS is gewoon van goede kleur, de oliepeilstok stinkt lichtelijk naar benzine, er liggen geen plasjes olie onder de auto en de carterpan is gewoon schoon (op een randje zweet na..)

Wat kan de oorzaak zijn?

hotdog4582

Geplaatst door hotdog4582 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Signum? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je geeft zelf al gedeeltelijk het antwoord: de olie stinkt naar benzine.
Kennelijk genbruikt de motor wel wat olie, maar dat wordt verdoezeld omdat er benzine in de olie komt en het peil niet veel veranderd.
In Nederland wordt de boel niet echt warm, op een lange rit - b.v. naar Oostenrijk bij hogere snelheid - wordt alles echt warm.
Dan verdampt de benzine en het oliepeil daalt daardoor snel.

Koude start laten kontroleren of er niet veel te veel ingespoten wordt - mogelijk brandstofdruk te hoog, sensor defect.
Als je op vakantie elke 1000km er 1 liter olie bij moet doen is het olieverbruik aanzienlijk.
Ik zou een keer de compressie laten meten.

hotdog4582 (0), 13 jaar geleden

dus eigenlijk zal er van de 5 liter 'olie' maar 4 liter echte olie in zitten, en 1 liter benzine?

brandstofdrukregelaar is 8 maanden geleden vervangen, en voor die tijd had ik het probleem al (in mindere mate)

Volgende oliewissel dus eerst de oude olie laten controleren is het advies?
En die compressiemeting, bedoel je dat er een zuigerveer defect kan zijn of dat de koppakking lek is?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Signum of stel zelf een nieuwe vraag.