Opel Signum: Signum stottert bij 100 er boven geen last, geen storing op dash

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.2

Hallo Allemaal

sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een opel signum 3.2 op lpg.
Verleden jaar richting Italie heb ik een keertje problemen gehad met de auto.
Het controle lampje van de uitlaatgassen is voor een seconde of 20 gaan branden
en de motor bleek achteraf diverse cilinders te hebben overgeslagen.
Ik heb toen gebeld met de garage en deze hebben aangegeven dat er hierdoor
geen defecten kunnen optreden aan bv de kleppen en dergelijke.

Tijdens de vakantie hebben de problemen zich op een enkele keer na niet meer voor gedaan.
Het zou aan vocht gelegen kunnen hebben volgens de garage.

Maar sinds een paar weken zijn dezelfde problemen terug.
Het gebeurt dan eigenlijk random bv bij 130 op de snelweg als ik dan moet inhouden,
begint de motor slecht te lopen.
Als ik vervolgens weer gas geef verdwijnen deze klachten.
Nu heeft men kunnen uitlezen dat de cilinders 1,3 en 5 over zijn geslagen.
Dus heb ik op aanraden van hun de bobine vervangen.

Ik dacht hierna ook werkelijk wat rijdt de auto toch weer heerlijk.
Het automatisch schakelen van de auto ging ook veel beter, eerder schakelde de auto wat bonkig met name van 4 naar 5.
1. Heeft dit met elkaar te maken

Maar na een kilometer of 100 begonnen de problemen weer alleen factor 10 erger.
Zelfs in de stad slaan dan meerdere cilinders over.
Vervolgens kan ik toch weer probleemloos verder rijden.

Nu blijkt dat men bij de garage de slangklem van het LMM niet goed te hebben vast gemaakt.

2.kan dit de problemen hebben veroorzaakt?

De slangklem is inmiddels vastgezet maar nu loopt de motor rauw (Stottert) bij plm 100 km,
daar boven geen probleem en er is geen storing te zien op het dashbord.

3.Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Graag hoor ik van iemand

Groet

Opel signum 3.2 LPG G3
200.000 km

Geplaatst door

AndresS (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vraag 1: JA, in ieder geval mede.
Dit veroorzaakt een te lage meting door de LMM en daardoor een te arm mengsel.
Vraag 2: Door oorzaak 1 te veel correctie aangeleerd, die eerst afgeleerd moet worden. Of toch nog een lek of een LMM die te weinig aan geeft.
Of een fout in het LPG-systeem.

Heb je hetzelfde probleem ook als je koud op benzine start en daarna op benzine blijft rijden?

oldford 0
badge

13 jaar

Hallo Oldford

bedankt voor je reactie,

wat je vraagt blijven rijden op benzine en zien of de problemen dan ook bestaan
kan ik nog niet beantwoorden omdat ik dat niet heb gedaan.
Wat ik wel weet is dat wanneer je op de snelweg over gaat op benzine het stotteren blijft bij 100
en als je harder gaat dit verdwijnt.

Zou dit duiden op een verkeerde correctie?

AndresS 0

13 jaar

Doordat de motorcomputer zelflerend is en afwijkingen corrigeert kan er van alles gebeuren als je overschakelt van brandstof.
Stel het LPG-systeem is te arm. Dan leert de motorcomputer dat er b.v. 20% bij gedaan moet worden.
Als je dan overschakelt op benzine krijgt de motor te veel - even aangenomen dat er geen fout in het benzinesysteem zit.

Zonder verdere metingen/testen is het lastig om een conclusie te trekken - er zijn te veel mogelijkheden.
Defecte sensor (LMM of lambda-sensor), valse lucht (inlaat of uitlaat), LPG-systeem die te weinig geeft, etc. etc.

1 aanwijzing is uit te lezen. De bovengenoemde correctie kan uitgelezen worden en dient rond de 0% te zijn.
Als er een grote afwijking is (+ of -) dan is er ook een oorzaak en moet die gezocht worden.

oldford 0
badge

13 jaar

hallo ik ben oc ik heb een vectra 2004 3.2 op lgp ik heb precies zelfde problemen op cilinder 2, 4, 6 heb je je probleem opgelost ik kom er ook niet uit kan je me misschien helpen!!

[quote=AndresS]Hallo Allemaal

sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een opel signum 3.2 op lpg.
Verleden jaar richting Italie heb ik een keertje problemen gehad met de auto.
Het controle lampje van de uitlaatgassen is voor een seconde of 20 gaan branden
en de motor bleek achteraf diverse cilinders te hebben overgeslagen.
Ik heb toen gebeld met de garage en deze hebben aangegeven dat er hierdoor
geen defecten kunnen optreden aan bv de kleppen en dergelijke.

Tijdens de vakantie hebben de problemen zich op een enkele keer na niet meer voor gedaan.
Het zou aan vocht gelegen kunnen hebben volgens de garage.

Maar sinds een paar weken zijn dezelfde problemen terug.
Het gebeurt dan eigenlijk random bv bij 130 op de snelweg als ik dan moet inhouden,
begint de motor slecht te lopen.
Als ik vervolgens weer gas geef verdwijnen deze klachten.
Nu heeft men kunnen uitlezen dat de cilinders 1,3 en 5 over zijn geslagen.
Dus heb ik op aanraden van hun de bobine vervangen.

Ik dacht hierna ook werkelijk wat rijdt de auto toch weer heerlijk.
Het automatisch schakelen van de auto ging ook veel beter, eerder schakelde de auto wat bonkig met name van 4 naar 5.
1. Heeft dit met elkaar te maken

Maar na een kilometer of 100 begonnen de problemen weer alleen factor 10 erger.
Zelfs in de stad slaan dan meerdere cilinders over.
Vervolgens kan ik toch weer probleemloos verder rijden.

Nu blijkt dat men bij de garage de slangklem van het LMM niet goed te hebben vast gemaakt.

2.kan dit de problemen hebben veroorzaakt?

De slangklem is inmiddels vastgezet maar nu loopt de motor rauw (Stottert) bij plm 100 km,
daar boven geen probleem en er is geen storing te zien op het dashbord.

3.Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Graag hoor ik van iemand

Groet

Opel signum 3.2 LPG G3
200.000 km[/quote]

oc54 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Signum of stel zelf een nieuwe vraag.