auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega: omega 2.5 td (bmw motor) automaat slipt en schakelt heel vaak te

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 td

Als de motor/automaat koud is geen problemen, eenmaal op bedrijfstemeperatuur bij optrekken schakelt automaat terug ( lijkt wel 2 trappen) maakt vervolgens veel toeren en schakelt weer over naar hogere trap, Veel kabaal en weinig vooruitgang.
Brandstofilters, egr, vacuumslangetjes vernieuwd, nieuwe olie in automaat, helpt niet. hij stottert ook bij 1200/1400 toeren, trap je gas verder in geen probleem.
Ik weet niet of ik probleem in motor moet zoeken ( te weinig trekkracht en doordoor terugschakelen) of automaat.
Ik weet dat hoort terug te schakelen bij vermeerderen snelheid, maar als ie dat doet gaat ie flink toeren maken en roken.
Wie kan me een stukje op weg helpen

gr marco

Geplaatst door

kippie (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

marco je moet eerst zorgen dat je motor goed functioneerd en dan pas naar de bak kijken.
groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

18 jaar

Kijk je UGR leiding en klep eens na. Klep wil nog wel eens vast gaan zitten en de leiding nog wel eens lekken. In beide gevallen hou je nul trekkracht over en kan de motor haperen.

ruudwiwik 0

18 jaar

bedankt voor je reactie,
Ik ken geen Ugr klep, wel een egr, maar die is al dichtgemaakt met stalen plaatje, ( heeft trouwens niet geholpen, opvoerpomp in brandstof tank is ook al vervangen, had ik nog gemeld..
Bij koude motor rijdt ie perfect, trekt als een beer en schakelt geweldig, maar owe als oe op temperatuur komt, dan trekt ie niet meer, en daardoor schakelt ie vaak terug, en als ie dat doet maakt ie even heel veel toeren zonder echt te acceleren.
Je moet trouwens wel heel lang doorstarten voordat hij aanslaat, ook bij warme motor, in mijn ogen geen probleem met gloeierij

gr marco

kippie 0

18 jaar

UGR is uitlaatgas retour. Deze leiding loopt voor je blok langs tussen uitlaat en inlaat spruitstuk. De UGR klep zit daar waar de leiding je inlaatspruitstuk ingaat. Het lange doorstarten zou ook eens de oorzaak van je probleem kunnen zijn, nl lucht in je systeem. Lucht zet uit als het warm word waardoor het probleem dus kan verergen. Vervang de brandstof retour slangetjes eens die oa de verstuivers met elkaar verbinden. Deze zijn na verloop van tijd porreus en laten dan lucht binnendringen. Als je auto al heel veel km gelopen heeft kan ook de distributie ketting opgerekt zijn waardoor de timing niet meer goed staat, in dat geval moet je de ketting met spanner vervangen. Maar voorlopig hou ik het bij de URG leiding of klep of de brandstof retourslangetjes.

ruudwiwik 0

18 jaar

al naar je temp.sensor / luchtmassameter gekeken?

sjonnieboy 0
badge

18 jaar

Ik heb een tijdje de kabel van de luchtmassa meter erafgehaald, daardoor draait de computer in het noodprogramma, dit maakt geen enkel verschil.
Misschien is deze dan inderdaad defect, maar kan dit zo veel invloed hebben op de trekkracht, als ie op temperatuur is, trekt ie tussen 1500 en 2000 toeren totaal niet meer. boven 2000 wil die wel weer, juist op de snelweg rond de 100 km/uur heb je om te meerderen die trekkracht wel nodig. Ga ik van 100 naar 120, schakelt ie 1 a 2 keer terug, gaat naar de 4000 toeren en vermeerderd dan, daarna schakelt ie gelijk weer op, kan die het dan nog niet trekken doet ie hetzelfde nog een keer.
dus tijdens een inhaalpoging staat vaak te schakelen.

De luchtmassameter kost 500 euries maar ik heb dan geen zekerheid of het wel goed is.

Ugr leiding en brandstof retour nog niet naar gekeken, wordt door een bevriende monteur een keer gedaan.

Het is een auto met bijna 300000 km op de teller en als de investeringen te groot worden moet ie er maar uit, echter het is gewoon een hele fijne auto met flink wat bergruimte en die heb ik volop nodig.
Als je deze inruilt krijg je 2000 euro, in bijna alle gevallen moet er dan 4000 bij om iets terug te vinden, ik sta dus nog in dubio

gr marco

kippie 0

18 jaar

Nog even een toevoeging, het valt me op dat de motor snel warm is, als ie een stukje heeft gereden staat hij bij uitschakelen nog een tijdje na te blazen. dit was volgens mij niet zo

kippie 0

18 jaar

retourleidinkjes brandstof vervangen, heeft niet geholpen

kippie 0

18 jaar

vacuumslangen vervangen, lijkt iets beter te gaan, hij blijft echter minder trekkracht houden, en de fan blijft een minuutje doordraaien na een normaal ritje, terwijl temperatuur niet overdadig hoog is ( rond de 85 c ). Of komt het omdat de airco in gebruik is, dat hij daardoor blijft nadraaien ????

kippie 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.