Opel Omega: Omega 2.5 TD start problemen

Bouwjaar: 1995

Hallo auto kenners,
Ik heb een probleem met het starten van mijn diesel zoals ook anderen al eerder hebben gemeld en waarvan ik niet kan opmaken of die allemaal tot tevredenheid zijn opgelost.
Probleem is alleen bij koude motor. De auto komt na veel voorgloeien slechts sputterend met veel rookontwikkeling op gang. Zgn. start pilot help ook niet. Dus gloeibougies zijn het niet lijkt mij. Pompje in de tank is vernieuwd. Toch blijft filterdruk laag (0,5 bar). De 4e verstuiver lekt iets langs de electrische aansluiting. Lek/retour slangetjes van de verstuivers zijn vernieuwd.
Eenmaal op gang is er niets aan de hand. Loopt nog steeds 200 km/hr (in Duitsland getest uiteraard). Merk niets van vermogenverlies. Verbruik is ook normaal, 5 ltr/100 km bij 80 km/uur en 7 bij 120 km/uur.
Mijn inschatting is dat bij de juiste diesel injectie hoeveelheid, druk en tijd een diesel meteen loopt zonder halfslachtige ontstekingen.
Zou er lucht in de brandstoftoevoer tussen hoge druk pomp en verstuivers kunnen komen?
Weet iemand hoe er druk wordt opgebouwd vanuit de tank opvoerpomp naar de hoge druk pomp? Zit er ergens een drukventiel dat de zaak onder druk houdt (2 bar van de opvoerpomp).
Graag hoor ik wat uit de ervaren hoek.

mvrgr

Ad


Ad106

Geplaatst door Ad106 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

weet je zeker dat de gloeiers heel zijn.
Ze kunnen wel gloeien maar te weinig warmte afgeven.
namelijk het zelfde probleem gehad.
En lekken van 4e verstuiver komt vaker voor maar is zo weinig dat het eigenlijk geen kwaad kan.(alleen altijd een diesel geur bij de motor.

Willem

ceesie1583 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als de gloeibougie's goed zijn en het opvoerpomp levert +/- 0,3 bar dan kan je nog de start opbrengst veranderen maar dat moet de dealer doen.

groetjes ceesie

Ad106 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor jullie reactie's.
Of ik zeker weet dat mijn gloeibougie's heel zijn? Dat weet je waarschijnlijk nooit helemaal zeker en is ook altijd meteen het eerste dat verdacht is. Of is er wel een methode om ze door te meten in ingebouwde toestand? Ik heb ze 2 jaar geleden nog vervangen en dat was geen klus die je even in 'n uur doet. Dus begin ik daar liever niet aan als ik niet overtuigd ben van de noodzaak.
Reden om te denken dat de gloeiers het niet zijn is zoals gezegd het feit dat mbv de startpilot de motor welliswaar aanslaat maar meteen daarop, als het spul verbrand is, weer stilvalt. Het ander feit is dat tijdens het starten in het begin er zo af en toe een plof is. Naar mijn idee zou het zou moeten zijn dat als er eenmaal een volledige ontbranding is geweest dat de diesel motor dan gewoon aanslaat en niet nog gaat staan twijfelen en zo nu en dan ontbanding geeft. Ik merk dit bij mijn zitmaaier met een cylinder diesel. Na de eerste plof (zonder voorgloeimechanisme overigens) loopt het motortje gewoon.
Ik vrees daarom toch dat er iets met de brandstof toevoer aan de hand is.
De lek op verstuiver 4 is inderdaad weinig. Je ruikt wel wat diesel en om alleen hiervoor een hoop geld uit te geven vindt ik ook nogal wat. Overigens heb ik de 400.000 er al op zitten.
mvrgr Ad

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als je met startpilot start en hij slaat aan en gelijk weer uit komt omdat de verbrandings ruimte nog niet warm genoeg zijn om diesel te verbranden, (pomp is nog koud dus de diesel is ook extra koud deze dagen).

Troewens die zitmaaier heeft waarschijnlijk een direct ingespoten diesel met veel hogere compressie waardoor er geen voorgloei instalatie nodig heeft (ook bij personen auto's met direct ingespoten motoren werkt de voorgloei instalatie alleen onder de 0 graden. Mvg Willem

Ad106 (0), 19 jaar geleden

Beste Willem,
Mogelijk heb je gelijk. Maar ik moet eigenlijk bekennen dat deze problemen al sinds vorig jaar duren. Geen tijd ivm verbouwing ed. om het probleem gondig aan te pakken. Dus tijdens vorige winter heb ik met succes dikwijls de startpilot gebruikt. Het is wel niet goed voor het inspuitsysteeem maar je moet wat. Ik kom nu net terug van een reisje en mijn auto heeft een paar dagen op vliegveld Zaventem gestaan. Starten bij 2 gr. C ging niet echt goed. Dus voordat de accu leeg gestart zo worden toch nog even naar de startpilot gegrepen. Dan doet ie het wel. Mijn verklaring is dat er dan voldoende brandstof aanwezig is en dan het zaakje wel op gang komt.
Mijn grasmaaier is zeker 20 jaar oud (Hatz motor) en ik verwacht geen extreem hoge inspuitdruk.
Overigens het ik nog een extra irritant probleempje. Bij het gas loslaten op de snelweg brandt het motor lampje even op en soms valt de motor uit. Na ongeveer 5 seconden komt ie weer bij.
Dus nu ga ik weer richting van de afsluitklep van de brandstoftoevoer op de pomp denken.
Iemand ervaring hiermee?

mvrgr

Ad

Ad106 (0), 19 jaar geleden

Beste lezers,

Hoewel het mij nige moeite kost om toe te geven moet ik zeggen dat zij die het over vervangen van gloeibougie's praten inmijn geval gedeeltelijk gelijk hebben.
Ik heb het spruitstuk eraf gepeuterd en de gloeiers allemaal vervangen. Ik geloof dat ik er al handig in wordt. Het koste mij amper 2 uurtjes om dit op mijn gemak te doen. Het blijft pielen met de bouten.
Dus nu start hij bijne weer gewoon goed.
Waarom bijna?
De motor slaat dus meteen aan maar valt na enige volledige omwentelingen (2 à 3 seconden) gewoon weer stil. Daarna is hij weer op gang te krijgen na even stevig doorstarten.
Dus kom ik terug op mijn verhaal.
Er is dus nog iets dat niet in orde is !!
Dus denk ik aan een storing in de brandstof toevoer.
Ik heb ook de gecombineeerde aansluiting van de retour leiding van de verstuivers en die naar de tank, welke op de brandstofpomp zit losgemaakt.
Kent iemand dit nijns insziens speciale aansluitstukje. Het lijkt alsof er een overduk mechanisme inzit. Ik kan het alleen neit met zekerheid vaststellen.
Wel stel ik vast dat deze niet geheel dicht zit.
Dus denk ik dat als dit daadwerkelijk een soort overdrukventiel is dat deze dan verantwoordelijk is voor het weglekkenn van diesel naar de tank zodat het bij het starten even duurt voordat er weer een zodanig druk is zodat het hoge druk gedeelte weer enigszins normaal zijn werk kan doen.

Iemand hier ervaring mee.
Ik start nu als volgt redelijk succesvol: Voorgloeien, starten en door blijven starten ook al slaat de motor even aan. Na 15 seconden komt ie dan toch op gang. Da's gelukkig al véél beter dan met die half gare bougie's.

mvrgr

Ad

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.