Ik heb een Omega station op LPG (230000 km), die het anderhalf jaar (25000 km) prima heeft gedaan. (Koltec G3, origineel vanaf nieuw). Vanochtend, 5 km na koude start, hield -ie er gewoon mee op. Op benzine loopt ie gewoon goed, zodra ik terugschakel naar LPG echter weer hetzelfde liedje, zakt terug in toeren en stopt ermee.
Het enige vreemde van de laatste tijd is dat hij stationair een paar keer heel ver terugzakte en in 1 of twee gevallen bij warme motor afsloeg (bij afremmen bv). Normaal stationair 700 toeren, maar toen 3-400 hooguit. Verder geen enkele indicatie van een probleem. Wat kan er aan de hand zijn?
Geplaatst door Wiebren (0) , lid sinds 18 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
16 Reacties
Riel (0) PRO, 17 jaar geleden
Misschien je regelklep op de toevoerslang naar je lpg-mengstuk? Deze stappenmotor die vuil is of niet meer werkt. Het klinkt wel zo.
Als je gas blijft geven, loopt de auto dan ook niet (hij krijgt wel gas aangevoerd?).
Wiebren (0), 17 jaar geleden
Zo Riel, bedankt voor je snelle reactie! Gas blijven geven heeft geen enkel effect. Bij lopende motor van B->L overgeschakeld, bemerk geen enkele reactie op het gaspedaal. Alsof er geen brandstof wordt aangevoerd.
harley79 (0), 17 jaar geleden
Zit er wel genoeg koelvloeistof in het systeem.
Mischien bevriest je verdamper deze wordt namelijk verwarmt door de koelvloeistof!
Als je verdamper bevriest krijgt de motor geen lpg meer !!
GRoeten marco
Riel (0) PRO, 17 jaar geleden
ok.
dan eens onderzoeken of er wel gas aangevoerd wordt naar de verdamper (afsluitklep bij de tank 'klikt' wel? Zo te horen komt er gewoon geen gas in de motor.
Misschien is het verdampermembraan gescheurd.
Het is onwaarschijnlijk, maar is de verdamper niet bevroren door gebrek aan koelvloeistof?
Wiebren (0), 17 jaar geleden
Stel dat de verdamper bevroren zou zijn, zou dat niet overgaan na een 10 km rijden? Maar het is zeker een goed idee om de koelvloeistof te controleren, dat is al even geleden...
harley79 (0), 17 jaar geleden
Nee als er niet genoeg in zit wordt de verdamper helemaal niet verwarmt !
Dus blijft hij bevroren !
Als de auto een tijdje stil staat met warme motor ontdooit hij wel weer door stralingswarmte en zal de motor wel weer even op gas lopen tot de verdamper weer bevriest !
Kontroleer de koelvloeistof maar ,dat kan heel goed het probleem zijn .
Groeten marco
Wiebren (0), 17 jaar geleden
Ik ga dat eerst maar eens proberen. Bedankt Marco en Riel!
Riel (0) PRO, 17 jaar geleden
Meestal loopt ie dan wel een paar seconden? Hij moet ook eerst gaan bevriezen.. Al gaat dit erg snel, je verdamper is dan een wit ijsblokje :)
VG392 (0), 17 jaar geleden
Kijken tot waar de gasinstallatie gas heeft.
Waarschijnlijk problemen met het gasverdeelhuis/drooggasafsluiter.
Wiebren (0), 17 jaar geleden
Koelvloeistof bijvullen heeft geen invloed gehad.
Zaterdag getest: starten op benzine, omschakelen naar LPG (snel uitstappen en onder motorkap kijken :). Heb ik 4 keer geprobeerd, 3 keer sloeg de motor af zo gauw de omschakeling klaar was. De 4e keer bleef de motor lopen op gas, stationair ging dat goed.
Gas geven en los laten was voldoende om 'm weer te laten afslaan. Klinkt in mijn (niet heel technische) oren als: geen gastoevoer. Zit ik in de goede richting?
VG392 (0), 17 jaar geleden
Daar lijkt het wel op, maar waar stagneert het dan?
dat moeten we uitzoeken.
het kan de stappenmotor zijn of de drooggasafsluiter.
Wiebren (0), 17 jaar geleden
Misschien kan dit nog helpen:
- bij het overschakelen naar LPG hoor ik wel de normale klik
- op het moment van overschakelen hoor ik een paar keer 'pssst' voordat de motor afslaat
- voor alle zekerheid volgetankt met LPG: geen verschil
VG392 (0), 17 jaar geleden
Voor mij is de stappenmotor de eerste verdachte.
Wiebren (0), 17 jaar geleden
Tot zover bedankt alvast Kees!
Dat zal wel een klusje voor een specialist zijn denk ik. Enig idee van de kosten?
VG392 (0), 17 jaar geleden
De stappenmotor is makkelijk zelf uit te wisselen.
Je moet eerst wel zeker weten dat dat de oorzaak is.
Dat kun je alleen testen door deze uit te wisselen.
De stappenmotor zelf kost ongeveer 65 euro.
Ik weet niet of je bij me in de buurt woont, want ik heb er wel enkele liggen, ook gebruikte.
Wiebren (0), 17 jaar geleden
Ik woon in Amersfoort. Ik kan alleen niet ver van huis omdat mijn vrouw hoogzwanger is...