Opel Corsa: Onder rijden stilgevallen en start niet meer

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 12i

Autotje van mijn zoon is plotseling onder het rijden (100 meter na vertrek) stilgevallen en wil niet meer starten. Voorheen nooit een probleem gehad met starten oid. Was voorheen zelfs perfect. Liep altijd.
Ik heb alles gecheckt wat ik zo kon bedenken. Natuurlijk ook al op problemcar gezocht maar niets kunnen vinden wat me verder kan helpen.
Brandstoftoevoer doet het (heb de toevoerleiding losgehad om te kijken), ontsteking lijkt ook te werken want ik krijg de auto wel eventjes (seconden) aan de gang met startpilote (rechtstreeks in de inlaat gespoten).
Het is een motor heeft centrale injectie en elektronische ontsteking.
Ik zou graag wat tips willen hebben om verder te zoeken. Ik heb nu geen enkel idee.

por

Geplaatst door por (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

distributie versprongen ??????

Groeten Marcel

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je hebt brandstof tot het injectiehuis lees ik,maar schijnbaar spuit de injector niet in omdat de motor wel op startpilote loopt. Meet eens of de injector wel word aangestuurd,als er aanstuuring is dan is mogelijk de injector kapot of deze blijft dicht door vervuiling.

Hans

por (0), 17 jaar geleden

Marcel, Hans, dank voor de tips. Ik denk dat ik meer in de richting van de injector moet zoeken (voor mijn gevoel). Kan ik dat gewoon meten op de connector die er bovenop zit ?

Peter

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Meet tussen de twee aansluitingen in de stekker met een ledspanningzoeker of deze knippert tijden het starten.
Je kunt ook in het injectiehuis kijken of er tijdens starten benzine word ingespoten. Ga er niet te dicht boven met je gezicht,mocht de motor terug slaan heb je geen wenkbrauwen meer!!!

Hans

320 (0), 17 jaar geleden

1.2 heeft ketting i.pv. distributie of ben ik abuis, bij een ketting verspringt de distributie niet zo gemakkelijk.

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

een 1.2 van 1992 heeft wel degelijk een distr riem

stefan84 (0), 17 jaar geleden

dus ja..je bent abuis..

320 (0), 17 jaar geleden

ok, maar wat mij niet duidelijk is of de ontsteking een goede vonk maakt gezien het gelijk afslaan.kennis heeft ook zo'n probleem gehad met A-corsa; heeft de startonderbreker verwijdert en auto reed weer.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

k weet t
maar je hebtbrandstof
je pomp draaid
maar heb je ook idd brandstof druk

por (0), 17 jaar geleden

Maar als het de startonderbreker zou zijn, dan verwacht ik dat hij helemaal niets doet. Spuit ik echter startpilote in de inlaat, dan kan ik hem een tweetal seconden aan de praat houden.
De druk van de brandstof weet ik niet. Als ik de toevoerslang in een jampotje hang, dan komt er een flinke hoeveelheid benzine. Lijkt ok.
Ik zal eens gaan meten aan de injector. Ik zie en ruik ook geen benzine als ik probeer te starten. Ik heb sterk de indruk dat ik daar toch moet zoeken.
Ik laat het weten als ik verder kom.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

gooi eenscheut ben zine id inlaat en start dan
met een sproeivles kan je dan benzine nspuiten en kijken of iestat blijft lopen

stefan84 (0), 17 jaar geleden

normaal moet je hem dan aan de gang kunnen houden als je benzine blijft nevelen in de inlaat.

zo ja,is het toch een probleem in de benzine toevoer.

Stefan

por (0), 17 jaar geleden

Ben iets verder gekomen. Ik heb de aansturing van de injector gemeten. Daar kwam spanning op. Die scheut benzine was een goede tip. Daarmee loopt de auto even. Het frapante was dat na de 2e scheut de auto bleef lopen en ik ook heel duidelijk benzinetoevoer zag in de inlaat. Dat zag ik daarvoor helemaal niet. Maar helaas stopte dit na even weer.
Ik denk nu aan twee dingen: 1) de druk van de benzinetoevoer is te laag (wel vreemd dat ie het dan even weer deed), 2) er zit toch ergens een verstopping wat Hans al aangaf.
Vraag: Kan ik de injector eruit halen en schoon maken op de een of andere manier ?

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Met verstopping bedoelde ik dat de naald van de injector vast blijft plakken dus niet opent,probeer eens voorzichtig tegen de injector te tikken tijdens het starten.

Hans

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

jep, handvat van schroevendraaier er tegenaan tikken, meestal komt ie dan wel los.

Als het zo is, een fles injectorreiniger proberen.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

kan dat ie t even doet
als contact aanzet draaid de pomp tot er druk is maakt niet uit hoelang dit duurt
als jedan start en aanslaat zal de druk niet helemaal weg vallen maar af zakken
de pomp kan dit heel even bij houden maar zakt in en dan slaat ie idd af
kijk ook eens naar je brandstof filter
de injector kan je na losdraaie vh schroefje voorzichtig eruit halen en reinigen
let met monteren op de rubber afdicht ring dat ie goed zit anders verzuipt ie weer

por (0), 17 jaar geleden

Jullie hebben we wel in de goede richting geduwd. De zere plek heb ik nog niet gevonden. Ik heb inderdaad de injector er even uitgehaald maar dat ziet er allemaal keurig uit. Daar kun je ook niet zo veel aan schoonmaken.
Ik heb geprobeerd om te kijken wat ie doet als ik er even een spanning op zet. Dan hoor je hem klikken. Lijkt me dus niet vast te zitten en hij werkt. Na terugzetten in de auto kon ik de auto (toevallig?) starten en hij bleef zo'n anderhalve minuut lopen. Ik hoorde wel dat hij af en toe wat hakkelde. Na de anderhalve minuut was het weer helemaal afgelopen.
Waardoor wordt de injector aangestuurd ?
Hebben jullie nog tips ?

Peter

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Nu ga ik je in een andere richting duwen Peter Kijk eens of de vonk wel sterk genoeg is overbrugt deze wel 15 millimeter en wat is de kleur van de vonk? Zou ook kunnen dat deze te zwak is of word

Hans

por (0), 17 jaar geleden

Hans, ik begrijp je niet goed. Bedoel je de vonk van de bougies of de bobine ?
Als de auto loopt, dan zie ik duidelijk het moment waarop de injector gewoon stopt met het geven van brandstof. Eén keer zag ik dat er half wat vernevelde benzine en druppels uitkwamen. Zou ik me dan toch niet moeten concentreren op de injector ?

Peter

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik bedoel aan de bobine kabel,maar zou het niet zo zijn dat de vonk wegvalt dan stopt de injector ook.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

zet eens een test led op de bobine en kijk of deze wegvalt als ie afslaat

por (0), 17 jaar geleden

Ik heb de auto weer even kunnen starten en de bobinekabel losgehaald. Heeft flinke vonk. 1.5 cm haalt ie zeker. Ik kon de auto even laten lopen met de bobinekabel los (1,5 cm er vanaf houden). Daarmee kon ik zien of er een relatie was tussen het hakkelen en de vonk. Voor zover ik dat kon beoordelen was de vonk zeer regelmatig. Als de auto hakkelde, bleef de vonk stabiel (tot ie stilviel natuurlijk)....
Peter

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ga toch iets raars zeggen
de kip of het ei
slaat ie af omdat er geen brandstof meer komt
of valt de druk weg doordat de ontsteking stopt
moet je snel zijn met kijken
denk 1 a2 milli sec

por (0), 17 jaar geleden

Naar mijn mening slaat ie af omdat er geen brandstof meer komt.
Dit leidt ik af uit het feit dat hij ook bij opnieuw starten, als hij dus niet aanslaat, er wel duidelijk een vonk is. Ook bij het hakkelen zie ik geen onregelmatigheid (tenminste niet op het oog).

Door het eraan werken is er inmiddels wel een echte verbetering zichtbaar. Gisteren was het echt helemaal niet mogelijk om de motor te starten. Nu wil hij af en toe wel lopen. Er is echter - door mij - niet aan te geven waardoor het beter is geworden.

Peter

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

als je t schoefjvd injector nietvast draaid maar ruimte laat om de infector te bewegen drk m aan met je duim en laat iemand starten
als ie aanslaat laat je met je duim de druk eraf
als de druk goed is zal ie de injector lichten
hij loopt denk ik rot maar zal blijven lopen
als ie wil verzuipen geef je wat gas

por (0), 17 jaar geleden

Gedaan. De injector komt niet omhoog. Hij was wel moeilijk aan de gang te krijgen. Ik kreeg er alleen beweging in met de scheut benzine rechtstreeks ingieten... Maar goed, als ie dan effe liep kwam er niets uit de injector. Ik voelde wel dat de injector an sich wel functioneerde want ik voelde hem nog tikken bij het afslaan.
Zou het dan toch nog de benzinepomp zijn ?

Peter

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

denk ik haast wel
meet de druk maar eens
dacht ongeveer 2 a 3 bar
of je druk hebt net als met de tuinslang duim er op en (met doek) laten spuiten
doek is om benzine te absorbereb anders heb je troep en is evaarlijk met je sigaar

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Geeft de tankmeter wel goed aan, de tank is toch niet leeg?
Heb je al branstof bijgevuld.

Hans

por (0), 17 jaar geleden

Tank is niet leeg nee. Ik heb speciaal een jerrycan met benzine erin gegoten om dat uit te sluiten.
Mijn eerste test van de brandstofpomp was echter niet goed genoeg! Ik had gisteren gezien dat bij het starten er rijkelijk benzine uit de toevoerleiding kwam. Op advies van Jerry heb ik de druk met de tuinslangmethode gemeten...Er kwam echter geen drup benzine (laat staan druk). Kennelijk doet de benzinepomp het soms wel soms niet. Ik dacht eigenlijk niet dat zoiets kon, kapot is kapot.
Moet ik echt de benzinepomp vervangen of zou het ook nog het relais of het filter kunnen zijn ?
Volgens mij zit de pomp in de tank. Ik weet niet of ik er uberhaupt wel bij kan. Heeft iemand dat al ooit gedaan ?

Peter

stefan84 (0), 17 jaar geleden

peter

als er al geen benzine ( druk ) uit komt,dan kunnen dat een paar oorzaken hebben,zekering,relai,kabelbreuk of natuurlijk de pomp zelf.

je kan eens de zekering controleren of deze niet geoxideerd is ( aanslag ) net zoals het relai,maar wat je ook kan doen is gewoon even 12V op de pomp aansluiten,dus rechtstreeks..loopt de pomp dan wel ? en blijft de motor dan lopen ? weet je in ieder geval dat de pomp nog in orde is,zo niet,het probleem in de bovengenoemde dingen zoeken.

is overigens snel getest..

als het goed is zit de pomp in de tank,en deze zie je zitten als je de achterbank eraf haalt ( zitvlak )

Stefan

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk even of er onder je achterbank een klep zit (3 of 4 schroeven)
deksel losschroeven en pomp wisselen
maar kijk eerst even misschien hangt ie r naast(SOMMIGE MODELLEN /BOUWJAAR)

por (0), 17 jaar geleden

Ik heb de pomp gevonden. De pomp zelf loopt. Ook zie ik spanning op de connector komen als ik start...
Omdat het al donker is (ik sta buiten) ga ik morgen de tip van Stefan proberen; kijken of de auto blijft lopen als ikzelf spanning op de pomp zet.
Ik laat het weten als ik nieuwe vorderingen heb. Ik ben in elk geval al erg blij met jullie geduld.

Peter

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

geduld EINDELOOS
oplosingen/ideeen ONUITPUTTELIJK
mogelijk heden BIJNAONBEPRKT
inzet DOORGAAN TOT IE T WEER DOET

por (0), 17 jaar geleden

Het geduld lijkt te worden beloond. Ik heb vanavond de test zoals Stefan die voorstelde gedaan. Met een losse voeding (een 12 volt 4A spanningsbron) op de pomp blijft deze netjes lopen en na starten blijft de auto ook goed lopen. Geen gehakkel. Ik had de losse voeding (per ongeluk) parallel aan de accu voeding aangesloten. Toen ik de losse voeding eraf haalde viel de auto direct stil.
Ik verwacht dus dat het relais - alhoewel ik het wel hoor klikken - niet goed functioneert. Morgen gaat mijn zoon op de sloop een relais halen. Ik laat het resultaat weten.

Peter

por (0), 17 jaar geleden

Toch niet het relais. Allemaal ok. Als ik de connector van de pomp loshaal en daarop meet, komt er heel even 12 volt op te staan bij omdraaien van de contactsleutel. Daarna valt hij terug naar 0 volt. Dat is vreemd omdat ik direct op het relais gewoon 12 volt heb....
Morgen ga ik verder meten. Nu te veel regen.

Peter

stefan84 (0), 17 jaar geleden

Peter

staat er tijdens het starten dan ook niks op de connector van de pomp ?

dus niet alleen als je hem op contact zet maar ook tijdens het starten..

Stefan

por (0), 17 jaar geleden

Ik heb inderdaad aan de connector bij de pomp gemeten.
Vandaag heeft mijn zoon nog een ander relais gehaald omdat de voeding naar het relais toe wel goed leek. Het oude relais schakelde wel en ik kon het ook doormeten, maar waarschijnlijk waren de contacten slecht waardoor er geen of niet voldoende stroom doorheen kwam (conclusie nu). Met het 'nieuwe' relais is het probleem nu opgelost. Hij start direct en blijft goed lopen.

Ik wil iedereen die gereageerd heeft bedanken voor het meedenken. Het heeft echt prima geholpen. Ik had het bijltje er anders al lang bij neergelegd :-)

Peter

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

niet met bijltjes aan autos werken
gaan ze van kapot
mvg jerry en good luck

stefan84 (0), 17 jaar geleden

en daarvoor is deze site ook bedoeld he Peter.. ;-)

Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.