Ik heb een vijfdeurs Opel Corsa 1.4i (C14NZ motor) uit december 1995.
Als de motor stationair draait (rond 1000 rpm)hoor en zie ik af en toe een dipje. Wanneer ik na een korte stop voor het een of ander de motor weer start kan het gebeuren dat hij weigert. Slechts na lang doorstarten pakt de motor met moeite op. Tevens is het voorgekomen dat het toerental opliep naar 3000 rpm, vooral na afremmen op de motor, bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde, of wanneer ik overschakelde naar de achteruit om in te parkeren. In die gevallen is de motor afzetten en opnieuw starten de enigste oplossing. (met de angst dat hij niet start)
In die gevallen voelde het gaspedaal ook aan alsof je in een spons trapte, het duurt een tel, en dan reageert de motor pas.
Nu heb ik de stappenmotor al schoongemaakt, wellicht is vervangen de betere optie, maar aangezien het benzineverbruik zo hoog is denk ik dat er meer aan de hand is. Ik schat dat ik momenteel de 1:13 nauwelijks haal, dat is wel erg grof voor deze motor. Wanneer ik achter in de uitlaat kijk zie ik daar ook een dikke roetaanslag.
Nadat ik de luchttoevoer van het spruitstuk haalde zag ik dat de klep "blank" stond. Die injector moet toch alleen vernevelen? Zou het benzineverbruik een gevolg zijn van een defecte stappenmotor, of moet ik de injector ook vervangen. Zo ja, zou het probleem dan opgelost zijn? Of zou ik het toch moeten zoeken in de electronica?
Groet, Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
jeroen,
ik zou bij het begin beginnen.
je hebt het over een spont met je gas pendaal zou het neit zo kunne zijn dat je gas klep soms blijft hangen?
heb je het gasklephuis al is goed schoongemaakt?
hier zou ik eerst is naar kijken en goed schoonmaken.
gr tijne
Tijne,
Ik heb gisteravond de bougies vervangen, de oude waren een tikkie zwart, maar niet overdreven vet. Aangezien ze geen van allen wit waren zuigt er ook niet veel valse lucht lijkt mij.
Dat sponsachtige gevoel in het gaspedaal is er ook niet altijd.
Ik heb inmiddels een vervangende stappenmotor, die zal ik een dezer dagen eens monteren en tegelijkertijd het gasklephuis eens nakijken. Bij eerdere inspectie leek mij die niet overdreven smerig.
Al speurend in dit forum kwam ik meer van dergelijke zaken tegen, maar allemaal net iets anders. Ik las ook over zaken als luchtmassameter en motortemperatuursensor. Zou het hier ook mee te maken kunnen hebben? Ik moet maar werken d.m.v. het uitsluiten van bepaalde zaken, dit lijkt mij het beste.
Groet, Jeroen
19 jaar
Omschrijving c14nz inspuit systeem:
* centrale inspuiting (dus via een centraal geplaatste injector
* lucht meteing via map sensor (absolute inlaat druk)(geen lucht massameter)
* ontsteking via verdeler en kabels, en ontstekings module
Mogenlijke oorzaken:
* defecte Motormanagement koelwater temp. sensor (blauwe stekker, op inlaat / waterpomphuis)
* defecte injector (komt nogal eens voor)^
* defecte mapsensor
Willem
Tijne, Willem,
Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb afgelopen weekend de stappenmotor vervangen voor een sloopexemplaar en daarbij het geheel nog eens goed bekeken. Het gasklephuis was schoon, behalve de stappenmotor en de plek waar die invalt.
Verder heb ik het contact van de map-sensor eens opgeschuurd, evenals het stekkertje. (veel oxidatie)
Verder viel mij op dat het rechter aansluitpunt op het gasklephuis van het slangetje dat naar de luchtfilterbox loopt niet open was, in tegenstelling tot de linker.
Nadat ik hier eens voorzichtig met een spijker induwde kwam er meer ruimte. Vervolgens de boel eens goed schoongespoten en in elkaar gezet. Vooralsnog loopt de motor weer goed, even afwachten wat het benzineverbruik nu gaat doen.
Waar zijn die slangetjes eigenlijk voor? Ik dacht dat dit te maken had met zomer- en winterstand? En zou het feit dat die verstopt zat ook een oorzaak kunnen zijn van alle problemen? Ik heb deze auto in de zomer gekocht en volgens mij waren die problemen er toen ook al.
Groet, Jeroen
19 jaar
zou goed kunnen als dat inderdaat de aansturing is van de luchtinlaat klep (dus warme lucht de motor is of koude lucht) dan is daar je brandstof verbruik zekker van afhankelijk want als hij koude lucht krijg blijft de shok er op staan en dus een zeer koog brandstof verbruik.
gr tijne
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar