Tja, mijn probleem is dat van onze Omega Caravan B uit 1996 de ventilator doorliep ook nadat de auto via het contactslot was uitgezet. Dus accu leeg. Nu starten we de ventilator met de groene 32 A zekering links onder de stuurkolom.
Volgens mij is er een regeling defect di tussen die motor zit en het chassis (-). maar waar vindt ik die ?????
Bij het gaspedaal al wat losgehaald, rechter dashboard kastje er uit gehad. Maar geen motor of iets wat op een regeling lijkt gevonden.
herkent iemand dit probleem ??
Gerrit Holland
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedoel je de koelfan op de radiateur of de aanjager in de auto?
Sytze
Ha Sytze, de aanjager in de auto. Zit achter een 32 A (groene) zekering. Die zekering zit links bovenaan in het zekering kastje gezien vanaf de bestuurdersplek. Met die zek. zetten we de aanjager nu af en toe aan. Maar hij loopt dus alleen op volle snelheid, niet meer te regelen.
Hopelijk weet jij waar dat probleem zit en wat ik moet slopen om erbij te komen.
Gerrit.
18 jaar
Kijk eerst eens even of je contactslot wel goed is, probeer bijvoorbeeld of je radio nog speelt als je de sleutel eruit hebt gehaald, het wilt namelijk ook wel eens voorkomen dat het contactslot blijft hangen.
Achter het handschoenkastje vooraan in de wagen zit een weerstand ingebouwd in de luchtpijp deze kan de oorzaak zijn
Deze weerstand gaat wel eens stuk .
Zeker bij die met airco
Helemaal met LOTUS eens, het zal de kachelweestand wel zijn.
Volgens mij regelt de kachelweerstand de snelheden 1,2 en 3. Als hij kapot is draait de aanjagerventilator altijd op de hoogste stand (4). (Dat is dus simpel te controleren met de schakelaar).
Draait de aanjager ook door met uitgeschakeld contact, dan heeft dat mijns inziens niets met de kachelweerstand te maken. Ik denk dat je het eerder in je contactslot moet zoeken.
Martijn
18 jaar
Als deze Omega een gewone airco heeft heb je gelijk.
Maar ik denk dat deze auto climatecontrol heeft en daarvan heb ik er in de loop der jaren zeker al een stuk of 5 vervangen.
Allemaal met bovengenoemde klacht.
Er streed dan sluiting op in de weerstand waardoor de ventilator op volle kracht blijft draaien, ook met uitgeschakeld contact.
Hallo iedereen,
Ik neem ff deze klacht over van Dhr. Holland. Kon ook wel onder zijn naam inloggen, maar zo leek me beter.
Welnu, Ik ben niet zo bekend met een Omaga B, maar vaak zijn het dezelfde componenten. Ik dact ook aan de weerstand / transistor regeling, en van mij komen dus ook de pogingingen die hij ondernomen heeft. Hij kan dus blijkbaar de weerstand niet zien zitten. Nu vraag ik 1 van jullie om precies uit te leggen, hoe hij erbij kan komen. MEchanisch is overigens een groter probleem voor hem dan de elektronica. Als hij er niet uitkomt, dan ga ik het proberen.
Alvast bedankt,
Bio ;-)
18 jaar
Hallo
Ik doe mijn best dit uit te leggen
1 het handschoenkastje uitbouwen
2 dan moet je de weerstand in de buizen waar de lucht doorgeblazen word zien
DAAR zit dan ook de weerstand denk dat het toch een blokje is van ongeveer 5 bij 2 cm denk ook dat het met een tork vijsje vast zit het zit niet echt links of recht het zit zowat recht achter het handschoenkastje zeker bij een omega B eerste uitvoering en met elektronische klimaatregeling ( denk ook dat het bij de overige zo is )
Beste Lotus,
Ik denk dat het zo een stukje duidelijker is voor Gerrit. Er komt hier mooi weer aan, dus hij zal een dezer dagen het wel onder handen nemen. Mocht het niet lukken, keer ik direct weer terug naar deze site ;-)
Bedankt voor je reactie!
Biomus
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar