Opel Astra: Opel astra 1,4 16 V blijft lekken aan de nokkenassen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,4 16 V

Ik zou vorig weekend effe een kennis verderhelpen door nieuwe keerringen op de nokkenassen van zijn Astra 1,4 16-klepper te monteren , maar dat liep mooi mis ! Na de hele boel te hebben uit elkaar gehaald zodat er ruimte genoeg was om die nieuwe keerringen erin te drukken viel me op dat er in beide nokkenassen een pracht van een kras zit !

Blijkbaar heeft er al één of andere kluns aan die motor geprutst , want zo'n kras komt daar niet zomaar ! De keerringen zijn een piraat-merk , dus reeds eerder vervangen ...

Nu is mijn vraag : is er nog een manier om die nokkenassen te redden ? Het gaat immers blijven lekken , de olie vindt steeds zijn weg naar buiten via het "kanaaltje" dat de kras vormt ...

En zoniet : welke motoren kunnen als donor dienen voor deze Astra ? Normaal gezien elke 16-klepper uit het astra-motorenpalet ( of andere Opels met datzelfde blok erin ) maar heeft er iemand ervaring met daar een ander type nokkenassen in te pleuren ?

Deze vraag omdat die man een beetje extra vinnigheid van dat tamme 1,4 blokje best leuk zou vinden ! Verbruik speelt absoluut niet mee , die astra loopt op gas en wordt maar sporadisch gebruikt , rijplezier primeert dus .

Omega 2,5 tds

Geplaatst door Omega 2,5 tds (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

kaleido 1 (1660) PRO, 11 jaar geleden

Is niet met fijn linnen schuurpapier weg te slijpen , schuurpapier om de as en draaien maar.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Ik wou dit wel nog dit jaar gefikst krijgen :-)

Het is echt geen oppervlakkig krasje hoor , dat gaat er zomaar niet uit ...

kaleido 1 (1660) PRO, 11 jaar geleden

Oke als de kras zo diep is als een poldersloot , dan werkt dat niet , maar het is gehard staal , hebben ze de oude keerring eruit gehakt dan.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

het moet in ieder geval een stevige domoor geweest zijn om dat zo te laten , ieder mens met wat technisch inzicht ziet onmiddellijk dat de olie er altijd zal blijven doorsijpelen .

Vandaar mijn vraag , als er niemand een idee heeft hoe ( en of !) dat kan rechtgezet worden moeten er toch twee andere nokkenassen in , welke is dan de volgende vraag ...

Uiteraard liefst zo goedkoop mogelijk , nieuwe is daarbij al uitgesloten vrees ik :-)

mogelijk zijn er wel ergens te vinden , van een kapotte cilinderkop ofzo ?

kaleido 1 (1660) PRO, 11 jaar geleden

Onderdelenlijn , sloperij , zijn er in iedergeval zat van gemaakt.
Let bij gebruikte assen wel op slijtsporen aan nokken .

on wheelz (0) PRO, 11 jaar geleden

Er zijn inderdaad uitwisselbare nokkenassen te vinden , met een iets pittigere draaicultuur als resultaat , neem dan zeker niet dezelfde al zijn er daar idd hopen van te vinden , zoek liever iets langer voor wat extra .

on wheelz (0) PRO, 11 jaar geleden

heb daar in mijn jonge jaren heel wat mee geëxperimenteerd , is dus terechte vraag , als mijn geheugen iets beter was zou ik concreter kunnen antwoorden , maar helaas ... geen opel freaks hier ?

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

dat had ik dus ook al gehoord van iemand , maar ik weet niet meer van wie , die man had in een bepaalde opelmotor andere nokkenassen gelegd waarop die motor stukken vinniger werd .

Ook wel bruter en minder comfortabel in schakelgedrag wegens agressiever , maar dat is net wat mijn kennis wil , die astra wordt maar af en toe ( is een cabrio !) gebruikt , en dan mag dat wat vlotter lopen .

Dus ik hoop hier toch nog van iemand een concreet voorbeeld te krijgen wat er in zou passen .

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Ander nokkenas profiel is iets meer werk als je denkt.
Zowel de benzine-computer als de LPG-computer moeten opnieuw gemapt worden en dat is handwerk.
Dan lopen de kosten aardig op.

En als je een iets TE wild profiel kiest kom je niet meer door de APK 4-gas meting.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Hoe diep is die kras? Een laagje afdraaien moet mogelijk zijn . Die keerring heeft een groot bereik .Paar tienden van een mm moet kunnen . Daarna glad schuren .
Nog iets wat ik net las . Geharde nokkenassen bij opel !. Dan had er niet zo'n kras in gezeten. Zet de vijl er maar eens op . Vw en volvo assen die gaan een leven lang mee ,die hebben wel een oppervlakte behandeling gehad.
Groeten.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Ik ga eens langsgaan bij een bedrijf waar ze die weer perfect rond kunnen slijpen , dat lijkt me het beste .
Als ze dat dan beterkoop kunnen doen dan andere nokkenassen zouden kosten zal het deze oplossing worden .

on wheelz (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk dat je mits wat opzoekwerk de nokkenassen goedkoper zal vinden dan die gekraste exemplaren kunnen opgefrist worden . Reken daar maar niet op cadeautjes , de machine-uren lopen op , zelfs al gaat het maar over twee te slijpen vlakken , die dingen moeten perfect in de machine vooraleer er net werk kan afgeleverd worden , dat alleen al neemt tijd in beslag .

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Heb ik dus ook ontdekt , On Wheelz en inderdaad , dat is niet goedkoop ...

Voorlopig blijft die Astra dus nog effe lekken , tot er een betaalbare oplossing gevonden wordt , maar dat leest u dan hier .

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Er is bij jou in de buurt toch wel een bankwerkerij die er een laagje af kan draaien . Materialenkennis is ook als monteur ook belangrijk .
Die krassen zijn zo gemaakt omdat die schroevendraaier harder was dan die as. Bij een VW of volvo krijg je zoiets niet voor elkaar. Ene kant van de as in de drieklauw en het af te draaien deel steunen met het meedraaiend center .
2 assen kwartiertje werk .Beetje universeel werkplaats doet zoiets voor je.
Iedereen geeft je een idee maar je bent (als ik je reacties leest) zelf niet op zoek geweest.
Groeten.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Ik ben langs geweest bij een metaalbewerkend bedrijf , en heb hen foto's van de schade getoond , zij vertelden mij dat dit geslepen moet worden , afdraaien is daar niet van toepassing . (volgens hen )

Bij mij is het gebruik van (al dan niet CNC-gestuurde) metaalbewerkingsmachines al geleden uit mijn schooltijd , dus de oertijd :)

Spijtig genoeg is het nog altijd de eigenaar die beslist , en die vond het te duur .

Dus dan maar weer eens op rekup.net of de onderdelenlijn proberen , mogelijk hebben ze nog wel ergens twee stuks van een beschadigde cilinderkop ofzo ...

Maar dat mag die man zelf uitvogelen , ik geef hem de voorzet , scoren mag ie zelf !

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Meer kan je niet doen. We wachten het af. Groet.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Heb begrepen van cabrio-man dat het diertje toch waarschijnlijk opgeborgen blijft tot volgende zonnige seizoen , dus er is geen haast meer bij .

We horen het dus later , of niet , het zou niet de eerste keer zijn dat ik zo iemand niet meer zie omdat hij besloot zijn troetel dan toch maar de deur te wijzen en een recenter modelletje in huis te halen . Hoor ik er nog wat van , jullie ook !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.