Opel Astra: Opel astra f x1,7td aan de kook.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: x1.7DT

Afgelopen vrijdag heb ik een caravan gekocht. Het was de bedoeling van Utrecht naar Groningen te gaan maar ben in Almere gestrand.

De motor van de auto is aan de kook gegaan. Anwb is geweest en zijn diagnose was dat stand 1 van de radiateur fan niet werkt.

De bovenste pakking is er uit gebrand en de auto heeft heel veel koelvloeistof verloren. We hebben de auto nog proberen te starten na een doorlus van de Fan naar de accu. De auto startte niet want er was totaal geen compressie meer. De auto is blijven staan in Almere en hebben we gisteren opgehaald met een auto ambulance.
Toen hij eindelijk thuis op de oprit stond heb ik gelijk even gekeken of er koelvloeistof in de motor is gekomen. Maar zowel op de oliedop & pijlstok zijn geen sporen van koelvloeistof.

Ik heb nu de volgende vragen:

- Is dit op te lossen met een simpele pakking?
- Is de kop mogelijk toch beschadigd? Zo ja, hoe herken je dit.
- Aangezien de kop niet lek is moet ik hem toch laten vlakken?
- Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten als ik het wil vervangen?
- Hoe herken je dat de kop kapot is?


De radiateurfan moet zowieso weer goed gaan en standje 1 van de fan moet ook gaan werken anders is hij zo weer aan de kook.
Waar vind ik deze zekeringen voor stand 1?


Graag jullie reactie liefst met foto of afbeelding.


Met vriendelijke groeten,


Peter

Peterh21@msn.com

Jawsma

Geplaatst door Jawsma (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kleijn (0), 12 jaar geleden

denk toch dat dit garage werk word
je zegt de pakking eruit gebrand
dan is die flink heet geweest

Jawsma (0), 12 jaar geleden

[quote=kleijn]denk toch dat dit garage werk word
je zegt de pakking eruit gebrand
dan is die flink heet geweest[/quote]
Hij is ook flink heet geweest.
Ik ga dit samen met een monteur in opleiding doen. Vandaar de vraag.
En met deze 3 regels zijn mijn vragen niet beantwoord.

Bij de garage heb ik geinformeerd al. Kosten 1700 euro.
Dus vandaar dat ik het zelf wil doen met die jongen.
Maar ik wil graag tips en misschien kunnen mijn vragen beantwoord worden.

Met vriendelijke groeten

Peter

Stoffie (0), 12 jaar geleden

Helaas start je motor niet meer, anders had je een co test kunnen laten doen van je koelvloeistof.
Heb ik ook laats gehad met mijn astra 1.6, werdt ook ineens boven de 100 graden, en helaas koppakking kaduuk.
Zou toch de kop er af halen, vrees het ergste voor je.

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Normaliter heb je de ventilator niet nodig tijdens rijden op de snelweg. Dus ik denk dat het heetlopen een andere oorzaak heeft.

Jawsma (0), 12 jaar geleden

Volgens mij hoort een fan aan te slaan bij 90 stand 1.

En stand 2 bij 113 graden.

Dat is wat de anwb meneer mij heeft verteld. Stand 1 werkt namelijk niet.
Vrijdag was het boven de 25 graden dus denk wel dat een fan er voor zorgt dat je radiateur afkoelt.

En ik kan dit bewijzen omdat mijn vader een p 405 heeft. Stand 1 fan werkte niet. Motor liep onder het rijden op tot 100 graden.
wat bleek dat de zekering van stand 1 kapot was. Nieuwe erin gestopt. Motor werd toen niet warmer als 90 graden onder het rijden. En stationair ging hij toen zelfs terug naar 80. Na dat de fan was aangegaan.



Maar tot nu heb ik nog geen goede ideeen gehoord. Iemand die mijn vragen kan beantwoorden?

Alvast bedankt.

Wimski (0), 12 jaar geleden

Als de kop eraf is is het verstandig om hem te (laten)vlakken/afpersen
Ben je er in elk geval zeker van dat je niet nog een keer voor een verrassing komt te staan
En de koelvloeistof kan er ook via de uitlaat uit zijn gegaan
Is in elk geval niet zo dat bij een kapotte koppakking de vloeistof altijd in de olie terecht komt
Verder als de fan het doet terwijl je hem door hebt verbonden wel ff de schakelaar die in je
radiateur zit mee vervangen
Kijk dan ook gelijk of de radiateur zelf niet verstopt zit

kleijn (0), 12 jaar geleden

het probleem is mij niet helemaal duidelijk
de boel is er tussen uit gebakken
kop er af
maar die zekering he
op de klep van de kast staat het
neem aan ook in je instruktie boekje
maar met alle respect dan is het probleem nog niet opgelost
ik zou alle zekeringen er uit trekken om te kijken welke kapot is
en dan zit er in je radiateur nog een thermo koppel die kapot kan zijn
die stuurt de fan aan

Jawsma (0), 12 jaar geleden

Ik zal even een update geven van mij opeltje.

Oude motor is weg(km stand 420000) en er zit een nieuwe tweede hands in.(km stand 250000)

Morgen gaan we alle slangen en kabels aansluiten en vloeistoffen weer bijvullen.

Waar ik nog mee zit is het volgende:

Mijn radiateur fan heeft twee standen. Stand 1 werkt niet en die hoort gaat bij 90 graden aan.

Stand 2 werkt wel circa 100 graden gaat hij aan. Alle zekeringen nagekeken geen enkele zekering is kapot.

Wie kan me helpen want ik wil niet dat deze motor ook over de kook gaat.

Mailen mag ook. Peterh21@msn.com

groeten

Peter

Jawsma (0), 12 jaar geleden

Iemand?

fonzyastraH (0), 12 jaar geleden

aan de rechterzijkant redelijk onderaan zit een grote stekker in de radiator deze moet de ventilator schakelen naar stand 1 en dan naar 2 .
ik zou deze ook vervangen .

gr bart

kleijn (0), 12 jaar geleden

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/829/thermoastraf19970001.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/829...][img]http://img829.imageshack.us/img829/1519/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]


bij het olie filter zit ook nog een olie koeler

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk eerder dat je radiateur verstopt zit inwendig/uitwendig. Als je 90 rijdt heb je geen ventilator nodig door de rijwind. Door het gewicht van de caravan is de overgebleven koelcapaciteit te weinig.

Succes!

Jawsma (0), 12 jaar geleden

Voor dat iedereen gaat speculeren.

Dit is wat er al gedaan is:
- Doorspoelen van alle slangen & Radiateur zelf ook.
- Door dat wij er een nieuwe motor hebben in gezet is hij dus helemaal uitelkaar geweest.

@willem

Uit jou reactie maak ik uit dat ik dus geen twee standen heb?? Dus als ik in de file sta is het normaal dat hij naar de 100 gaat?

Olie koeler heb ik nog niet eerder van gehoord. Gaat dat via de interkoeler van de radiateur?

De thermoschakelaar zit in de radiateur daar in zit een stekker met drie uiteinden.
1 voor de massa 1 voor stand 2 van de fan die wel werkt en 1 voor voor stand 1 die het dus niet doet.

Heb ik wel een stand 1??

bedankt voor jullie antwoorden allemaal!!

Super hier heb ik wat aan!

Jawsma (0), 12 jaar geleden

De motor vandaag aan gehad. Loopt redeijk goed. Dus dit probleem opgelost nu heb ik weer een ander probleem erbij!!

Ik zal deze week een nieuwe thermoschakelaar halen en dan hopen dat het probleem is opgelost wat betreft file rijden.

Bedankt allemaal.

Ik open een nieuw topic over mijn nieuwe probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.